سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نخستین سفر وزیر خارجه جدید انگلیس به فلسطین اشغالی چه گذشت؟

وزیر امور خارجه جدید انگلیس در نخستین سفر به فلسطین اشغالی و دیدار با مقام‌های رژیم صهیونیستی خواستار برقراری آتش‌بس فوری در این منطقه شد.

دیوید لمی روز دوشنبه با اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی دیدار کرد و با لحن تندتری را نسبت به وضعیت «غیرقابل تحمل» انسانی و آمار بالای شهدا در جنگ غزه به‌کار برد و طی سخنانی با حضور رسانه‌ها گفت: «امیدوارم به زودی شاهد آتش بس باشیم و تلفات غیرقابل تحملی را که اکنون در غزه شاهد هستیم، کاهش یابد.» وی تصریح کرد که انگلیس «برای ایفای نقش دیپلماتیک خود در زمینه تضمین یک توافق آتش بس و ترسیم مسیری معتبر و غیرقابل برگشت به سمت تحقق راه حل دو دولتی» آمادگی دارد.

وزیر امور خارجه انگلیس ابراز امیدواری کرد که توافق آتش‌بس ظرف روز‌های آینده حاصل شود و در این باره افزود: «من از تمام ابزار‌های دیپلماتیک [..]برای تحقق این توافق استفاده خواهم کرد.»

لمی دیروز (یکشنبه) برای نخستین‌بار در مقام وزیر امور خارجه انگلیس وارد فلسطین شد و طی ساعات گذشته با نخست وزیر رژیم صهیونیستی و همچنین مقام‌های ارشد تشکیلات خودگردان دیدار کرده است.

وی در بیانیه‌ای، وضعیت انسانی در غزه را نا امید کننده توصیف کرد و گفت: مرگ و ویرانی در غزه قابل تحمل نیست؛ این جنگ باید اکنون با آتش بس فوری پایان یابد؛ درگیری‌ها باید متوقف شود؛ گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) باید فورا آزاد شوند و کمک‌ها باید بدون محدودیت به مردم غزه برسد.

او همچنین از سرزمین‌های اشغالی در کرانه باختری و شهرک‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی بازدید و تصریح کرد که این شهرک‌ها بر اساس قوانین بین المللی غیرقانونی است. وی هشدار داد که اقدامات رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه، به چشم انداز راه حل موسوم به دو دولتی آسیب می‌زند.

سفر وزیر امور خارجه انگلیس به فلسطین اشغالی یک روز پس از آن صورت گرفت که رژیم اسرائیل ادعا کرد فرمانده نظامی حماس را در یک حمله موشکی در جنوب نوار غزه هدف قرار داده است ولی مقامات بهداشتی فلسطین می‌گویند در این حمله ۹۰ غیرنظامی از جمله کودکان کشته شدند.

رژیم صهیونیستی، طی ۹ ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

براساس آمار وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه، در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون بیش از ۳۸ هزار فلسطینی شهید و افزون بر ۸۸ هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه پیش قطعنامه‌ای را در حمایت از آتش‌بس در غزه تصویب کرد، اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که مشروعیت خود را در سرزمین‌های اشغالی و عرصه بین‌الملل از دست داده است، بر تداوم جنگ اصرار دارد.

اگرچه به نظر می‌رسد که لحن دولت جدید انگلیس نسبت تحولات فلسطین تغییر کرده و بیش از دولت سابق بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه پافشاری می‌کند، اما حامیان فلسطین تاکید دارند تا زمانی که دولت حزب کارگر فروش سلاح به اسرائیل را متوقف نکند، در نسل کشی فلسطینی‌ها شریک است.

طبق اسناد وزارت تجارت و بازرگانی انگلیس، این کشور به رغم جنایات گسترده رژیم صهیونیستی در غزه، همچنان به همکاری تسلیحاتی با تل‌آویو ادامه می‌دهد. بر اساس آمارها، انگلیس ۳۷ مجوز برای صادرات اقلام نظامی و ۶۳ مورد برای کالا‌های غیرنظامی در بازه زمانی هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه ۱۴۰۲) تا ۳۱ مه ۲۰۲۴ (۱۱ خرداد ۱۴۰۳) به مقصد رژیم صهیونیستی صادر کرده است.

پیشتر گروه‌های حامی فلسطین طوماری را به دفتر نخست وزیر انگلیس تحویل داده و در آن خواستار تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی شدند. ده‌ها تن از قانون‌گذاران انگلیسی هم طی ۲ نامه جداگانه به وزارت امور خارجه انگلیس، چنین درخواستی را مطرح کردند.

زمانی که حزب کارگر در جایگاه حزب مخالف دولت بود اعلام کرد، اگر وکلای دولت به این نتیجه رسیده‌اند که رژیم اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض کرده است، همکاری‌های تسلیحاتی باید متوقف شود. اما با گذشت نزدیک به دو هفته از استقرار دولت جدید، تغییری در این زمینه رخ نداده است.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.