سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آنروا تخریب مقر این آژانس را در غزه محکوم کرد

رئیس آنروا حمله اسرائیل به مقر این سازمان در غزه را بی توجهی آشکار به قوانین بین المللی بشردوستانه عنوان کرد.

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) امروز دوشنبه تخریب مقر این سازمان در غزه را محکوم کرد.

لازارینی در ایکس که قبلاً به عنوان توییتر شناخته می‌شد، نوشت: «بخش دیگری از بی توجهی آشکار به قوانین بین المللی بشردوستانه. تاسیسات سازمان ملل باید همیشه محافظت شود. آنها هرگز نباید برای اهداف نظامی یا جنگی استفاده شوند. هر جنگی قوانینی دارد. #غزه نیز از این قاعده مستثنی نیست.»

در اوایل ماه جاری، اسرائیل بار دیگر اتهامات خود مبنی بر اینکه برخی از کارمندان آنروا تسهیلگر حماس هستند، تکرار کرد و این بار ۱۰۸ نفر از آنها را به این عنوان نام برد و از لازارینی خواست تا این موضوع را بررسی کند و آنها را اخراج کند.

لازارینی اخیرا با اشاره به بیانیه ۱۱۸ کشور جهان در خصوص افزایش پشتیبانی‌های سیاسی و مالی از این آژانس، از حمایت گسترده کشور‌های جهان از آنروا قدردانی کرد.

کشور‌های اسلوونی، کویت و اردن طرح صدور بیانیه مشترک در خصوص افزایش حمایت‌های سیاسی و مالی از سازمان آنروا را در سازمان ملل متحد مطرح کردند و این طرح نه تنها به صدور بیانیه‌ای در حمایت از آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی با امضای ۱۱۸ کشور عضو سازمان ملل منجر شد بلکه هر ۱۵ عضو شورای امنیت نیز این بیانیه را تائید و امضا کردند.

پیشتر، در پی ادعا‌هایی که رژیم صهیونیستی در ژانویه مبنی بر احتمال مشارکت ۱۲ کارمند آنروا در حملات حماس در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (پانزدهم مهر ۱۴۰۲) مطرح کرد، یک گروه تحقیق ایجاد شد. در هفته‌های بعد، بسیاری از کشور‌های حامی مالی آنروا حدود ۴۵۰ میلیون دلار کمک‌های خود به این سازمان را تعلیق یا متوقف کردند.

از آن زمان بسیاری از این کشور‌ها از جمله سوئد، کانادا، ژاپن، اتحادیه اروپا و فرانسه کمک‌های مالی را از سر گرفته‌اند، اما کشورهایی، چون آمریکا و انگلیس این کار را نکرده‌اند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد پیش‌تر اعلام کرده بود که توقف کمک‌ها به آنروا به عنوان ارگان اصلی کمک‌رسانی در غزه در حالی صورت گرفته است که ماه‌ها عملیات نظامی اسرائیل این منطقه را به یک «جهنم بشردوستانه تبدیل کرده است» و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت آن به غذا، آب و خدمات پزشکی و سرپناه نیاز مبرم پیدا کرده‌اند.

مترجم: اعظم پورکند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۹ تير ۱۴۰۳
اینجا چقدر سوت و کوره!