سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سیستان و بلوچستان به تبلور عشق و ارادت به امام حسین (ع) تبدیل شده است

تولیت آستان مقدس کهف شهدا زاهدان گفت: در ایام محرم، سیستان و بلوچستان با تمامی زیبایی‌ها و تنوع فرهنگی‌اش، به تبلور عشق و ارادت به امام حسین (ع) تبدیل شده است.

محمود جوادیان فر  اظهار کرد: مردم سیستان و بلوچستان با شور و حالی وصف‌ناشدنی، به استقبال عاشورا و تاسوعا می‌روند و با شرکت در مراسم‌های عزاداری، پیام عاشورا را زنده نگه‌می‌دارند.

وی با بیان اینکه با آغاز ماه محرم، حال و هوای شهر‌ها و روستا‌های سیستان و بلوچستان رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است، افزود: این استان با جمعیتی از اقوام مختلف و تنوع فرهنگی غنی، هر ساله با شور و حالی وصف‌ناشدنی به استقبال این ماه می‌رود.

تولیت آستان مقدس کهف شهدا زاهدان ادامه داد: از روز‌های ابتدایی ماه محرم، دسته‌های عزاداری در شهر‌ها و روستا‌های مختلف سیستان و بلوچستان به راه می‌افتند و صدای طبل و سنج، نوای نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی در هر کوچه و خیابانی به گوش می‌رسد.

جوادیانفر بیان کرد: هیات‌های عزاداری با لباس‌های سیاه، پرچم‌های سبز و سیاه و همچنین عَلَم‌هایی که مزین به نام‌های مقدس اهل‌بیت (ع) هستند، خیابان‌ها را طی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: مساجد و حسینیه‌های نیز در این ایام میزبان محافل مذهبی و مجالس سخنرانی هستند، علماء و سخنرانان مذهبی در این مجالس به بیان فضائل و مصائب امام حسین (ع) و یارانش می‌پردازند، این محافل که با حضور پرشور مردم برگزار می‌شود، فرصتی است تا مردم با شنیدن روایت‌های تاریخی و معارف دینی، به تأمل و تفکر بپردازند.

تولیت آستان مقدس کهف شهدا زاهدان گفت: هیات‌های مذهبی به مناسبت ماه محرم، به منظور بزرگداشت خانواده شهدا و ارج نهادن به رشادت‌ها و ایثارگری‌های شهدای مدافع حرم و امنیت بویژه شهدای محله ابوذر غفاری زاهدان، برنامه‌ای ویژه دیدار با این خانواده‌ها و تکریم منزلت آنها تدارک دیده‌اند.

وی اظهار کرد: یکی از جلوه‌های زیبای ماه محرم در سیستان و بلوچستان، نذری دادن است و مردم این استان با توزیع غذا‌های نذری مانند آش، حلیم، قیمه و شیر برنج، ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می‌دهند، این نذری‌ها نه تنها در میان عزاداران، بلکه در میان نیازمندان و مستضعفان نیز توزیع می‌شود و جلوه‌ای از همبستگی و کمک به هم‌نوع را به نمایش می‌گذارد.

جوادیانفر با بیان اینکه در برخی از روستا‌ها و مناطق عشایری سیستان و بلوچستان، آیین‌های محلی و سنتی ویژه در ایام محرم برگزار می‌شود، افزود: این آیین‌ها که برگرفته از فرهنگ و سنت‌های کهن مردم این دیار است، با شعرخوانی‌ها، تعزیه‌ها و نمایش‌های مذهبی همراه است و حال و هوای ویژه‌ای به این مناطق می‌بخشد.

ماه محرم بهترین فرصت برای تقویت همبستگی اجتماعی است

وی ادامه داد: ماه محرم فرصتی است تا مردم سیستان و بلوچستان بیش از پیش به هم نزدیک شوند و همبستگی اجتماعی را تقویت کنند، شرکت در مراسم عزاداری و کمک به برگزاری این مراسم‌ها، فضایی از وحدت و برادری را در میان مردم به وجود می‌آورد.

تولیت آستان مقدس کهف شهدا زاهدان گفت: نکته قابل توجه دیگر، حضور پرشور جوانان و نوجوانان در مراسم‌های محرم است، این نسل با علاقه و اشتیاق به شرکت در دسته‌های عزاداری، کمک به توزیع نذری و حضور در مجالس مذهبی می‌پردازند که این امر نشان‌دهنده انتقال ارزش‌ها و فرهنگ عاشورا به نسل‌های آینده است.

برچسب ها: ماه محرم ، کهف الشهدا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.