سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تمجید پکن از دیدگاه پزشکیان درباره روابط ایران - چین

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به دیدگاهی که رئیس‌جمهور منتخب ایران در مقاله‌ای درباره روابط با چین بیان کرده بود، از آن تمجید کرده و بر اهمیت روابط دوستانه و شراکت راهبردی ۲ کشور تاکید کرد.

«لین جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به مقاله رئیس‌جمهور منتخب ایران با عنوان «پیام من به جهان رسید» که در آن نگاه و رویکرد خود را به روابط با کشور‌های منطقه، آفریقا، چین، روسیه، اروپا و آمریکا تشریح کرده بود، گفت: چین از پیام مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران درباره روابط این کشور با چین تمجید می‌کند.

«مسعود پزشکیان» رئیس جمهور منتخب ایران در بخشی از این مقاله درباره روابط با چین آورده است: نقشهٔ راه ۲۵ ساله ایران و چین یک گام مهم در جهت ایجاد یک «شراکت جامع راهبردی» سودمند برای هر ۲ کشور بود و ما تمایل داریم در آستانه ورود به نظم جدید جهانی، همکاری‌های گسترده‌تری در این مسیر با پکن برقرار سازیم.

او همچنین مطرح کرد: در سال ۲۰۲۳، دولت چین نقش مهمی در تسهیل عادی‌سازی روابط ما با عربستان سعودی ایفا کرد و از این طریق دیدگاه سازنده و رویکرد آینده‌نگرانه خود را در امور بین‌المللی به نمایش گذاشت.

در این خصوص سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری امروز خود که مشروح آن در وبگاه این وزارتخانه منتشر شده، درباره این مقاله بیان کرد: پیشینه تعاملات دوستانه میان کشور‌های ما به چندین قرن می‌رسد. در ۵۰ سال گذشته که کشور‌های ما روابط دیپلماتیک برقرار کرده‌اند، روابط دوجانبه رشد پایدار و خوبی داشته است. چین و ایران در مواجهه با چشم‌انداز پیچیده بین‌المللی و منطقه‌ای از یکدیگر حمایت کرده، کنار هم ایستاده، اعتماد راهبردی دوجانبه را بالا برده، تعاملات و همکاری‌ها را در بسیاری از حوزه‌ها توسعه داده و ارتباط و هماهنگی خوب درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را حفظ کرده‌اند که به نفع ۲ کشور بوده و به صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی کمک کرده است.

او افزود: چین ارزش زیادی برای روابط با ایران قائل بوده و آماده همکاری با دولت جدید ایران برای توسعه پایدار شراکت جامع راهبردی چین-ایران است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.