سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاغی‌های فوتبال ایران چه کسانی بودند؟

جابجایی بازیکنان بین دو تیم استقلال و پرسپولیس از دهه پنجاه آغاز شد و تعداد زیادی فوتبالیست سابقه پوشیدن پیراهن هر دو تیم را دارند اما انتقال چند بازیکن با حاشیه‌های زیادی همراه بود.

در تاریخ فوتبال ایران بازیکنانی وجود داشته‌اند که در دو تیم استقلال تهران و پرسپولیس جا به جا شده‌اند که هواداران دو تیم برای این بازیکنان از واژه «یاغی» استفاده می‌کنند.

رامین رضائیان که در تیم فوتبال پرسپولیس درخشید و توانست در بین هواداران این تیم محبوبیت پیدا کند پس از جدایی از سرخ‌پوشان، دو فصل در سپاهان بازی کرد و در پایان فصل بیست و سوم، پس از تلاش‌های ناموفق برای حضور در لیگ امارات، تصمیم گرفت تا به استقلال تهران بپیوندد. با این انتقال، رضائیان در سال‌های پایانی فوتبالش مغضوب هواداران پرسپولیس شد.

جابجایی بازیکنان از استقلال و پرسپولیس البته در بین همه بازیکنان حساسیت و جنجال یکسانی نداشته است. برخی بازیکنان پس از انتقال به تیم دیگری به طور غیرمستقیم راهی تیم رقیب شدند تا از چشم هواداران نیفتند، اما چند بازیکن به طور مستقیم تیم خود را تغییر دادند که حاشیه‌های زیادی هم برای آنها به وجود آمد.

البته برخی بازیکنان که انتقالشان سروصدای زیادی هم به راه انداخت به لجبازی و برای این که خود را ثابت کنند به تیم رقیب رفتند که این موضوع از طرف بازیکنان پرسپولیس بیشتر بوده و چند سرخپوش به دلیل مشکلاتی که داشتند مستقیم به استقلال پیوستند و انتقالشان سروصدای زیادی به راه انداخت.

تعدادی از بازیکنانی که سابقه بازی برای استقلال و پرسپولیس را دارند بدون مشکل و حاشیه به تیم رقیب رفتند و برخی از آنها از تیم‌های پایه جابجا شدند، اما سابقه پوشیدن پیراهن تیم شان را داشته اند.

بهمن نوروزی، بیوک وطن‌خواه، پرویز قلیچ‌خانی، محمدرضا مهدوی، کوروش شهبازی‌فر، شاهرخ بیانی، سعید عزیزیان، خسرو پارسا، محمود کلهر، محمدرضا مهرانپور، محمود سجادی، احمدرضا عابدزاده، سید علی افتخاری، داریوش یزدانی، علی لطیفی، بهزاد داداش‌زاده، مهدی هاشمی‌نسب، مجید نامجومطلق، علی اکبریان، مهدی صالح‌پور، سیدداود سید عباسی، فراز فاطمی، فرزاد آشوبی، میلاد نوری، ابراهیم تقی‌پور، محمد محمدی، مهدی شیری، میثم بائو، ژاک الونگ الونگ، مهرداد پولادی، سید میثم حسینی، سید مهدی سید صالحی، پژمان نوری، علیرضا نیکبخت واحدی، فرزاد حاتمی، مهرداد اولادی، محمد انصاری، ایمان صادقی، محمدحسین کنعانی زادگان، داریوش مصطفوی، منصور رشیدی، اکبر افتخاری، جواد الله‌وردی، غلامرضا فتح‌آبادی، امیر موسوی‌نیا، علی انصاریان، هوار ملامحمد، محمد قاضی، گادوین منشأ، محمد نادری، آرمان رمضانی، مسعود ریگی و رامین رضائیان بازیکنانی هستند که از آنها به عنوان یاغی در فوتبال ایران نام برده می‌شود.

داریوش مصطفوی

اولین بازیکنی که تصمیم گرفت تا به یاغی فوتبال ایران تبدیل شود، داریوش مصطفوی بود. او ابتدا در عضویت تیم استقلال قرار داشت و در سال ۱۳۴۹ تصمیم گرفت که به عضویت پرسپولیس در بیاید. او با پیراهن استقلال موفق شد ۳ بار دروازه پرسپولیس را باز کند، اما در پیراهن پرسپولیس گلی مقابل استقلال به ثمر نرساند.

منصور رشیدی

رشیدی در پست دروازه‌بان فعالیت می‌کرد و در حالی که در عضویت تیم پرسپولیس قرار داشت در سال ۱۳۵۰ تصمیم به جدایی از جمع سرخ‌پوشان گرفت و راهی استقلال شد. او در استقلال یک خاطره بد از دربی را تجربه و در مصاف با پرسپولیس در دربی ۶ بر صفر، ۴ گل از سرخ‌پوشان دریافت کرد و در ادامه مرحوم ناصر حجازی جایگزین وی شد.

غلامرضا فتح آبادی

فتح آبادی از جمله بازیکنانی است که سابقه دو بار حضور در استقلال تهران و یک بار در پرسپولیس را داشته است. او اولین بار در سال ۱۳۵۸ از استقلال به پرسپولیس رفت و در سال ۱۳۶۵ بار دیگر به استقلال بازگشت. فتح آبادی سابقه بازی برای هر دو تیم در رقابت‌های دربی را دارد.

شاهرخ بیانی

بیانی یکی از بازیکنان مشهور استقلال بود که پس از چندین سال بازی برای این تیم، به العربی قطر پیوست. پس از بازگشت از قطر در سال ۱۳۶۵، او به تیم پرسپولیس ملحق و موفق شد در دربی با گلزنی برای پرسپولیس، بر علیه تیم سابقش استقلال بازی کند. او سپس به استقلال بازگشت و این بار با پیراهن آبی‌ها در دربی گل زد. تا سابقه گلزنی با پیراهن هر دو تیم در دربی را داشته باشد.

احمدرضا عابدزاده

عابدزاده، دروازه‌بان محبوب استقلال، پس از سه سال بازی برای این تیم، در سال ۱۳۷۲ به سپاهان پیوست و سپس به پرسپولیس منتقل شد. انتقال عابدزاده به پرسپولیس یکی از اتفاقات مهم فوتبال ایران بود که استقلالی‌ها به شدت از آن ناراحت شدند و همچنان آرزوی انتقام‌گیری آن را دارند. عابدزاده با استقلال سابقه قهرمانی در آسیا را نیز دارد.

مهدی هاشمی‌نسب

هاشمی‌نسب، پس از چندین سال حضور در پرسپولیس، در سال ۱۳۷۹ به استقلال پیوست. او تنها مدافعی است که در دربی تهران برای هر دو تیم گلزنی کرده است؛ چهار گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال. هاشمی‌نسب همچنین با سه تیم مختلف پرسپولیس، استقلال و پاس تهران موفق به قهرمانی در لیگ ایران شد. انتقال او از پرسپولیس به استقلال یکی از جنجالی‌ترین نقل و انتقالات فوتبال ایران تا به امروز محسوب می‌شود. پس از این انقال هواداران پرسپولیس از مدافع محبوب سابق خود کینه به دل گرفتند و هر زمان که هاشمی نسب با پیراهن هر تیمی مقابل پرسپولیس قرار می‌گیرد تنش‌هایی بین او و هواداران پرسپولیس ایجاد می‌شود.

علیرضا واحدی نیکبخت

واحدی نیکبخت پس از موفقیت در ابومسلم خراسان، در سال ۱۳۷۸ به استقلال تهران پیوست. او پس از قهرمانی با استقلال در لیگ برتر ۸۵-۸۴، به پرسپولیس پیوست و با سرخ‌پوشان به قهرمانی در لیگ برتر هم دست یافت و در دربی‌ها برای هر دو تیم بازی کرد. او در ۱۹ دربی حضور داشت که ۱۳ بار با پیراهن استقلال و ۶ بار با پیراهن پرسپولیس به میدان رفت و تنها در دربی ۶۲ با پیراهن پرسپولیس گلزنی کرد. سال‌ها پس از این انتقال نیکبخت حضور در پرسپولیس را اشتباه توصیف و بار‌ها بابت انتقال به این تیم ابراز پشیمانی کرد.

علی انصاریان

مرحوم علی انصاریان در سال ۱۳۷۷ به پرسپولیس پیوست و در سال ۱۳۸۵ به استقلال تهران منتقل شد. این انتقال باعث شد تا او به یکی از چهره‌های پرحاشیه فوتبال ایران تبدیل شود. انصاریان بعد‌ها اعلام کرد که انتقال به استقلال بزرگ‌ترین اشتباه زندگی‌اش بوده است.

محمد نادری

محمد نادری پس از حضور ناموفق در لیگ فوتبال بلژیک، در سال ۱۳۹۷ به پرسپولیس پیوست و پس از اتمام قراردادش، به استقلال منتقل شد تا در دربی برای هر دو تیم بازی کند. نادری بار‌ها از علاقه قلبی خود به استقلال نام برد و در دربی‌هایی که با پیراهن استقلال مقابل پرسپولیس به میدان رفت تلاش‌های زیادی را برای گلزنی انجام داد، اما هیچگاه موفق به انجام این امر نشد.

آرمان رمضانی

رمضانی در سال ۱۳۹۹ از تیم سایپا به پرسپولیس پیوست، اما پس از ۶ ماه و به دلیل عملکرد بی نهایت ضعیف در لیست مازاد پرسپولیس قرار گرفت و به استقلال منتقل شد. او با استقلال در فصل ۱۴۰۰-۱۴۰۱ قهرمانی لیگ را تجربه کرد و کماکان به عنوان یک مهاجم نیمکت نشین در استقلال حضور دارد.

مسعود ریگی

ریگی، بازیکن تازه یاغی فوتبال ایران، دو سال در استقلال بازی کرد و سپس در سال ۱۴۰۰ به سپاهان پیوست. ریگی هم پس از جدایی از سپاهان با پیشنهادی از پرسپولیس رو به رو شد و تا به امروز در این تیم حضور داشته و عملکرد خوبی را هم از خود به نمایش گذاشته است.

حضور بازیکنان در تیم‌های رقیب برای برخی از آنها مانند احمدرضا عابدزاده خوش یُُمن بود و او اکنون به عنوان یکی از اسطوره‌های تیم پرسپولیس محسوب می‌شود. برخی از بازیکنان مانند مهدی هاشمی نسب حس تنفر و دوستی را در بین هواداران دو تیم ایجاد کردند و برخی از بازیکنان هم مانند مرحوم علی انصاریان، مرحوم مهرداد اولادی و علیرضا واحدی نیکبخت از حضور در تیم رقیب احساس پشیمانی کردند.

منبع: مهر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.