سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

رشد پایدار اقتصادی ایران به گواه آمار‌های بانک جهانی

گزارش ۲۰۲۴ بانک جهانی نشان می‌دهد اقتصاد کشور به رغم تحریم‌های شدید و تشدید شرایط نامطمئن ژئوپلتیک به رشد پایدار اقتصادی رسیده است.

به تازگی بانک جهانی در گزارش ۲۰۲۴ خود تغییرات شاخص‌های کلان اقتصادی کشور را با تاکید بر به تنش‌های ژئوپلیتیک منطقه منتشر کرده است.

در  گزارش بانک جهانی آمده است اقتصــاد ایــران در راســتای بهبــود بخــش نفــت و بــا وجــود تــداوم تحریم‌های اقتصــادی در حــال رشــد بــرای چهارمیــن ســال پیاپــی اسـت. رشـد واقعـی تولیـد ناخالـص داخلـی در نـه ماهـه نخسـت سـال ۱۴۰۲ (نسـبت بـه مـدت مشـابه سـال گذشـته) به واسـطه رشـد بخـش نفـت و خدمـات بـه ۵ درصـد رسـیده و پیش‌بینی می‌شـ‌ـود کــه رشــد تولیــد ناخالــص داخلــی در بـازه سال ۱۴۰۳ تـا ۱۴۰۵ بـه میانگیـن سـالانه ۸/۲ درصـد برسـد که البته کاهش میزان تقاضای جهانی، تحریم‌ها، کمبود انرژی، محدودیت‌های نقدینگی، کاهش انباشت سرمایه و تنش‌های ژئوپلتیکی بر چشم‌انداز رشد تاثیرگذار خواهند بود.

رشد اقتصادی ایران به بالای ۵ درصد رسید

بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود رشد ۳.۲ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ پیش بینی کرده و بر اساس بررسی بانک جهانی، اقتصاد ایران در سال گذشته ۵ درصد رشد کرده بود.

همچنین در ادامه این گزارش آمده روندهـای اخیـر ایـران حاکـی از پیشرفت در زمینـه کاهـش فقــر و بهبــود نابرابــری درآمــدی بــر اثــر رشــد فراگیــر و پرداخــت یارانــه نقــدی، اســت. در فاصلــه ســال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۱ نــرخ فقــر طبــق معیــار درآمــد روزانــه ۶.۸۶ دلار به میــزان ۷.۴ واحــد درصــد کاهـش یافتـه و از ۲۹.۱ درصـد بـه ۲۱.۹ درصـد رسـیده اسـت. 

کاهش ۶.۵ میلیون نفری جمعیت فقرا در ایران

کاهش فقری که روز گذشته هم احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به آمار‌های بانک جهانی اظهار کرد: بر اساس گزارش بانک جهانی، ۶.۵ میلیون نفر در ایران از خط فقر خارج شدند که این امر حاصل زحمات دولت و حاکمیت با وجود شرایط تحریمی است که وضعیت اقتصاد را به این نقطه‌ای رسانده که چشم بستنی نیست؛ مسیر تحول در دولت چهاردهم با قوا دنبال شود.

بر اساس پیش بینی این نهاد بین‌المللی حالا تولید نفت ایران ۲۰۰ هزار بشکه نسبت به سال قبل افزایش خواهد یافت و به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید همچینن نرخ تورم ایران در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۴۰.۷ درصد بوده است که بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند که این رقم در سال ۱۴۰۳ به ۳۵.۳ درصد کاهش پیدا کند.

اما در گام نخست این آمار‌های بانک جهانی چگونه بدست می‌آید؟ در این راستا کوروش آسایش کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در ابتدا باید اشاره کرد که این محاسبات بر اساس نرخ واقعی ارز است و تکیه به یک منبع خاص ندارد و حاصل بررسی چندین منبع و پارامتر است که بعد از جمع بندی نهایی می‌شود.

این کارشناس اقتصادی همچنین با اشاره به برخی از آمار‌های گزارش بانک جهانی اشاره کرد: در چهار سال اخیر باتوجه به فعالیت‌هایی که در حوزه اقتصاد در کشور صورت گرفته شاهد این هستیم که برخی از شاخص‌های کلان اقتصادی بنابر گزارش بانک جهانی با بهبود همراه شده است به عبارتی با اقدامات صورت گرفته به نوعی ریل گذاری برای رسیدن به اهدافی همچون رشد اقتصادی ۸ درصدی انجام شده است.

او افزود: بنابر آمار بانک جهانی اقتصاد ایران در سال گذشته با ۵ درصد رشد همراه شده است، اما نکته مهم این خواهد بود که رشد اقتصادی خوب است، اما پایداری این رشد است که می‌تواند یک کشور را به سمت توسعه هدایت کند؛ پایداری رشد اقتصادی که به عوامل مختلفی مانند سرمایه‌گذاری، نظام مالی پایدار، سیاست‌های اصولی کلان اقتصادی، پیشرفت در بازار‌های مالی و... بستگی دارد باید این مسیر فعلی تداوم پیدا کند.

ریل گذاری برای تداوم رشد پایدار اقتصادی ایران

در ادامه هم دیگر کارشناس اقتصادی مصطفی صفاری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: گزارش ۲۰۲۴ بانک جهانی نشان می‌دهد اقتصاد کشور به رغم تحریم‌های شدید مختلف و تشدید شرایط نامطمئن ژئوپلتیک به رشد پایدار اقتصادی رسیده است. بنابر گزارش بانک جهانی اقتصاد ایران سال گذشته با ۵ درصد رشد همراه بوده رشد اقتصادی می‌تواند به وسیله افزایش تولید، اشتغال، درآمد، سرمایه‌گذاری بهره‌وری و... افزایش پیدا کند و این یعنی در تمام این زمینه‌ها حرکت روبه جلو صورت گرفته و ریل گذاری مناسبی برای حرکت در آینده انجام شده است.

او در ادامه افزود: در بخش دیگری از گزارش به کاهش نرخ تورم اشاره شده و پیش بینی شده این نرخ روند کاهشی خود را ادامه دهد؛ کاهش نرخی تورمی که می‌تواند موجب افزایش سرمایه‌گذاری، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش قدرت خرید شود و در نهایت بهبود رفاه عمومی را به ارمغان آورد و حالا پی ریزی این مهم عملیاتی شده است و باید دید برنامه دولت چهاردهم در این زمینه چه خواهد بود؟

او گفت: این گزارش به افزایش تولید نفت کشور هم اشاره کرده موضوعی که موثر بر افزایش سرمایه‌گذاری، افزایش صادرات، افزایش ارزش پول ملی، ایجاد اشتغال و... است و حالا پیش بینی شده تولید نفت کشور روند افزایشی داشته باشد البته که عوامل مختلفی هم بر این موضوع اثر گذار است.

در نهایت بنابر اعلام وزارت اقتصاد، در گزارش تازه بانک جهانی، رشد اقتصادی ایران در ۴ سال گذشته با واژه‌های «پایدار» و «مقاوم شده» توصیف شده و تغییر مسیر رشد اقتصادی از شرایط ناپایدار دهه نود به شرایط پایدار و باثبات مورد تاکید و تایید گزارش بانک جهانی قرار گرفته است.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
حیدرپور
۱۲:۱۵ ۲۵ تير ۱۴۰۳
امارها واماربانک جهانی ملت ایران است که روزبه روز فقیر وفقی تر میشوند نه ارامشی نه اسایشی نه امیدی .افسرده ودلتنک از گرانی بهداشت ودرمان ازگرانی مایحتاج روزمره وگرانی اجاره خانه به ستوح امدند
امارها واماربانک جهانی دروغ سال است.
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۵ تير ۱۴۰۳
والا چرا هیچ کدوم واقعی نیست و به چشم نمیبینیم

فقط پولدار شدن آقازاده ها واقعیه
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۵ تير ۱۴۰۳
بانک جهانی بر اساس اون آمار و ارقام فیک و دروغین که بانک مرکزی ایران و همچنین وزارت اقتصاد و دارایی به آن میده ، قضاوت می کند . اگر فرزین و خاندوزی امار و ارقام درست و مطابق با حقایق را به بانک جهانی داده بودند قضاوت آنها چیز دیگری بود.
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۵ تير ۱۴۰۳
باتبلیغات صداوسیما ومسئولان کسی قهرمان نمی‌شود قهرمان کسی هست که درمیدان سفره معیشت مردم پیروزشود والله بالله دولت سیزدهم پدرملت را درآورد والان هم نمی‌دانم برچه اساس می‌گویند راه مرحوم رییسی؟
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۵ تير ۱۴۰۳
دولت سیزدهم ۳۸درصد بیشترازدولت روحانی اوراق قروخته است و ۹۵۰هزارمیلیارد بدهی تحویل دولت چهاردهم میشود
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۵ تير ۱۴۰۳
با سلام خسته نباشی در مورد لاستیک سواری تحقیق بشه چرا لاستیک به قیمت دوبل فروخته میشه و لاستیک مصرفی هست . قیمت آزاد یک جفت لاستیک ۳۷۰۰۰۰۰ هست من یک سال پیش گرفتم ۱۵۰۰۰۰۰. چرا نظارت نمیشه .. به خدا از بی تدبیری و نظارت نداشتن من شهروند نابود شدم .الان هم لاستیک های کهنه رو میبرن کارگاه های غیر مجاز استر و اج میزنن. و داخل بازار قاطی نو می‌فروشند دیجیکالا هم سری بزنید تا دونه ای تو سکو ها هم پیدا میشه . پس کی باید روند گرون شدن تمام بشه ....خدا شاهد و ناظر هست . پیگیری شود .
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۵ تير ۱۴۰۳
همه اینها حاصل قیمت گذاری دستوری هست قیمت های دستوری باعث ایجاد رانت و دونرخی شدن کالا میشه باعث میشه تا مصرف کننده واقعی بره از بازار آزاد از دلال بخره باجناق من در عرض 6 سال 30 تا 40 تا ماشین از خودروسازان خریده چه مستقیم چه غیر مستقیم نزدیک 15 میلیارد سود کرده
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۵ تير ۱۴۰۳
کدام رشد اقتصادی؟ دقیقاً ۴ ساله مردم پول خود را از بورس برمی دارند و سکه و دلار می خرند برای رشد اقتصادی۵ درصدی سرمایه گذاری در حد 200 میلیارد دلار میخواد در حالی که در ۴ سال گذشته ارزش دلاری بورس از 453 میلیارد دلار به 110 میلیارد دلار رسیده واقعاً چرا مردم این رشد را احساس نمی کنند؟ چون با واقعیت سنخیتی ندارد.
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۵ تير ۱۴۰۳
مگه مرحوم رئیسی به قولشون مبنی بر درست کردن یک هفته ای بورس عمل نکردند ؟!!!!!!!!!!!!
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۵ تير ۱۴۰۳
دولت چهاردهم ازدولت سیزدهم فقط ایران مخروبه وبا بالای ۱۰۰۰میلیاردتومن بدهی تحویل میگیرد
محمد
۱۰:۰۱ ۲۵ تير ۱۴۰۳
فک کنم نویسنده داره توی دنیای موازی زندگی میکنه
حسنی
۱۰:۰۰ ۲۵ تير ۱۴۰۳
اصلاح طلبان الان می‌گویند آن گزارش ساختگی است فقط گیر دادند گوشت 800تومان است خدا لعنت کند کسانی که حق می دانند از گفتن حق ترس دارند که نکند حق بگویم بضرر من تمام شودبزرکترین گناه کتمان حقیقت است
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۵ تير ۱۴۰۳
بقول جناب پورمحمدی نامزد انتخابات ریاست جمهوری بورس شفاف گویای همه چی هست وقتی سهامداران در عرض 14 ماه گذشته 70 درصد از سرمایه های خودشون را از دست داده اند این آمارها کاملا غلط و گمراه کننده هست.
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۵ تير ۱۴۰۳
بورس دماسنج اقتصاد کشور است به غیر از این هر آماری غلط و توهم و خیال پردازیست
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۵ تير ۱۴۰۳
احسنت . خدا پدر و مادرت را بیامرزد . حرف حق زدی .
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۵ تير ۱۴۰۳
ببینید خود خدا هم بیاد اینو بگه ما باور نمی‌کنیم.
چون داریم فاجعه رو لمس میکنیم.
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۵ تير ۱۴۰۳
خداباادم‌هایی مثل شماحرفی نداره .بعدازجنگ اوکراین بیشترکشورهاگرانی زیادشده بروتحقیق کن از نت
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۵ تير ۱۴۰۳
پس چرا وضع معیشت مردم این قدر خرابه
ناشناس
۰۸:۲۳ ۲۵ تير ۱۴۰۳
کنتور نمیندازه ،دروغ بگین
حسنی
۱۰:۰۶ ۲۵ تير ۱۴۰۳
خداوند به آدمهای لجوج لعنت کند این دولت ایران تنظیم نکرده بانک مرکزی آمریکا خودش با دولت و مردم دشمنی دارد چشمهایتان را خوب بشوئید واقعیتها را به چشم خود ببینید
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۵ تير ۱۴۰۳
ما داریم تو این مملکت زندگی می کنیم داریم از گرانی خفه میشیم بعد جهان میگه ما رشد اقتصادی کرده ایم ؟؟؟!!!!!

دوزار پول تو بورس داشتیم نابود شد مرد حسابی
خدا نگذره !!