سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وفور عرضه دام زنده در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی

بنابر اعلام مسئولان، کمبودی در عرضه دام ایام تاسوعا و عاشورای حسینی نداریم که براین اساس انتظار می‌رود نوسانی در بازار رخ ندهد.

 

همه ساله در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی قیمت دام بدلیل ازدیاد تقاضا با نوساناتی در بازار روبرو می شود که امسال به سبب شرایط مساعد تولید ناشی از زایش های مناسب زمستان و بهار و وزن مناسب دام ها انتظار می رود که با اعمال نظارت دقیق در سطح بازار جلوی سودجویی عوامل واسطه و دلال گرفته شود.

براساس اعلام اعلام مرکز آمار ایران، موجودی دام سنگین کشور در خرداد ماه امسال ۵.۵ میلیون رأس و دام سبک ۷۰ میلیون راس بوده است که نسبت به سنوات گذشته از جمعیت دامی مناسبی برخودار هستیم.

گزارش های میدانی از سطح بازار نشان می دهد که قیمت کنونی هرکیلو دام سبک ۳۲۰ تا ۳۳۰ هزارتومان و گوساله زنده ۱۸۵ تا ۱۸۵ هزارتومان بوده و کماکان دام به وفور در میادین موجود است.

امین اسدی سخنگوی سازمان دامپزشکی گفت: برنامه عملیاتی بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی در قالب پرسنل فنی دامپزشکی به همراه مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه و ناظران شرعی در روزهای تاسوعا و عاشور در روزهای ۲۵ و ۲۶ تیرماه از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ ظهر اجرا خواهد شد.

اسدی افزود: سازمان دامپزشکی کشور به ‌منظور حفظ سلامت هموطنان و تأمین بهداشت عمومی جامعه، بازرسان بهداشت گوشت دامپزشکی و ناظرین شرعی با استقرار در نقاط مختلف شهرها به‌ویژه در محل کشتارگاه‌های دامی (ثابت و سیار)، دام‌های کشتاری را از نظر آلودگی به عوامل بیماری‌زا بالاخص بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بازرسی کرده و سلامتی مصرف‌کنندگان را از ابتلا به بیماری‌ها تضمین خواهد کرد.

سخنگوی سازمان دامپزشکی گفت: به افراد توصیه می شود افراد خارج از چرخه نظارت بهداشتی دامپزشکی از ذبح در معابر عمومی، خیابان‌ و منازل اکیداً خودداری کنند.

کمبودی در عرضه دام ایام‌ محرم نداریم

فضل خرم مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عشایر گفت: بنابر برنامه ریزی های صورت گرفته با اجرای تولید قراردادی بدنبال حفظ دام های مولد وذخایر ژنتیک بودیم که خوشبختانه این امر خود به خود منجر به افزایش ۵۰ درصدی میزان زایش و تولید شد که بدین ترتیب جمعیتی بالغ بر ۵.۵ میلیون راس بره زایش شد که بخشی از مصرف نیاز جامعه را بر عهده می گیرد.

او با بیان اینکه اجرای تولید قرادادی منجر به حفظ و نگه داری گله های مولد شده است، افزود: براساس گزارش مرکز آمار در ۳ ماهه امسال جمعیت دام سبک ۷۲ میلیون راس است که ۵۲ میلیون و ۷۹۰ هزار راس گوسفند و بره و بیش از ۱۷ میلیون راس بز و بزغاله است.

خرم از توزیع دام عشایر از ۲۰ تیرماه در کشور خبر داد و گفت: بنابر آمار طی روزهای آتی عرضه دام افزایش می یابد و پیش بینی این است که اگر سایر عوامل در بازار دخالت نکنند، قیمت گوشت و دام زنده کاهش می یابد چراکه هیچ کمبودی در عرضه نداریم.

 توجه به حوزه دامپروری، صیانت از امنیت غذایی را در پی داشته  و که براین اساس تولیدات پروتئین حیوانی در جامعه دارای اهمیت بالایی است.

۴ میلیون راس دام سبک آماده عرضه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با توجه به شرایط مساعد مرتع و پیش بینی های قبلی وضعیت عرضه دام بسیار مناسب است به طوریکه دام قابل توجهی در بازار برای عرضه وجود دارد.

به گفته او، بنابر آمار ۳ تا ۴ میلیون راس دام سبک و ۲۰۰ هزار راس گوساله آماده عرضه برای ایام تاسوعا و عاشورای حسینی است که براین اساس کمبودی در توزیع نداریم که بر التهاب قیمت در بازار دامن بزند.

پوریان نرخ هرکیلو بره چاق پروار با وزن ۴۵ کیلو را ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزارتومان و گوساله ۱۸۰ تا ۱۸۵ هزارتومان اعلام کرد و افزود: با توجه به فراوانی گوشت های وارداتی و داخلی در بازار، سبد پروتئینی ایام محرم از شرایط مطلوبی برخوردار است. درحالیکه سنوات قبل بدلیل مشکلات عرضه شاهد التهابات قیمت در بازار بودیم.

رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: گوشت داخل به سبب نبود چهارچوب مناسب و رکود بازار با قیمت های مختلفی عرضه می شود، اما تقاضای چندانی به سبب توزیع گسترده گوشت های منجمد وجود ندارد.

او با بیان اینکه ماهانه ۵ تا ۶ تن گوشت منجمد در سراسر کشور توزیع می شود، گفت: امسال ۲ هزارتن گوشت برای ایام محرم بین هیئت های مذهبی توزیع شد و همواره بدلیل ذخایر مناسب محدودیتی در عرضه نداریم‌ و به هرمیزانی که در بازار و از سوی هیئت ها تقاضا وجود داشته باشد، توزیع خواهیم کرد.

قیمت هرکیلو بره در ایام تاسوعا و عاشورا به ۳۲۰ هزارتومان رسید

افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: قیمت کنونی هر کیلو بره  نر پروار  ۳۱۰ تا ۳۲۰ هزارتومان  است که در ماه محرم بدلیل ازدیاد تقاضا  احتمال نوسان جزئی قیمت دام در بازار وجود دارد.

او با بیان اینکه در بسیاری از مواقع شاهد عدم همخوانی قیمت دام و گوشت در بازار هستیم، افزود: شبکه توزیع در خیلی مواقع قیمت ها را با نرخ های دلخواه در بازار عرضه می کند، اما ملاک ما قیمت دام زنده است که بر این اساس نوسان قیمت گوشت خارج از حیطه تولیدکننده است.

صدردادرس گفت: براساس گزارش مرکز آمار در اواخر سال گذشته، جمعیت دام سبک کشور ۷۲ میلیون راس بود که طبق کلیات مرکز آمار مطابق با شرایط هر سال جمعیت دام سبک به ۷۰ میلیون رسیده است چراکه همه ساله از اول بهار تا اول تابستان ۳ ماهه کشتار می شود که بر این اساس کاهش جمعیت دام قابل توجه نیست.

با توجه به زایش های مناسب زمستان و بهار و جلوگیری از حذف گله های مولد، جمعیت دام کشور بسیار مناسب است که براین اساس انتظار می رود نوسان قیمتی در بازار تاسوعا و عاشورا رخ ندهد.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۵ تير ۱۴۰۳
مال نیت صاف مردمه.
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۵ تير ۱۴۰۳
چند ساله میگن دام به وفور عرضه شده ولی قصاب محله ما هر روز میگه گوشت نبود. هر روز هم گرانتر میشه????
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۵ تير ۱۴۰۳
قیمت ها همه وحشتناک هستن

مگه با این نذری ها یخچال رو یک خورده پر کنیم زمستان گشنه نمانیم

جدی میگم محله ما چشمشون به همین نذری هاست
نصف کودکان هم سو تغذیه دارند
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۵ تير ۱۴۰۳
وفور چرا ارزون نمی شه .شده پرورش از ایران خوردن از کشورهای عرب همسایه
خجالت داره با این اداره کشور.
صابر
۰۹:۵۶ ۲۵ تير ۱۴۰۳
خسته نشید از دروغ گفتن .خودتون دارین میگین ۳۲۰ تومان .با حقوق کارگری یه گوسفند هم نمیشه خرید .کدوم وفور؟؟
مهدی
۰۹:۵۵ ۲۵ تير ۱۴۰۳
ما که برای نذری سر دست خریدیم کیلو 740تومن،موندم این گوشتی که میگین رو از کجا میخرین?
محمد
۰۸:۵۶ ۲۵ تير ۱۴۰۳
به والله که با این قیمت‌ها دروغ می‌نویسد و می‌گوید
دلشکسته
۰۸:۰۳ ۲۵ تير ۱۴۰۳
شما خودت اذیت نکن مسئول محترم وقتی کیلویی ۳۴۰ باشه دیگه هیچ کمبودی نیست چون پولی وبودجه نیست توان خرید
ناشناس
۰۷:۵۶ ۲۵ تير ۱۴۰۳
قبلاً ایام محرم چقدرگوسفندذبح میشد،الان ازبس گرونه کسی توان خریدنداره،مثل پرشدن دریاچه ارومیه دراثربارندگی روبه حساب دولت رییسی گذاشتید،این هم روش.دروغ گفتن که کنتورنداره.
ناشناس
۰۷:۲۰ ۲۵ تير ۱۴۰۳
ذبح دام های نذری در کوچه و خیابان کار خطرناک و غیر بهداشتی است کشتار فقط در کشتارگاه زیر نظر دامپزشک درست است