سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خزاعی:

اکران فیلم عاشورایی در محرم تحقق رویایی دیرینه است

رئیس سازمان سینمایی در جمع عزاداران هیات محبین اهل بیت (ع) از لزوم اکران فیلم‌های محرم محور گفت.

 

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی همزمان با اکران فیلم «شور عاشقی» با موضوع محرم و عاشورا، نمایش اینگونه آثار دینی را تحقق بخشی به برخی از برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه مسائل معرفتی و ارزشی عنوان کرد.

 خزاعی در جمع عزاداران هیئت محبین اهل بیت (ع)، گسترش فرآیند تولید و اکران آثار مذهبی را از جمله برنامه‌های شاخص سازمان سینمایی در دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: سال‌ها بود که در بسته اکران سینمایی جای نمایش فیلم‌های محرم محور خالی بوده و همواره، فقدان آثار مرتبط با حماسه بزرگ عاشورا و نهضت امام حسین (ع) حس شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: تراژدی قهرمانان عاشورا و حماسه حسینی زیباترین تصویر ماندگار تاریخ بشریت است و به ضرس قاطع می‌توان گفت سهم سینمای ایران در این زمینه با تمام بضاعت معنوی، فنی و هنری، ناچیز بوده است. این در حالی است که آثار محدودی پیرامون این حماسه تاریخی ساخته شده و این جای تاسف دارد.

خزاعی با اشاره به جایگاه ویژه سینما در جهان امروز اظهار کرد: در حال حاضر مدیوم تصویر و بالاخص سینما، رسانه برتر و پرنفوذی در بین اقشار مختلف محسوب می‌شود که می‌توان از آن به عنوان ابزاری کارآمد، قدرتمند و چند جانبه در جهت تولید آثار آیینی و دینی به خصوص برای نسل جوان، بهره برد.

وی با توضیح اینکه حماسه عاشورا حاوی ارزش‌ها و مفاهیم اخلاقی، انسانی و دینی سترگ و عمیقی است که مردم جهان تشنه و مشتاق آن هستند، افزود: تجربه نشان داده است که استقبال از آثار سینمایی که با استاندارد‌ها و معیار‌های اصولی ساخته شده‌اند، از سوی قاطبه مردم و به خصوص جوانان بسیار پررنگ و معنادار بوده است. این دسته از آثار از آنجا که بر محور عدالت‌طلبی، حق‌خواهی و ظلم‌ستیزی شکل گرفته‌اند، برای عموم مردم دنیا دارای جذابیت‌های بالقوه‌ای است که می‌توان بیش از اینها به آن پرداخت.

خزاعی تصریح کرد: در این حوزه از سرمایه‌های انسانی بسیاری در کشور برخورداریم که به دلایل گوناگون مورد غفلت قرار گرفته‌اند. فعال کردن این ظرفیت‌ها و ضریب دادن به توانمندی آنها می‌تواند بسیاری از کم داشت‌ها و نواقص ما را در این بخش پوشش دهد. 

وی در ادامه با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته در این حوزه خاطرنشان کرد: طی دوسال اخیر با برنامه‌ریزی صورت گرفته در سازمان سینمایی تلاش کرده‌ایم که سالانه اثری در این زمینه تولید شود و امروز نیز شاهد اکران فیلم شور عاشقی از محصولات بنیاد فارابی بر پرده سینما‌ها هستیم.

رئیس سازمان سینمایی همچنین تاکید کرد: باید تمهیداتی برای تولید آثار بیشتر درباره مهم‌ترین و با ارزش‌ترین رویداد تاریخ اسلام اندیشیده شود و خوشبختانه، با اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه هفتم توسعه اعتبار جداگانه‌ای برای تولید آثار فاخر پیش‌بینی شده که می‌توان بخشی از آن را به ساخت و تهیه فیلم‌های عاشورایی اختصاص داد.

وی یادآور شد: دغدغه شخصی بنده همیشه این بوده است که با نمایش آثار موضوعی مرتبط با ماه‌های محرم و صفر، در کنار سایر ژانر‌ها سینمایی فضای معنوی و اثر بخشی فیلم‌های عاشورایی نیز تلالو داشته باشد و امروز این رویا محقق شده است.

وی با توضیح اینکه تاکنون سینما، نسبت به عاشورا و محرم بی‌تفاوت نبوده و فیلم‌هایی، چون سفیر، اوینار، به خاطر هانیه، رستاخیز، مختارنامه و شب دهم در حوزه سینما و تصویر ساخته شده است، گفت:با توجه به اهمیت این جنس آثار و برنامه‌ریزی راهبردی برای اکران ماه‌های محرم و صفر، لازم است سهم اینگونه از تولیدات سینمایی افزایش پیدا کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.