سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۸۰ کارشناس به جمع کارشناسان رسمی دادگستری فارس اضافه شدند

مراسم تحلیف ۸۰ نفر از کارشناسان رسمی دادگستری استان فارس در شیراز برگزار شد.

 حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس در آیین تحلیف ۸۰ نفر از کارشناسان جدید رسمی دادگستری استان فارس اظهار کرد: در جمع کارشناسان رسمی چهره‌های علمی، با تدبیر، متخصص و کاردان بسیاری وجود دارد و همین امر بدنه کارشناسی استان را در کشور سرآمد و صاحب نظر ساخته است.

او افزود: کارشناسان چشم بینای قضات در رسیدگی به پرونده‌های تخصصی هستند و قضات با تکیه بر نظرات تخصصی کارشناسان و اعتماد به این نظرات، آرای بسیاری را صادر می‌کنند که همین امر حکایت از جایگاه حساس کارشناسان و مجموعه کانون در فرایند دادرسی دارد.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه تأثیر نظرات کارشناسی در صدور آرای جایگاه کارشناسان را ویژه‌تر و حساس‌تر کرده است بر تقویت خود نظارتی کارشناسان با تکیه و پایندی بر سوگند حرفه‌ای تأکید کرد.

او گفت: شخصی که می‌خواهد محکمه و قاضی را به سمت و سوی احقاق حق و اجرای عدالت سوق دهد باید ضمن احراز شرایط نفسانی، دینی و اعتقادی با ادای سوگند شرافت و اخلاق انسانی را ضمانت حُسن انجام کار خود قرار می‌دهد.

موسوی به اهمیت اتقان نظرات و به حداقل رساندن تعارضات در دیدگاه‌های فنی و تخصصی اشاره کرد و افزود: مدیریت مجموعه کارشناسان رسمی دادگستری فارس باید علاوه بر توجه ویژه به خصوصیات علمی و تخصصی، موضوع آموزش‌های مستمر را در کنار برنامه ریزی سازمان دهی شده جهت ارتقا و به روزرسانی دانش کارشناسان در دستور کار قرار دهند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس، پرهیز از اظهار نظر‌های متعارض و به کارگیری دیدگاه جامع الاطراف را از شاخصه‌های برجسته و مهم کارشناسان بر شمرد.

او بیان کرد: فلسفه ارجاع پرونده به کارشناس، باز شدن ابعاد پیچیده تخصصی در موضوعات سخت و کمک به گرفتن تصمیم صحیح و عادلانه توسط قاضی است بنابراین اگر کارشناس با علم، مهارت و تخصص خود واقعیات را به درستی تبیین کند در ثواب عظیم جاری شدن عدل و احقاق حق سهیم و شریک خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی، توزیع عادلانه کارشناسی را از جمله اهداف مجموعه قضایی در جهت اجرای سند تحول قوه قضائیه خواند و تصریح کرد: ارجاع عادلانه به کارشناسان علاوه بر کوتاه‌تر شدن فرایند دریافت نظرات و کاهش اطاله در دادرسی ها، تعالی خانواده بزرگ دستگاه قضایی در حوزه کارشناسی را به دنبال خواهد داشت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.