سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در ۳ ماهه نخست امسال رقم خورد؛

رشد ۲۴ درصدی صادارت محصولات کشاورزی کشور به سایر کشور‌ها

معاون سازمان توسعه و تجارت از رشد ۲۴ درصدی صادرات محصولات کشاورزی کشورمان به سایر کشور‌ها در ۳ماهه نخست امسال خبر داد.

محمد صادق قناد زاده معاون سازمان توسعه و تجارت ایران در برنامه میز اقتصاد‌گفت:از ابتدای سال تا امروز ما شاهد رشد ۸ درصدی صادرات کالا در کشور  بودیم به طوری که از لحاط وزنی هم ۶درصد رشد صادرات را داشته ایم.

او افزود:همچنین در سه ماهه اول سال در بخش کشاورزی رشد ۲۴ درصدی در بخش صادرات را تجربه کرده ایم که عمده صادرات ما غلات، خشکبار، میوه و گل و گیاه به سایر کشور‌ها بوده است، که در کل بالای یک میلیارد دلار صادرات کشور در ۳ ماهه نخست سال بوده است.

قناد زاده گفت:خوشبختانه سال گذشته تولیدات ما بخصوص در حوزه خشکبار بسیار مطلوب گزارش شده است که باعث گشایش بازار‌های صادراتی شد، و طبق آمار منتشر شده ۳۷ درصد رشد صادارتی کشور فقط در بازار‌های اوراسیا بوده است ولی به موازات آن  در بخش واردات یک کاهش ۱۷ درصدی در بخش کشاورزی تجربه کرده ایم.

او اضافه کرد: قاره آفریقا در حوزه کشاورزی بیشترین خاک حاصلخیزِ کار نشده و قابل کشت را دارد که متأسفانه ما در حوزه کشت فراسرزمینی موفق عمل نکردیم و دلیلش هم این بود که راهبرد مشخص و ثابتی نداشتیم.

قنادزاده گفت: حجم واردات کالا از کشور‌های اوراسیا بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار است و ما در این مدت کوتاه که با کشور‌های اوراسیا موافقت نامه ترجیحی امضا کرده ایم بیش از ۱۴۰ درصد رشد در صادرات محصولات کشاورزی داشته ایم.

قنادزاده با اشاره به اجرای توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، افزود: قبل از امضای توافقنامه تجارت آزاد، از سال ۹۸ توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و کشور‌های اوراسیا در حال اجرا بوده و در دو تا سه سال اخیر با اجرایی شدن توافقنامه تجارت ترجیحی حجم تجارتمان با کشور‌های عضو این اتحادیه دو برابر شده است.

معاون کسب و کار‌های بین‌الملل سازمان توسعه تجارت ایران به ضرورت توسعه زیر ساخت‌های لجستیک اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های حمل و نقل و ترانزیت از موضوعات جدی است که حتماً باید برای آن فکر شود و موضوع دیگر هم زیرساخت‌های نقل و انتقال مالی است که البته تا مقدار زیادی با کشور روسیه حل شده و در دستور کار است

در ادامه رضایی عضو کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گفت:در حال حاضر امروز تولید پسته در آمریکا ۷۵۰ هزار تن و در کشور ما چیزی حدود ۲۰۰ هزار تن است چرا که امروز ما از روش‌های مکانیزه استفاده نمی‌کنیم در حال حاضر تا امروز چیزی بالغ بر ۱۰۰ هزار تن پسته در انبار‌های کشور موجود داریم و خوشبختانه باتوجه به شرایط مطلوب آب  هوایی تولید پسته کشور امسال چیزی بالغ بر ۲۵۰ هزار تن خواهد بود.

او گفت:متاسفانه در سال‌های گذشته صادرات پسته کشور مطلوب نبود است. یکی از مشکلات کشور ما در حوزه کشاورزی زمین‌های خرده مالکی است و این امکان باید فراهم شود که از این زمین‌های کشاورزی کشورمان همانند کشور‌های چین و هند استفاده کنند.

رضایی بیان کرد:امروز باید کشاورزی کشور به سمت محصولات کم آب مانند زعفران، پسته، گل محمدی و گیاهان دارویی سوق داده شود چرا که ما می‌توانیم با صادرات گیاهان دارویی در کشور GPD را به نفع خودمان تغییر دهیم در حال حاضر صادرات گیاهان دارویی کشور در سال ۵۰۰ میلیون دلار است.

به گفته عضو کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، ۳۰ الی ۴۰ درصد محصولات کشاورزی ما در بازار‌های روسیه در حال استفاده است. 

خبرنگار: رضا زارع 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.