سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان عنوان شد؛

اعتمادآفرینی با مشارکت مالیات دهندگان در تعیین محل هزینه کرد مالیات‌ها

كارشناس ماليات گفت: مشخص شدن محل هزینه کرد درآمد‌های مالیاتی به نحوی به اعتمادسازی بین مودی و سازمان امور مالیاتی منجر می‌شود.

مالیات یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها محسوب می‌شود. تا کنون ما به نحوی که شایسته بوده است، از این منبع درآمدی به نفع کشور بهره نبرده ایم. از آنجائیکه درآمد‌های نفتی در دسترس بوده است، نگاهی تزیینی به مالیات داشته ایم. به نحوی که وصول درآمد‌های مالیاتی کشور بسیار اندک بوده است.

در دولت سیزدهم اقدامات عملی، اساسی و اولیه در راستای اصلاح نظام مالیاتی کشور برداشته شد. بر اثر این اقدامات، طی سه سال گذشته درآمد‌های مالیاتی رشد قابل توجهی داشتند.

بخشی از درآمد‌های مالیاتی به حوزه بهداشت و درمان اختصاص یافت. این درآمد‌ها پشتوانه‌ای برای تکمیل پروژه‌های بیمارستانی و بهداشتی، بهره برداری از ۱۷۷ هزار تخت بیمارستانی، افتتاح چندین بیمارستان تخصصی کودکان و زنان در سراسر کشور شد. با استفاده از همین منابع درآمدی، درمان کودکان زیر ۷ سال در مراکز پژوهشی دولتی رایگان شد.

دریافت مالیات حقه از همگان و به کار انداختن آن‌ها در راستای ارائه خدمات به مردم در جهت بازتوزیع ثروت و افزایش عدالت اجتماعی در کشور از اهمیت اساسی برخوردار است.

دولت سیزدهم اقداماتی در راستای تبیین مصارف مالیات و مشارکت دادن مالیات دهندگان در تعیین محل هزینه کرد درآمد‌های مالیاتی کشور به اجرا گذاشته است که در جهت ارتقای فرهنگ مالیات دهی در کشور مثبت ارزیابی می‌شود.

آرمان خالقی، عضو هیئت مدیره خانه صمت ایران و كارشناس حوزه ماليات  با اشاره به این موضوع که مصوبه هیئت وزیران مبنی بر ایجاد امکانی برای مشارکت مالیات دهندگان در مورد محل هزینه کرد مالیات پرداختی شان در راستای ایجاد انگیزه در آن‌ها بوده است، تصریح کرد: در این روند، کسانی که در چارچوب ماده تبصره ۱۰۰ به مالیات دهی می‌پردازند، می‌توانند مشخص کنند که مالیات پرداختی-شان در چه زمینه‌ای به کار بیفتد. بنابراین، مشارکت مالیات دهندگان در تعیین این که مالیات‌ها به چه سمت و سویی سوق داده شوند، افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: مشارکت مالیات دهندگان در تعیین محل هزینه کرد مالیات‌ها بر اساس شروطی انجام می‌شود. مالیات دهندگان می‌توانند از میان پروژه‌های اولویت دار کشور که در سامانه مشخص شده است، تعیین کند که مالیات پرداختی  در كدام بخش هزينه شود.

عضو هیئت مدیره خانه صمت ایران خاطرنشان کرد: مصوبه هیئت وزیران کمک می‌کند که طرح‌های عمرانی کشور تأمین سرمایه و تکمیل شوند. در این روند، از یک سو وصول درآمد‌های مالیاتی را داریم و از طرف دیگر برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای کشور تأمین مالی می‌کنیم.

خالقی گفت: قاعدتاً مشارکت دادن مالیات دهندگان در روند تعیین محل هزینه کرد درآمد‌های مالیاتی اتفاقی مثبت ارزیابی می‌شود و می‌تواند در بهبود فرهنگ مالیاتی کشور موثر باشد. همچنین در مالیات دهندگان احساس خوبی ایجاد می‌کند که در تعیین محل هزینه کرد مالیات‌ها نقش داشته‌اند.

وی ادامه داد: به طور مثال، این امکان به وجود آمده است که فردی در تهران یک مودی مالیاتی باشد و انتخاب کند که مالیاتی که می‌پردازد در زادگاهش مورد استفاده قرار بگیرد. به این ترتیب، سوق دادن مالیات‌ها به مناطق محروم و یا مورد علاقه مودی را خواهیم داشت.

عضو هیئت مدیره خانه صمت ایران خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که شهروندان دارند، این است که درآمد‌های مالیاتی کجا قرار است هزینه شود. تقریباً تمامی مودیان در مورد این موضوع ابهام و سوال دارند. هر چقدر بتوانیم به تبیین مصارف مالیات بپردازیم، به نفع فضای مالیات دهی کشور است.

خالقی گفت: مشخص شدن محل هزینه کرد درآمد‌های مالیاتی به نحوی به اعتمادسازی بین مودی و سازمان امور مالیاتی منجر می‌شود. این اعتمادسازی و برقراری تعامل با مودیان از اهمیت بالایی برخوردار است. دولت به درستی طرح مشارکت دادن مالیات دهندگان در تعیین محل هزینه کرد مالیات‌ها را در دستور کار قرار داده است. هر چقدر این طور اقدامات اعتمادزا افزایش یابد، به نفع کشور است.

وی ادامه داد: این موضوع که دولت با درآمد‌های مالیاتی چه کار می‌کند و در چه زمینه‌ای آن‌ها را به کار می-اندازد، همواره محل تردید و اعتراض بوده است. به نظر می‌رسد، در مقطع فعلی که در ابتدای راه اصلاح نظام مالیاتی کشور هستیم، به اجرا گذاشتن طرح‌هایی مانند آنچه در هیئت وزیران مصوب شد، کمک کننده خواهد بود.

عضو هیئت مدیره خانه صمت ایران خاطرنشان کرد: همان طور که دولت حق دارد به دریافت مالیات حقه و عادلانه از همگان مبادرت کند، مردم نیز حق دارند بدانند که درآمد‌های مالیاتی کجا هزینه می‌شوند. مشارکت دادن مالیات دهندگان در تعیین محل هزینه کرد مالیات‌ها یک قدم جلوتر می‌رود و به حکمرانی مالیاتی مردم منجر می‌شود که آثار مثبتی خواهد داشت.

وی در پایان تأکید کرد: بخشی از درآمد‌های مالیاتی به شهرداری‌ها اختصاص یافته است تا در راستای ارائه خدمات به مردم به کار انداخته شود. ارائه گزارش کاری توسط شهرداری‌ها ک مشخص کند، درآمد‌های مالیاتی کجا هزینه شده است و به پیشبرد و تکمیل کدام پروژه‌ها منجر شده است، اهمیت زیادی خواهد داشت.

خبرنگار: محبوبه كباری

برچسب ها: مالیات ، نرخ مالیات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.