سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انعکاس شور و شعور در آیینه سوگ

معاون صدای رسانه ملی پیرامون اقدامات و ویژه‌برنامه‌های محرمی این معاونت و همچنین رویکردها و ریل‌گذاری‌های تحولی در شبکه‌های رادیویی توضیح داد.

علی بخشی‌زاده با بیان اینکه راه‌اندازی رادیو محرم برای هشتمین سال متوالی و تدارک گسترده شبکه‌های رادیویی ویژه دهه محرم و صفر منجر به شکل‌گیری حسینیه رادیویی شده، گفت: تلاش کردیم با تدارک برنامه‌های متنوع و متعدد و راه‌اندازی رادیو محرم، حسینیه رادیویی برپا کنیم. همچنین برنامه‌سازان طی ارتباط زنده با عتبات عالیات تلاش می‌کنند تا زمینه زیارت نیابتی را برای مردم عزیز کشورمان فراهم کنند.

معاون صدا، مداحان و خادمان حسینی را ثروت و سرمایه‌ای برای گسترش فرهنگ حسینی و عاشورایی توصیف کرد که با استفاده از هنر، رسانه و حماسه می‌توانند شکوه و عظمت فداکاری اباعبدالله (ع) را نمایان کنند.

جنگ بزرگ فرهنگی

وی تصریح کرد: خادمان و پیرغلامان در عرصه و میدان هنر و رسانه حقیقت اباعبدالله (ع)، فداکاری، مناقب و مصائب اهل‌بیت علیهم‌السلام را بیان می‌کنند و باعث پاکیزگی قلب و رشد انسان‌ها و جامعه می‌شوند. این خدمتی است خالصانه که مداحان به مردم می‌کنند و این هنر، هنری متعهد، متعالی، حماسی و انقلابی است. ما باید از هنر به‌خوبی بهره ببریم و جوانان را در برابر این هجمه دشمن مصون کنیم. این جنگی تمام‌عیار است و ما باید در این جنگ با تمسک به ریشه و فرهنگ اصیل خود، به حفظ افکار جوانانمان اقدام کنیم. همه مداحان و سخنرانان باید بدانند که در جنگ بزرگ فرهنگی هستیم و در این عرصه باید به‌صورت جدی پای کار و مصمم باشیم. توجه به عبرت‌های عاشورا یکی از عناصر کلیدی در این مسیر است و ما باید سعی کنیم با زبان و بیان هنری این عبرت‌ها را برای جوانان تبیین کنیم.

سرفصل‌هایی از عبرت‌های عاشورا

بخشی‌زاده با یادآوری بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) درخصوص عبرت‌های عاشورا، به سرفصل‌هایی از عبرت‌های عاشورا همچون «کوتاهی مردم از نصرت حق، بی‌وفایی نسبت به پیمان، عهدشکنی از روی ترس و دنیاطلبی، ترک صحنه جدال حق و باطل، ترک وظیفه نهی از منکر، فریب خوردن به‌خاطر تبلیغات باطل، جهل عمومی جامعه، مرعوب شدن دربرابر سلطه باطل، بی‌توجهی، سکوت و سازش و ترک وظیفه ازسوی چهره‌های شاخص جامعه، تبعیت نکردن از حق، ضعیف‌شدن فرهنگ شهادت‌طلبی، وابستگی و دلبستگی به دنیا، نشناختن موقعیت عمل برای اقدام به موقع» اشاره کرد و افزود: باید به این عبرت‌ها توجه کنیم و همه با هم این پیام را به جامعه برسانیم، زیرا این عبرت‌های عاشورایی راهنمای انسان‌ها در مبارزه با کفر و استکبار است.

برنامه‌های خلاقانه ر ادیو برای تبیین معارف عاشورایی

معاون صدا تأکید کرد: عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) از دو منظر میدان و رسانه قابل بررسی است. درحالی‌که برخی، خام‌اندیشانه دنبال کم رونق کردن این مراسم و آیین‌ها هستند. عزاداران حسینی هر سال پرشورتر و با نگاه انقلابی‌تر در مجالس عزا شرکت می‌کنند. برای این ایام جنبه‌های معارفی و مناسکی را در برنامه‌های خلاقانه رادیو در مدنظر داریم. ان‌شاءالله لطف امام حسین (ع) شامل حال همه ما در رسانه ملی شود. عاشورا پیامش برای همه است و همکاران من در رادیو سعی کرده‌اند به بهترین شکل و از زوایای مختلف به این پیام بپردازند. همچنین از نگاه جدید در ساخت برنامه‌ها بهره برده شده است. برخی رسانه‌های غربی تلاش کرده‌اند این فرهنگ را مخدوش کنند؛ ولی رسانه ملی این اجازه را به آنها نداده است. در تاریخ انقلاب هم خیلی‌ها تلاش کرده بودند فضای حسینی را از انقلاب جدا کنند، ولی موفق نشدند.

الگوسازی مناسب از شخصیت‌های عاشورایی در رادیو

معاون صدا در ادامه، رادیو محرم را یکی از اقدامات ویژه معاونت صدا برای این ایام دانست که با الگوسازی مناسب از شخصیت‌های عاشورایی به‌ویژه برای جوانان با تأکید بر واقعه و عبرت‌های عاشورا و حوادث پس‌از آن، به‌ویژه افشاگری‌های حضرت زینب (س) و آگاهی‌بخشی‌های حضرت سجاد (ع) در خدمت مخاطبان است.

وی با بیان اینکه رادیو محرم از اول محرم آغاز به کار کرده و تا پایان این ماه موج این شبکه برای مردم در دسترس است، عنوان کرد: رادیو محرم با این هدف راه‌اندازی شده تا معارف حسینی را با بهترین شکل و شیوه به مخاطبان ارجمند ارائه کند.

وی افزود: البته این تمام آن چیزی نیست که در این شبکه رقم می‌خورد و مخاطبان می‌توانند شنونده بخش‌های شنیدنی از این شبکه رادیویی باشند. از مهم‌ترین اهداف راهبردی این رادیو بازخوانی پیام‌ها، درس‌ها و عبرت‌های عاشورایی در قالب مراثی و نوحه‌خوانی، مهندسی الگوی صحیح عزاداری با رویکرد شور و شعور و حماسه و معرفت، تقویت و ترویج اشعار، مداحی‌ها، مراثی و روضه‌خوانی‌های فاخر و متقن، ترویج سبک‌ها و الگو‌های مداحی و مراثی معیار بر اساس رهنمود‌های بزرگان به‌ویژه رهبر معظم انقلاب است.

پخش ۲۴ ساعته رادیو محرم

معاون صدا با بیان اینکه همچنین ترویج مقتل‌خوانی و روضه‌خوانی از منابع متقن و معتبر شیعه از دیگر اهداف این رادیو برای تحقق مبانی و تبدیل خانه مؤمنان به حسینیه است گفت: رادیو محرم به‌شکل ۲۴ساعته در خدمت عزاداران حسینی است. رادیو محرم متعلق به همه مردم دلداده و دلسوخته مکتب و مرام اباعبدالله‌الحسین (ع) است و ما خودمان را خادمان حسینیه‌ای می‌دانیم که به وسعت دل‌های عاشق در جای‌جای این کره خاکی گسترده شده است.

بخشی‌زاده افزود: رادیو محرم از طریق بستر مجازی و برنامه ایران‌صدا، پایگاه رادیو معارف و رادیو محرم در سراسر دنیا قابل دریافت است. حضور قدرتمند در فضای مجازی یکی دیگر از دغدغه‌های جدی ماست؛ فضایی که هم طالب و خواستار خود را دارد، هم معمولاً جولانگاه شبهات و پخش آثار بعضاً غیر‌فاخر است؛ لذا ضروری است به‌موازات پخش در فضای حقیقی به این بخش هم توجه داشته باشیم. به‌روز‌رسانی کانال رادیو محرم و بارگذاری قطعات در کانال این رادیو، پخش ۲۴ ساعته رادیو محرم ازطریق برنامه کاربردی ایران‌صدا و تولیدات خاص و مناسب انتشار در فضای مجازی جزو برنامه‌های همکاران بنده در فضای مجازی است.

ترویج معارف اهل‌بیت و آموزه‌های حسینی در رادیو محرم

معاون صدا گفت: مناسبتی بودن این رادیو به این معناست که باید سعی کنیم معارف اهل‌بیت و آموزه‌های حسینی را گسترش دهیم. مهم‌ترین وظایف رادیو محرم، ترویج الگوی صحیح عزاداری و توجه به عزاداری سنتی است؛ الگویی که بار‌ها از سوی بزرگان دین، مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب برآن تأکید شده است. محور اصلی در رادیو محرم ترویج آموزه‌ها و ارزش‌های دینی است؛ ارزش‌هایی که در لحظه‌به‌لحظه واقعه عظیم عاشورا موج می‌زند؛ ارزش‌هایی که در گفتمان اسلام ناب محمدی حول دال مرکزی توحید در جریان است. گاه این مفاهیم و ارزش‌ها در برنامه‌های تخصصی و گفت‌وگویی تبیین می‌شود و گاه در قالب برنامه‌های نمایشی یا مستند و گاهی هم این جریان عظیم در قالب شعر و مداحی و مرثیه‌سرایی مجال بیان می‌یابد. وجه تمایز رادیو محرم همین قالب و ساختار ارائه است.

وی درباره تمرکز دشمن بر روی مفاهیم محرم توضیح داد: ازآنجاکه یکی از نقاط قوت ما موضوع محرم است، دشمن هم روی این موضوع تمرکز خاصی دارد. دشمن در طول زمان از لحاظ ساختار و محتوا سعی کرده انحرافات و تحریف‌هایی ایجاد کند. هرسال هم درباره محرم به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم شبهاتی را مطرح می‌کند. دشمن به‌طور غیر‌مستقیم تغییر شکل محتوا در عزاداری‌ها را بیان می‌کند که ما باید تأکید کنیم عزاداری‌ها در یک قالب صحیح و با محتوای مطلوب و مستندگونه ارائه شود. به طور مستقیم هم شبهاتی در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی منتشر می‌شود که رادیو محرم سعی می‌کند پاسخگوی شبهات ایجادشده باشد. در برخی از برنامه‌ها بزرگان دین، سخنرانان و خطبای بنام در قالب قطعات کوتاه سخنرانی شبهه‌زدایی خواهند کرد. البته شبکه‌های رادیویی دیگر هم در این زمینه فعال هستند و مأموریت‌های خود را دنبال می‌کنند. در رادیو محرم به نکاتی که توجه شده، مباحث معرفت‌افزا مانند فلسفه، مبانی و مقاصد و اهداف، درس‌ها و عبرت‌های عاشوراست.

رادیو در مسیر تحول

معاون صدا در پاسخ به این سؤال که باتوجه‌به گذشت بیش از سه ماه از سال و اقدامات ویژه معاونت صدا در حوزه انتخابات، راه‌اندازی رادیو انتخاب، رادیو محرم، برگزاری سومین جشنواره مستند رادیویی پژواک و... روی داده و مسلّما این رویداد‌ها درجهت سند تحول رسانه ملی است، قرار است در ادامه چه راهبرد‌هایی را در معاونت صدا دنبال کنید، گفت: تحول حاصل بازاندیشی و طراحی روندی برای بهبود یک حرکت است.

نقشه راهی برای دوری از راکد بودن

وی ادامه داد: سازمان صداوسیما هم در این مسیر قرار گرفته و می‌کوشد در ارکان مختلف ساختاری و محتوایی، خود را به‌روز کند و روحی تازه در بخش‌های مختلف رسانه ملی بدمد. به همین منظور طراحی سندی را برای این تحول -که به‌مثابه نقشه راه برای دوری از راکد بودن و رسیدن به جایگاهی برتر است- در دستورکار قرار داده و معاونت صدا هم برای رسیدن به هدف نهایی با داشتن اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌های تحول که ازسوی ریاست سازمان ابلاغ شده است و با همفکری و همکاری مدیران و کارکنان در این مسیر گام‌های تازه‌ای برداشته است.

بخشی‌زاده تأکید کرد: ما سال گذشته اقدامات ویژه‌ای در معاونت صدا انجام داده‌ایم که می‌توان به آیین رونمایی از آثار تولیدی با محوریت روایت‌هایی از شهدا، توجه ویژه به حوزه زنان، خانواده و رسانه، پویش‌های متعدد، شناسایی استعداد‌ها در مناطق روستایی در قالب برنامه‌ها و مستند‌ها و... اشاره کرد. مسلّما این مسیر امسال با قدرت بیشتری ادامه پیدا می‌کند.

راهبرد‌های عملیاتی برای تحقق مفهوم تحول

وی ادامه داد: همان‌طور که اشاره شد تعیین مسیر تحول، نیازمند بازنگری و بهره‌گیری از نظرات کارشناسان با گروه‌های فکری متنوع است تا پویایی و انعطاف در راهِ مشخص‌شده، مشهود باشد. ضمن اینکه محور‌های مورد نظر باید به‌گونه‌ای پیاده‌سازی شود که به‌دور از شعار و همساز با اندیشه ناب اسلامی مردم پیش برود؛ زیرا رادیو همواره نقش مهمی در میان رسانه‌های شنیداری دارد و درصدد است فضای پویایی را شکل بدهد و شنوندگان بیشتری را همراه کند.

وی با اشاره به اینکه راهبرد‌های عملیاتی لازم را برای تحقق مفهوم تحول، طراحی و اجرا می‌کنیم، اظهار کرد: در طول این مسیر، نظام ارزیابی درون‌شبکه‌ای و نیز فرایند تحلیل ارزیابی‌های برون‌شبکه‌ای که به‌همت شورای نظارت بر سازمان و مرکز نظارت و ارزیابی سازمان انجام می‌شود، به کمک می‌آیند تا میزان انطباق برنامه‌ها با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و انتظارات سازمان مبتنی بر اجزای سند تحول بررسی شود.

 رادیو هنوز بالنده و پویاست

معاون صدا افزود: رادیو اگر هنوز بالنده و پویاست، به‌خاطر آن است که یکجانشین نیست و مدام در حرکت است. در معاونت صدا در حوزه سیاست‌های ابلاغی و سند تحول، تمرکز زیادی است که از همه ظرفیت‌ها و نیروی انسانی بهره ببریم و بتوانیم در این مسیر گام‌های بلندی برداریم. اتاق‌های فکر و اندیشه‌ورزی تشکیل شده است تا پشتوانۀ پژوهشی برای برنامه‌ها فراهم باشد و به‌گونه‌ای غنای محتوایی برنامه‌ها تضمین شود. وجود اتاق‌های فکر، زمانی که به‌درستی محقق شود، به شکل شگفت‌انگیزی برنامه‌ها را به‌روز نگه می‌دارد و باعث می‌شود یک برنامه با نیاز‌ها و ضرورت‌های مخاطب هدف خود، لحظه‌به‌لحظه همخوان و هماهنگ باشد.

بخشی‌زاده با اشاره به اینکه تحول و روزآمدی یک ضرورت گریزناپذیر محسوب می‌شود، گفت: در یک سازمان رسانه‌ای خلاق، باید تلاش شود تا روز به روز به رونق برنامه‌ها افزوده شود و این میسر نمی‌شود، مگر آنکه برنامه‌ریزی مدون صورت بگیرد. برای ایجاد هر تحولی، شرط اصلی، اقناع و همراه‌سازی بدنه سازمان است. گرچه ایجاد تحول در سازمان صداوسیما نیاز به طراحی یک الگوی بومی و چندوجهی با در نظر گرفتن واقعیت‌های موجود آن و ابعاد مختلفش دارد، اما قطعاً مبنای آن باید بر تعامل، اقناع و همراه‌سازی تمام سطوح بدنه سازمان استوار باشد. ابتدا باید مدیران ارشد و میانی توجیه و همراه شوند و سپس، تمام عوامل سازمانی را با روش‌های مدیریتی انگیزشی و عالمانه با تحول همراه سازند، آن‌هم مشتاقانه؛ چراکه ایجاد انگیزه یک اصل طلایی در مدیریت تحول است.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.