سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گنجینه نواهای عاشورایی

نواهای مذهبی و عاشورایی به‌ واسطه ریشه‌ای که در فرهنگ ما دارند، می‌توانند مثل یک میراث به نسل بعد منتقل شوند.

برنامه «دل‌نوا» تلاش کرده با این سرخط فکری، در ایام محرم روی آنتن برود تا ترکیبی از نواها، مداحی، نماهنگ‌ها، برخی سخنرانی‌ها و ویدئو‌های مرتبط با هیات‌ها را به مخاطبان نمایش دهد. دل‌نوا در ایام محرم هر شب ساعت ۲۳:۳۰ روی آنتن می‌رود که بعد از دهه اول این ماه، به صورت هفتگی و روز‌های پنجشنبه و جمعه به صورت زنده پخش خواهد شد.

برنامه موسیقایی با تم مذهبی

محمدعلی محمددوست، تهیه‌کننده برنامه «دل‌نوا» درخصوص جزئیات تولید این برنامه می‌گوید: برنامه دل‌نوا برنامه‌ای برای پخش نوا‌های مذهبی و مداحی است؛ مثل برنامه‌های مشابه که ترانه درخواستی داشتند. در واقع نماهنگ‌های مذهبی، انقلابی، مداحی، ایرانی و خارجی پخش می‌کنیم. موسیقی، یکی از علاقه‌مندی‌های افراد مختلف است، اما برخی افراد، هر نوع موسیقی را گوش نمی‌کنند و نوا‌های مذهبی برایشان جذاب‌تر است. به همین دلیل، به نظرمان آمد که جای یک برنامه موسیقایی با تم مذهبی در تلویزیون خالی است که حالا با دل‌نوا سراغ آن رفتیم.

وی در تشریح آیتم‌های مختلف برنامه هم این‌طور بیان می‌کند: ما در این برنامه و در آیتم‌های مختلف، به مداحی و نوا‌های ایرانی و غیرایرانی پرداختیم تا نماهنگ‌هایی را روی آنتن ببریم که مرتبط با مداحی و نوا‌های مذهبی بوده و کیفیت خوبی داشته باشد. در عین حال، بخشی از کار ما مداحی‌های استودیویی است. همچنین سراغ موسیقی نواحی رفتیم تا نوا‌های مذهبی آنها را هم پخش کنیم. بخش دیگر، شعرخوانی‌هایی است که شاعران مختلف داشته‌اند. نماهنگ‌های تولیدی و کلیپ‌ها را هم پخش می‌کنیم. از طرف دیگر، سخنرانی‌های کوتاه و پشت صحنه هیات‌ها را نشان می‌دهیم که چطور دور هم می‌نشینند و نوای آن شب را تمرین می‌کنند. از خود هیات‌ها هم بهترین نوا‌ها را انتخاب کرده و پخش می‌کنیم.

۲ پویش برای تعامل با مخاطبان

اما پرسشی که مطرح می‌شود، محدودیت ما به ازای تصویری برای چنین برنامه‌هایی است. محمد‌دوست در این خصوص با اشاره به این‌که دست عوامل برای تولید و استفاده از تصاویر بسته نبوده، می‌گوید: چند اتفاق در این چند ساله افتاده؛ یکی از آنها، ایجاد بخش رسانه‌ای در هیات‌هاست. به‌خصوص هیات‌های بزرگ که زودتر دست به کار شده‌اند، البته بسیاری از هیات‌های کوچک در شهرستان هم این مدت به ما پیام داده‌اند که مراسم هیات‌شان را در قالب نماهنگ تولید کرده و دست ما برسانند. ما از این مسأله استقبال کردیم و گفتیم در برنامه اعلام می‌کنیم که هیات‌ها و روضه‌های خانگی، تصاویری تولید کرده و به ما برسانند تا در برنامه منتشر کنیم. دو پویش دیگر هم با نام روضه خانگی و زیارت اولی کربلا داریم.

وی افزود: در پویش اول، برای آنهایی که قصد برگزاری روضه خانگی در هر جای ایران دارند، مداح و سخنران به شکل رایگان می‌فرستیم تا روضه خانگی در خانه‌شان داشته باشند. این خدمات را ارائه می‌کنیم و اگر تمایل داشتند می‌توانیم ویدئوی روضه آنها را در بستر نرم‌افزاری که فراهم کردیم، قرار دهیم تا دیگران را به این کار تشویق کنیم. در بستر این برنامه کاربردی، متقاضیان ساعت و آدرس را اعلام می‌کنند و مداحانی که به صورت داوطلب در این پویش شرکت کرده‌اند، آدرس و ساعت را انتخاب می‌کنند تا به روضه بروند. حتی هزینه ایاب و ذهاب مداح مربوطه هم با برنامه است. در پویش دوم، برخی افرادی که تا به حال کربلا نرفته‌اند را به هزینه برنامه به این سفر زیارتی می‌فرستیم. این اولین‌بار است در برنامه تلویزیونی، تعامل با مخاطبان به این شکل برقرار می‌شود. مردم وقتی اسم امام حسین (ع) می‌آید، ماجرا را با همکاری‌شان جلو می‌برند و همه پای کار می‌آیند. مثلا ۱۷ هزار عقیق یکی از افراد هدیه کرد که به‌دلیل این‌که ضبط ما در محرم بود، با یک مکانیسم مشخص این رقم را در عید غدیر پخش کردیم.

بلاگری با عطر و بوی محرم

وی ادامه می‌دهد: در کنار پخش نواها، تولیداتی هم برای برنامه خواهیم داشت که از چند قسمت بعدی آغاز می‌شود. از الان با یک بلاگر صحبت کردیم تا با یک دوربین وارد هیات‌ها شود، بین مردم یا کنج حرم‌ها برود و به درخواست بینندگان، روضه یا مداحی از روضه‌خوان حرم درخواست کند. این کار را انجام می‌دهد و ویدئوی آن را در برنامه منتشر می‌کنیم.

از نوای مذهبی تا موسیقی انقلابی

نکته مهم در برنامه دل‌نوا، پرداختن به مواردی است که می‌تواند به شکل یک آرشیو قابل استناد برای مخاطبان و علاقه‌مندان باشد؛ تهیه‌کننده برنامه در این خصوص، این‌طور پاسخ می‌دهد: در حال طراحی یک آرشیو مجزا هستیم، اما همزمان، یک برنامه کاربردی به نام نوا وجود دارد که با آنها همکاری و همراهی خواهیم داشت. در این صورت هر فردی می‌تواند هر مداحی و نوایی که بخواهد را با مراجعه به این برنامه کاربردی، بشنود. این برنامه هر شب ۲۳:۳۰ پخش می‌شود و بعد از ماه صفر، در کل سال پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها روی آنتن می‌رود که دیگر حال‌و‌هوای مناسبتی و انقلابی خواهد داشت، چون ما تنها بحث‌مان پرداختن به نوا‌های مذهبی نیست، بلکه نماهنگ‌های انقلابی را هم در نظر داریم. در عین حال، هر پنجشنبه‌شب زیارتی امام حسین (ع) است و پخش نوا‌های مرتبط با آن، مناسب خواهد بود. گفتنی است مجری برنامه آقای سیدعلیرضا قوامی یک مجری معارفی با‌تجربه است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.