سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پای مصنوعی مشابه پای واقعی انسان ساخته شد

محققان یک شرکت موفق شدند یک پای مصنوعی مشابه پای واقعی انسان را طراحی و بسازند.

تصور کنید یک یا هر دو پای شما قابلیت حرکت روی سطوح ناهموار را نداشته باشد یا نتوان آن را خم کرد تا در هر قدم فرد را به جلو ببرد. این همان چیزی است که برای اکثر افرادی که پای مصنوعی دارند، رخ می‌دهد، اما اکنون یک پای جدید آزمایشی می‌تواند متحول‌کننده باشد.

اکثریت قریب به اتفاق پا‌های مصنوعی یا کاملا سفت هستند یا در بهترین حالت کمی نرم و سازگار هستند.

به نقل از نیواطلس، در مقابل، پای انسان تا حد زیادی خم و کشیده می‌شود و ما را روی سطوح ناهموار یا شیب‌دار ایستاده نگه می‌دارد و به حرکت پاهایمان در حین راه رفتن کمک می‌کند. پای مصنوعی سافت‌فوت پرو (SoftFoot Pro) به گونه‌ای طراحی شده است که همان عملکرد‌ها را با پای مصنوعی ارائه می‌دهد.

این دستگاه که توسط مانوئل جی. کاتالانو (Manuel G. Catalano) و همکارانش در مؤسسه فناوری ایتالیا ساخته شده است، کاملا بدون انرژی کار می‌کند و تنها ۴۵۰ گرم وزن دارد. این پای مصنوعی می‌تواند وزن کاربر را تا ۱۰۰ کیلوگرم تحمل کند.

سافت فوت پرو دارای پنج زنجیره موازی از قطعات پلاستیکی با استحکام بالا است. بخش‌های جلویی هر زنجیره، استخوان‌های انگشت پا را شبیه‌سازی می‌کنند، در حالی که بخش‌های پشت آنها استخوان‌هایی را که از پایه هر انگشت پا به سمت پاشنه پا کشیده می‌شوند، شبیه‌سازی می‌کنند.

اتصال‌دهنده‌های الاستیک برای اتصال بخش‌های هر زنجیره استفاده می‌شود. در طول هر زنجیر یک کابل فولادی داخلی قرار دارد که به پاشنه تیتانیومی متصل شده است.

این مجموعه عملکردی مشابه نیام کف پای انسان دارد که نواری از بافت است و استخوان پاشنه را به پایه انگشتان پا متصل می‌کند.

مشابه نیام کف پا، مکانیسم قوس به سافت فوت پرو اجازه می‌دهد تا انرژی را در انتهای هر مرحله با خم شدن در انگشتان پا ذخیره کند، سپس با برداشتن پا از روی زمین این انرژی را آزاد کند تا قدم بعدی را به جلو بردارد. هنگامی که پروتز به زمین برمی‌گردد، طراحی انعطاف‌پذیر آن به آن اجازه می‌دهد ۱۰ تا ۵۰ درصد انرژی ضربه را جذب کند.

سافت فوت پرو علاوه بر این به انگشتان پا اجازه می‌دهد تا در هنگام بالا رفتن از شیب‌ها نسبت به بقیه پا خم شوند. کاربر را در حالت ایستاده نگه می‌دارد و به علاوه با زمین ناهموار مطابقت دارد و از واژگونی کاربر جلوگیری می‌کند. این دستگاه همچنین انجام اعمالی مانند زانو زدن یا چمباتمه زدن را آسان‌تر می‌کند، به‌علاوه مواردی، چون آب بر آن تأثیر منفی نمی‌گذارد، می‌توان از آن در فعالیت‌های مختلف در فضای باز استفاده کرد.

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.