سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نحوه حمایت وزارت ارتباطات از کسب‌وکارهای ict

هر شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات منوط به شرایطی، می‌تواند از تسهیلات حمایتی وزارت ارتباطات بهره ببرد.

غلامی، معاون اداره کل راهبردی طرح‌های کلان فناورانه وزارت ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان پیرامون نحوه و شرایط حمایت‌های این وزارتخانه از شرکت‌ها و کسب و کار‌ها با اشاره به برگزاری نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات کیتکس ۲۰۲۴ که اواخر شهریور برگزار می‌شود، گفت: در وزارت ارتباطات تلاش می‌کنیم تا جایی که اقتضائات این رویداد حکم می‌کند، در برگزاری بهتر آن نقش داشته باشیم. طرح‌های مختلف حمایتی وجود دارد و سعی میکنیم کسانی که چه در این نمایشگاه چه دیگر نمایشگاه‌ها کار‌های فناورانه خود را به ظهور میگذارند، تقدیر و حمایت شوند.

وزارت ارتباطات چه شرکت‌هایی را حمایت می‌کند؟

او ادامه داد: البته مورد‌های حمایتی فقط منحصر به فضای نمایشگاهی نمی‌شود. وزارت ارتباطات بر اساس ماموریت‌هایی که به آن محول شده منابعی را برای حمایت از شرکت‌هایی دارد که بتوانند کمک کنند وزارت ارتباطات به اهدافی که برای خود متصور شده دسترسی پیدا کند. از جمله اهداف حوزه آی سی تی برای وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم بحث شبکه ملی اطلاعات و تکمیل زنجیره تامین و زنجیره ارزش این شبکه بود که پروژه دسترسی فیبر نوری به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های کشور، بخشی از این شبکه ملی اطلاعات محسوب می‌شود.

وزارت ارتباطات چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

معاون اداره کل راهبردی طرح‌های کلان فناورانه وزارت ارتباطات افزود: همچنین توسعه زیست بوم اقتصاد دیجیتال جزو اهدافی بود که برای وزارت ارتباطات متصور شد و اکثر معاونان از وزیر حکم دارند که این زیست بوم را توسعه بدهند.

غلامی با بیان اینکه بحث هوشمندسازی و توسعه فناوری‌های نوین و همچنین توسعه اشتغال و تربیت نیروی انسانی ماهر از جمله اهدافی بود که برای وزارتخانه تعیین شده افزود: به همین منظور تربیت نیروی انسانی ماهر هم جزو اولویت‌های وزارتخانه قرار گرفت. همچنین بحث توسعه صادرات و توسعه تعاملات بین المللی که جزو اولویت‌ها بود به خصوص برای معاونت فناوری و نوآوری وزارتخانه تعیین شد.

معاون اداره کل راهبردی طرح‌های کلان فناورانه وزارت ارتباطات با اشاره به اینکه رویکرد دولت سیزدهم بیشتر توسعه اشتغال بوده ادامه داد: به همین خاطر تمام طرح‌ها در صورتی از شرکت‌ها حمایت می‌شود که در کنار طرح توجیهی که ارائه می‌کنند و مصوب می‌شود در کارگروه‌ها بتوانند اشتغالی را هم برای حوزه آی سی تی ایجاد کنند. هم اشتغال جدید هم پایدار و حفظ اشتغال جدید.

طرح‌های حمایتی از کسب‌وکارهای ict چه هستند و تسهیلات آن‌ها چقدر است ؟

غلامی مطرح کرد: هفت محور طرح‌های ویژه ملی، طرح‌های پیشران، طرح‌های تولیدی صادرات محور، طرح‌های دانش بنیان با فناوری بالا، سرمایه گذاری‌های ناتمام با پیشرفت فیزیکی بالا، حمایت از طرح‌های پلتفرمی و کسب و کار‌های ارائه دهنده خدمات ازادکاری و خود اشتغالی و همچنین سرمایه در گردش، که طرح‌های حمایتی وزارتخانه هستند تمامشان منوط به ایجاد اشتغال است. ولی عدد و رقم در بعضی از این طرح‌ها متفاوت است. برای مثال در طرح‌های ملی وزارت ارتباطات بابت هر اشتغال ۲ میلیارد تومان و در سایر طرح‌ها بابت هر اشتغال ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند.

چگونه شرکت‌ها به منظور دریافت تسهیلات بررسی می‌شوند؟

معاون اداره کل راهبردی طرح‌های کلان فناورانه وزارت ارتباطات درباره نحوه بررسی شرکت‌ها جهت دریافت تسهیلات، توضیح داد: پیرامون این موضوع، یک دبیرخانه‌ در وزارت ارتباطات داریم که تبصره که ذیل تبصره ۱۸ قانون برنامه، از کارگروه‌های استان تشکیل شده است. کارگروه‌ها که شامل مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات، نماینده سازمان برنامه و بودجه، نماینده استانداری و نماینده وزارت اقتصاد می‌شوند، در تمامی استان‌ها فعال هستند و طرح‌ها را بررسی می‌کنند.

او ادامه داد: اگر درخواست تسهیلات از یک مبلغی بالاتر باشد به عنوان طرح ملی یا پیشران به مرکز یا وزارت خانه ارجاع می‌دهند که آنجا با حضور شخص وزیر، کارگروهی تشکیل و این طرح‌ها بررسی و در صورت تصویب به بانک عامل برای پرداخت ارسال می‌شوند.

سقف تسهیلات پرداختی به شرکت‌ها چقدر است ؟

غلامی مطرح کرد: سقف طرح‌های ویژه ملی مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان است. با توجه به هر اشتغال، ۲ میلیارد تومان که گفته شد،  شرکتی که بخواهد به این رقم دسترسی پیدا کند باید ۱۵۰ اشتغال ایجاد کند.

او با بیان اینکه این تسهیلات را ما ۲ مرحله‌ای پرداخت می‌کنیم، اضافه کرد: در مرحله اول شرکت باید در بازه تعریف شده، نصف اشتغالی که بابت آن تسهیلات دریافت می‌کند را ایجاد کند و نصف دیگر هم برای فاز دوم تهعد بدهد. فاز دوم تسهیلات در صورتی به شرکت‌ها پرداخت می‌شود که میزان تعهد خود را محقق کنند و بعد از آن فاز دوم را دریافت کنند.

چه شرکت‌هایی شامل حمایت وزارت ارتباطات می‌شوند؟

معاون اداره کل راهبردی طرح‌های کلان فناورانه وزارت ارتباطات عنوان کرد: به هر شرکتی که در حوزه‌ آی سی تی با موضوعاتی که گفته شد فعالیت کند و بتواند اهداف ما را محقق کند، این تسهیلات پرداخت می‌شود، فقط شرکت باید به لحاظ پرداخت‌های مالی و گردش مالی این توانمندی و ظرفیت مالی را نشان دهد که می‌تواند وام را در شرکت هضم کند و توانمندی بازپرداخت را داشته باشد.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.