سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امکان فروش سهام عدالت به روش غیرمستقیم در چه صورتی فراهم خواهد شد؟

مشاور رئیس سازمان بورس در خصوص فروش سهام عدالت به روش غیرمستقیم توضیحاتی ارائه داد.

موسوی، عضو کمسیون اقتصادی مجلس در برنامه میز اقتصاد امروز در خصوص سهام عدالت جاماندگان گفت:  یکی از مشکلات اصلی ما عدم اراده واگذاری سهام دولتی در کشور توسط مدیران است و با به تأخیر انداختن سهام عدالت جاماندگان مواجه شده است.

او افزود: متاسفانه سهام عدالت یک سخنگوی واحد ندارد و هر روز ما با موضوع جدیدی در ارائه پرداخت سهام عدالت به جاماندگان روبرو هستیم. دولت باید اموالی را واگذار کند تا این سهام  پرداخت شود.

موسوی بیان کرد: امیدواریم با استقرار دولت و مجلس جدید پرونده جاماندگان سهام عدالت برطرف شود. امروز دولت ها با چالش واگذاری اموال روبرو هستند. انتظار ما از دولت جدید این است که این مصوبه را اجرا کند و ما هم در مجلس مصوبات آن را اجرا خواهیم کرد.

به گفته این نماینده مجلس، موضوع سهام دولت بسیار حائز اهمیت است که با اعضای دولت جدید جلساتی را برگزار می کنیم تا در بودجه سال آینده این مهم پرداخت شود. سهام عدالت یکی از ابزارهای مهم مجلس است و پیش بینی می شود این موضوع با حمایت دولت جدید اجرایی شود.

او افزود: علت تاخیر سهام عدالت جاماندگان در وهله نخست دارایی های دولت است. باید اموال و دارایی دولت شناسایی و به مردم پرداخت شود.

در ادامه مهدی حاجیوند مشاور رئیس سازمان بورس گفت: متاسفانه عدم فرماندهی واحد در پرداخت سهام عدالت باعث تاخیر در این روند شده است.

او افزود: تا پایان شهریورماه ۱۴۰۳ مجامع شرکتهای سهام عدالت برگزار می شوند و هیئت مدیره جدید آنها مشخص می شود. در صورتی که شرایط بازار سرمایه خوب باشد، نمادهایشان باز می شود. در این شرایط، دارندگان سهام شرکتهای سرمایه گذاری استانی می توانند صد در صد سهام خود را بفروشند و کسانی که سهام خود را با روش مستقیم انتخاب کردند، بستگی به شرایط بازار دارد.

او گفت: سهام عدالت در سال ۱۳۸۴ در قالب ۶ دهک و ۱۸ گروه توزیع شد که حدود ۵۰ میلیون نفر را شامل می شد. قرار شد تسویه اقساط در طی ۱۰ سال از محل سود سهام عدالت انجام شود که به جای سود اقساط، قسط های سهام عدالت پرداخت می شد و در نهایت در سال ۱۳۹۵ همه افراد در سامانه ای که سازمان خصوصی سازی اعلام کرده بود، شماره شبای خود را وارد کردند و از آن سال تا  الان توزیع سهام عدالت داریم.

مشاور رئیس سازمان بورس تصریح کرد: سازمان بورس در ۲۶ استان جلسه‌های خود را برگزار کرده است که ۲ استان دیگر در هفته آتی مجامع و جلسات خود را برگزار می کنند. تا اوایل شهریور تمامی استان ها مجامع خود را باید برگزار کنند.

او اضافه کرد: در نهایت  پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام ۷ آذر ماه ۱۴۰۲ نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی تصویب و ابلاغ شد و در راستای این مصوبه هم مجمع چند استان از جمله زنجان، خراسان شمالی و گیلان برگزار شد و آگهی دعوت به مجمع چند استان هم تاکنون منتشر شده است.

حاجیوند تصریح کرد: در حال حاضر در چندین استان   مجامع برگزار شده است و مابقی هم برگزار می شود که امیدوارم به تدریج شرایط شرکت‌ها مهیا شود تا صورت‌های مالی خود را حسابرسی و تعاونی‌ها نیز آگهی دعوت به مجمع خود را منتشر و مجامع خود را برگزار کنند.

او گفت: پیشنهاد ما این است که دولت و مجلس آسیب های سهام عدالت بخصوص جاماندگان را تعیین تکلیف کند به طوری که در حال حاضر ۱۳ شرکت غیر بورسی در بازار سرمایه نیستند که مجلس و دولت  هر چه سریعتر این موضوع را تعیین تکلیف  کنند.

حاجی‌وند گفت: مدارک لازم برای فرایند انتقال سهام عدالت تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی، تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث  در گواهی حصر وراثت، اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی و در صورتی که متوفی دارای وصیت نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، نیاز ضروری است.

او همچنین بیان کرد: همچنین فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث بدون پرداخت  مبلغ است به طوری که کاملا رایگان بوده و پرداخت سود سهام عدالت متوفیان میان وراث زمانی انجام می‌شود که پرداخت عمومی برای سود سهام عدالت داشته باشیم.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: برای انتقال سهام عدالت متوفیان هیچ گونه پیامکی به وراث ارسال نخواهد شد.

خبرنگار: رضا زارع 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.