سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خودمراقبتی در برابر ابتلا به تب غیرواگیر دنگی

استان مرکزی برای پیشگیری و درمان مبتلایان به گزش پشه آئدس و تب دنگی آمادگی دارد.

 مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی در کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی گفت: تاکنون موردی از این بیماری در استان گزارش نشده و در راستای اقدامات پیشگیرانه از شیوع بیماری منتقله از پشه آئدس همه دستگاه‌ها باید همکاری لازم را داشته باشند و مردم هم باید با خودمراقبتی همکاری کنند.

باقری افزود: برش استانی برنامه جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی استان تنظیم شده و به سازمان امور اجتماعی کشور ارسال شد و بخشی از اقدامات ملی نیز اضافه می‌شود و به عنوان بسته کامل ابلاغ می‌شود.

او گفت: ۸ محور در زمینه آسیب‌های متعدد از جمله اعتیاد، طلاق، خودکشی، کنترل و کاهش مفاسد اخلاقی و کودکان کار در استان احصا شده و برنامه‌های عملیاتی هم در استان تنظیم شده است.

رئیس مرکز بهداشت استان هم با اشاره به بیماری تب دنگی گفت: بیش از ۵۰ درصد جمعیت دنیا در معرض ابتلا به این بیماری هستند که تاکنون در استان‌های جنوبی کشور ۱۴۹ مورد گزارش شده که ۷ مورد بومی بودند و بقیه سفر به پاکستان، امارات، قطر، آفریقا و کشور‌های حوزه خلیج فارس داشتند.

زیلابی افزود: تاکنون دو مورد در شازند و یک مورد خنداب مشکوک گزارش شده بود که با انجام اقدامات مربوط تست منفی بود.

رئیس مرکز بهداشت استان گفت: پشه بیشتر در روز انسان را می‌گزد و بیشتر در آب‌های تمیز تکثیر پیدا می‌کند، این بیماری از انسان به انسان بجز مادر باردار به جنین و فرد دریافت‌کننده پیوند عضو منتقل نمی‌شود و در افراد دارای بیماری زمینه‌ای در سیستم گوارش تکثیر پیدا می‌کند.

او گفت: در راه‌آهن، فرودگاه، محل ترانزیت ماشین‌های سنگین، مجاورت فاضلاب تالاب میقان برای پشه تله‌گذاری می‌شود و اطلاع‌رسانی به پزشکان، مراقبان سلامت، درمانگاه‌ها و دستگاه‌های ذیربط انجام شده است.

زیلابی افزود: در بیمارستان ولیعصر سانتر درنظر گرفته شده و تعداد محدودی تست سریع بیماری در اختیار بیمارستان قرار گرفت و باید توجه کرد که مهمترین اقدام خودمراقبی است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.