سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارگردان «کودک شو» مطرح کرد؛

«کودک شو» و کودکانه‌هایت را زندگی کن/کودکان را دچار اضطراب ناشی از رقابت نمی‌کنیم

دنیای شیرین کودکی و هم‌داستان شدن بزرگ‌تر‌ها با قصه‌های آنان، برنامه‌ای با عنوان «کودک شو» را در شبکه نسیم پایه‌ریزی کرد.

رضا مهرانفر، پایه برنامه‌سازی برای کودکان را منوط به شناخت دنیای ساده کودکان دانست و گفت: هر برنامه‌ساز با تجربه‌ای به‌خوبی می‌داند که کار خوب، کاری است که نظر مخاطب خاص را جلب کند. لزوم ساخت برنامه برای گروهی خاص ایجاب می‌کند که برنامه‌ساز با دنیای مخاطبش آشنا باشد و با شناخت ظرافت‌ها به ظرفیت برنامه‌سازی خود غنا بخشد.

مشکل هم‌زمانی کار با کودک و بزرگسال

مهرانفر درباره ساختار برنامه و همراهی والدین و کودکان اظهار داشت: «کودک شو» برنامه‌ای تلفیقی است؛ یعنی علاوه بر کودکان، هم‌زمان با والدین آنها نیز سروکار دارد. این هم‌زمانی کار با کودکان و بزرگسالان مشکل برنامه‌سازی را برای ما دوچندان می‌کند.

کارگردان «کودک شو» ادامه داد: رواج دنیای اینترنت و فضای مجازی باعث شده کودکان امروزی به‌روزتر باشند و سطح سلیقه و توقعشان هم بالاتر برود. همین موضوع باعث شده والدین در رفتار با آنان و تربیتشان، با مشکلات جدیدی روبه‌رو شوند که در کار ما نیز بی‌تأثیر نبوده است.

وی افزود: ازطرف دیگر، باید بار سرگرمی‌برنامه را نیز حفظ می‌کردیم. این امر باتوجه به تنوع کیفی و کمّی برنامه‌های این‌چنینی که در تلویزیون و سکو‌های گوناگون ساخته می‌شود، کار ما را دشوارتر کرده است؛ بنابراین در تمام این مدت سعی من و همکارانم این بوده که علاوه بر کار با کودکان، به مشکلات والدین هم بپردازیم و به جنبه سرگرمی‌برنامه نیز توجه کنیم.

توفیق «کودک شو» حاصل توجه به بازخوردهاست

کارگردان «کودک شو» با بیان اینکه یکی از مزیت‌های برنامه‌هایی که به فصل چندم خود می‌رسند، این است که به برنامه‌ساز این اجازه را می‌دهند تا بازخورد مخاطبان را ببینند، گفت: در جلسات مختلفی که با نویسندگان، تهیه‌کننده و اتاق فکر برنامه ترتیب می‌دهیم، براساس نکاتی که در طول پخش برنامه‌ها می‌بینیم و همچنین پس از جمع‌آوری نظرات مخاطبان و کارشناسان، تغییرات را در شکل و محتوای برنامه اعمال می‌کنیم.

کودک درونی که فعال است

اهمیت مجری در برنامه‌های کودک‌محور بسیار بالاست. به قول معروف، وی صحنه‌گردان ماجراست. اگر مجری زبان مخاطبانش را نشناسد، موجب به هدر رفتن نیرو و سرمایه برنامه می‌شود. کارگردان «کودک شو» از معیار‌های گروه سازنده در خصوص انتخاب ملیکا شریفی‌نیا به عنوان مجری برنامه چنین گفت: قطعاً انتخاب او با هماهنگی گروه اصلی برنامه‌سازی و شبکه بوده و معیار‌های لازم را برای حضور در برنامه داشته است.

مهرانفر گفت: شریفی‌نیا از آن دسته بازیگرانی است که علاوه بر رشد کردن در خانواده‌ای هنرمند، از کودکی نیز در سینما و تلویزیون ایران فعالیت داشته است؛ بنابراین با دنیای کودکان از نگاه دوربین آشنایی دارد و ضمن اینکه از لحاظ شخصیتی نیز، به اصطلاح کودک درون فعالی دارد و مجموع این عوامل، علاوه بر اینکه باعث شده او ارتباط خوبی با خانواده‌ها و کودکان بگیرد، کار را برای ما نیز راحت‌تر کرده است.

دلگرم بودن «کودک شو» به اتاق فکرش

نویسنده خوش‌فکر «کودک شو» به اتاق فکر فعال و اثرگذار آن در روند برنامه‌سازی اشاره کرد و گفت: اتاق فکر این برنامه در برگیرنده نظریه‌پردازانی است که نظرات کارشناسان تربیتی و متخصصان رسانه‌ای و نیز بازخورد مخاطبان را جمع‌آوری و دیدگاه‌های موردنظر را بر مبنای آنها پیاده می‌کنند و در نهایت خروجی این اتاق فکر، با همفکری تهیه‌کننده و سایر تصمیم‌گیران نهایی می‌شود. نویسنده و کارگردان «کودک شو» در پاسخ به این پرسش که آیا این برنامه همچنان به تولید خود ادامه می‌دهد و افق آن تا کجاست، گفت: «کودک شو» متعلق به صداوسیماست، بنابراین تا هر زمان که تلویزیون صلاح بداند این برنامه ادامه خواهد داشت. حضور و ادامه فعالیت گروه فعلی به نظر شبکه نسیم بستگی دارد، اما درخصوص تصمیم شخص خودم باید بگویم تا وقتی که حرف تازه‌ای داشته باشم، در این برنامه می‌مانم. مهرانفر در ادامه به ذائقه مخاطب اشاره کرد و گفت: چیزی که بنده با توجه به تجربیاتم در این حوزه می‌توانم بگویم، مفهوم بسیار مهم شناخت مخاطبان و برطرف کردن نیاز‌های آنان بنابر تغییرات ذائقه مردم جهان و ایران است.

تغییرات همچنان ادامه دارد

کارگردان «کودک شو» از تغییراتی که قرار است در این برنامه اعمال شود هم سخن گفت و تصریح کرد: با اینکه در فصل جدید «کودک شو»، تغییرات چشمگیری داشته‌ایم، باز هم ساختار برنامه تغییراتی خواهد کرد؛ بخش‌هایی حذف و بخش‌هایی جدید جایگزین خواهد شد. در این میان، بازی‌های جدید در حال طراحی و ارزیابی‌اند که به‌زودی مخاطبان خوب این برنامه شاهد آن خواهند بود.

با توجه به اینکه شرکت‌کنندگان «کودک شو» خردسالند، هماهنگ شدن با آنان کمی دشوار است. از کارگردان این برنامه درباره تمهیدات گروه تولید برای هماهنگی پرسیدم که وی پاسخ داد: در گروه تولید، برای بخش‌های بزرگسالان و کودکان، از افرادی جداگانه استفاده می‌کنیم و حتی اتاق کودکان نیز با استودیو اصلی اجرای مسابقات متفاوت است و برای راحتی کودکان از فضا‌های کودکانه با اسباب‌بازی‌های مناسب گروه سنی آنها استفاده می‌کنیم. وی ادامه داد: تمام تلاشمان این است که کودکان دچار اضطراب ناشی از رقابت نشوند و در فضای کودکانه، خود واقعی‌شان را بروز دهند که تا حد بسیار زیادی نیز موفق بوده‌ایم.

کسانی که سالیان درازی برای مخاطبانی خاص برنامه‌سازی می‌کنند، دلبستگی خاصی به آنان دارند و دل کندن از آن حوزه برایشان سخت است. کارگردان «کودک شو» در پاسخ به این پرسش که بعد از این برنامه، باز هم دوست دارید برای کودکان و دنیای شیرین آنان برنامه بسازید، گفت: دنیای کودکان همواره برایم جذاب بوده و قطعاً اگر پیشنهادی خوب در این زمینه داشته باشم این کار را ادامه خواهم داد، اما قطعاً دوست دارم تجربیاتم فقط محدود به این گونه (ژانر) نباشد.

فصل جدید مسابقه «کودک شو» به تهیه‌کنندگی حسین ربانی غریبی و به کارگردانی رضا مهرانفر، با طراحی‌های جدید بازی‌ها و اجرای ملیکا شریفی‌نیا سه‌شنبه تا شنبه ساعت ۲۲:۰۰ از شبکه نسیم پخش و بازپخش این برنامه در دو نوبت ۵:۳۰ و ۱۳:۳۰ روز بعد، از شبکه نسیم نیز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود. یادآور می‌شود فصل اول این برنامه در اسفند سال ۱۳۹۵ از شبکه نسیم روی آنتن رفت و تاکنون شش فصل از این مسابقه تولید و پخش شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۵ تير ۱۴۰۳
من هروز میبینم کودک شو
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۳ تير ۱۴۰۳
قسمتی که بقول خودشون بابا ها رو شوت میکنن هوا و بنظر خودشون خیلی جذابه مزخرفترین قسمت برنامه است

اگر میخواین تغییر بدین اول از همه اینو حذف کنین
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۳ تير ۱۴۰۳
هم کودک ها را دچار اضطراب پرتاب پدرهاشان می کنید

هم دچار اضطراب انتخاب جایزه مالی پایانی