سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضویت رایگان دهک‌های پایین در کتابخانه‌های عمومی

میرعبداللهی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور موظف به برقراری عضویت رایگان و ارائه خدمات فرهنگی کتابخانه‌های عمومی کاملاً رایگان برای سه دهک پایین جامعه است.

سید باقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در برنامه صبحگاهی سلام خبرنگار گفت: وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد و ارتباطات و فناوری اطلاعات هم مکلف به توسعه زیرساخت فروش الکترونیکی کتاب در کشور با اولویت مناطق کمتر برخوردار و ایجاد تسهیلات فروش رایگان یا با تخفیف برای سه دهک پایین جامعه شده‌اند.

وی افزود: عنوان  سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید در واقع معرف اجزای سند است، یعنی در سطح ملی به مفهوم خواندن می‌پردازد که در ماده ۱ این سند به طور کامل تعریف شده است و این آخرین سندی است که شهید رئیسی برای ترویج خواندن و مطالعه ابلاغ کردند که حاوی ۱۴ ماده است و دارای ویژگی‌هایی است که قابلیت ضمانت اجرا دارد.

میرعبداللهی با بیان اینکه سعی شده است در این سند بصورت خیلی دقیق مفهوم خواندن و تفاوت بین خواندن و مطالعه را شرح دهیم افزود: در این ابلاغیه تحت عنوان کارگروه ملی سند خواندن ۲۱ دستگاه مکلف به اجرای این سند شد و برای هر دستگاه اجرایی ۵ محور به عنوان پیشنهاد الزام آور مشخص شد و توجه شده است تا این سند واقعی‌تر و به منطقه اجرا نزدیک‌تر باشد.

وی با بیان اینکه اگر تمامی دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند این سند به هدف اصلی خود نزدیک می‌شود افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، سازمان صدا و سیما، سازمان اسناد کتابخانه ملی، سازمان تبلیغات، ستاد عالی نظارت بر کانون فرهنگی هنری مساجد، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، وزارت ورزش ستاد کل نیرو‌های مسلح، مرکز مدیریت حوزه علمیه، مرکز رسیدگی به امور مساجد، کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان، سازمان جهاد دانشگاهی، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، وزارت کشور، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، وزارت بهداشت، وزارت راه و شهرسازی، معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده نهاد‌های دولتی هستند که موظف به اجرای این سند ملی می‌باشند.

میرعبداللهی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان بهزیستی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز بر اساس این سند مکلف به فراهم‌آوری امکانات و حمایت از تولید مواد خواندنی گویا و بریل برای نابینایان و مواد خواندنی مناسب‌سازی شده برای ناشنوایان و سالمندان شده‌اند. سازمان صداوسیما بر اساس ماده (۹) سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید مأمور شده است با رویکرد اطلاع‌رسانی، آموزش، تبلیغ و ترویج در تمامی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی داخلی به‌صورت هفتگی حداقل یک ساعت برنامه با موضوع خواندن نقد و معرفی کتاب و کتابخانه‌های عمومی تولید و پخش کند.

معاون برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: این دو وزارتخانه همچنین مأموریت دارند استاندارد‌های لازم را برای ایجاد و ارتقای سکو‌های ایرانی ارائه کننده کتاب دیجیتال و صوتی و پیگیری اخذ مجوز‌های قانونی مربوط از مراجع ذی‌ربط را وضع کنند. بند دیگری از ماده (۱۰) تصریح دارد که همه نهاد‌ها و دستگاه‌های خدماتی مرتبط با موضوع به ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌بایست بخشی از اقدامات و برنامه‌های سالانه‌شان را بر اساس برنامه مدون به گروه‌های خاص (نابینایان، ناشنوایان، سالمندان مهاجران و…) اختصاص دهند.

سند ۱۴ ماده‌ای خواندن و ترویج مطالعه مفید که با ۶ تبصره در جلسه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و ۱۹ اردیبهشت ماه جاری با امضای رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده، حداکثر ۵ سال اعتبار دارد که این سند امروز درنستاد مرکزی نهاد کتابخانه‌های عمومی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی و اهالی فرهنگ و ادب در ستاد مرکزی نهاد کتابخانه‌های عمومی رونمایی می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.