سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید روزانه ۲۰ تن پسماند بیمارستانی در آذربایجان شرقی

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از تولید روزانه ۲۰ تن پسماند بیمارستانی از سوی مراکز درمانی و بهداشتی استان خبر داد.

اشتری دفع اصولی با رعایت موازین بهداشتی و مقررات زیست محیطی را از مولفه‌های اصلی و مهم در سالم سازی محیط زیست انسانی و حیوانی دانست و گفت: بی توجهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی می‌تواند مخاطرات جدی برای حوزه سلامت جامعه به وجود آورد.

وی یکی از اقدامات مهم و موثر اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی برای دفع بهداشتی پسماند‌های بیمارستانی را الزام آور کردن این مراکز به تجهیزات دفع و امحای بهداشتی پسماند‌ها اعلام و اظهار کرد: در این زمینه از سه سال قبل پیگیری‌های لازم به انجام رسیده است که حاصل آن ایجاد تعداد قابل توجه مراکز دفع بهداشتی پسماند‌های بیمارستانی است.

اشتری با عنوان اینکه هم اکنون ۴۵ بیمارستان و مرکز درمانی آذربایجان شرقی به تجهیزات مربوط به امحای پسماند‌های بیمارستانی مجهز شدند یادآور شد: انتظار می‌رود علاوه بر این مراکز، درمانگاه‌ها و حتی مطب‌های پزشکی شهر‌ها نیز به تجهیزات مزبور مجهز و مانع از گسترش انواع بیماری‌ها و نیز آسیب زدن به محیط زیست طبیعی شوند.

 وی تولید روزانه بین ۱۶ تا ۲۰ تن پسماند بهداشتی و بیمارستانی در آذربایجان شرقی را بسیار بالا دانست و ادامه داد: این حجم تولید زباله توسط مراکز درمانی می‌تواند بخش مهمی از جامعه را آلوده کرده و منجر به بروز انواع بیماری‌ها شود که جلوگیری از آن جزو وظایف و تکالیف دانشگاه علوم پزشکی است.

وی بر نقش مهم رسانه‌ها در اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه برای حراست از محیط زیست تاکید و اضافه کرد: چنانچه رسانه‌های جمعی با برنامه‌ها و اقدامات سازمان محیط زیست همراهی داشته و آگاهی‌های لازم و کافی را به سمع مردم برسانند بسیاری از دغدغه‌های کنونی این حوزه قابل رفع است.

اشتری حراست از محیط زیست و مقابله با تولید انواع پسماند‌های صنعتی و بهداشتی را رسالتی همگانی برشمرد و گفت: به استناد ماده یازده قانون مدیریت جامع پسماندها سازمان‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش عالی و صنعت، معدن و تجارت و نیز شهرک‌های صنعتی در این زمینه تکالیف قانونی دارند و باید به آن عمل کنند.

 وی گفت:با توجه به وضعیت نامناسب پسماند‌های رها شده در اطراف شهرک‌های صنعتی استان باید سازمان صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی به مدیریت پسماند‌های تولیدی در واحد‌های صنعتی مستقر وفق ماده ۱۱ قانون مدیریت پسماند‌ها مصوب سال ۱۳۸۳ اقدام کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.