سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اگر یک سیارک بزرگ با زمین برخورد کند چه اتفاقی می‌افتد؟

دانشمندان تأکید می‌کنند که بعید است در آینده نزدیک یک سیارک بزرگ با زمین برخورد کند؛ اما وجود یک احتمال، هرچند کوچک، ناسا را به دنبال راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از هرگونه برخورد جدی کرده است.

ناسا با استفاده از دانشمندان مرکز مطالعات اجسام نزدیک به زمین (CNEOS) در آزمایشگاه رانش جت (JPL)، تمرین‌های مجازی را هر دو سال یک بار انجام می‌دهد که سناریوی برخورد سیارک‌ها به زمین را شبیه‌سازی می‌کند.

آخرین تمرین در آوریل گذشته با گزارش اولیه در ۲۰ ژوئن انجام شد.

هدف از این تمرین‌ها که آژانس‌های فدرال و بین‌المللی در آن شرکت می‌کنند، رسیدگی به عدم قطعیت‌های مرتبط با برخورد یک سیارک است.

مرکز مطالعات اجسام نزدیک زمین (CNEOS)، مستقر در کالیفرنیای جنوبی، برای بیش از یک دهه در تدوین این رویکرد‌های مدیریت بلایا نقش مهمی داشته است.

این متخصصان وظیفه بسیار مهم ردیابی و طبقه بندی سیارک‌ها و دنباله دار‌ها و همچنین شناسایی تهدیدات احتمالی زمین را بر عهده دارند.

پل چوداس، مدیر مرکز مطالعات اجسام نزدیک به زمین، می‌گوید: این سناریو‌های فرضی پیچیده هستند و به تلاش‌های طراحی قابل توجهی نیاز دارند، بنابراین هدف ما این است که آن ها را برای شرکت‌کنندگان در تمرین و تصمیم‌گیرندگان، مفید و چالش‌برانگیز کنیم.

سناریوی برخورد زمین و سیارک

شبیه سازی امسال بر کشف یک سیارک فرضی و بزرگ با احتمال ۷۲ درصد برای برخورد با زمین در ۱۴ سال متمرکز بود.

مکان‌های احتمالی برخورد شامل مناطق پرجمعیت در آمریکای شمالی، جنوب اروپا و شمال آفریقا است؛ اما هنوز ۲۸ درصد احتمال دارد که سیارک از زمین دور شود.

پس از چندین ماه ردیابی، سیارک بسیار نزدیک به خورشید حرکت می‌کند و انجام مشاهدات بیشتر را برای هفت ماه دیگر غیرممکن می‌سازد و تصمیم‌گیرندگان را در دوراهی در مورد اقدامات بعدی قرار می‌دهد.

تایریک دالی که این آزمایش‌ها را هماهنگ می‌کرد، گفت: این یک تمرین تئوری بسیار موفق بود که با نزدیک به ۱۰۰ شرکت‌کننده از سازمان‌های دولتی ایالات متحده و برای اولین بار، با حضور کارشناسان بین‌المللی در دفاع از سیاره‌ها انجام شد. بنابراین اگر این سناریو رخ دهد واقعا ما به همکاری بین المللی نیاز خواهیم داشت.

تمرینات برخورد سیارک ناسا یادآور تهدیدات احتمالی در کمین جهان است.

این تمرین‌ها سناریو‌هایی را شبیه‌سازی می‌کنند که در آن یک سیارک ممکن است در مسیر برخورد با زمین باشد که چالشی را برای دانشمندان ایجاد می‌کند تا استراتژی‌های مؤثری برای تغییر مسیر یا کاهش خطرات ایجاد کنند.

این تمرین‌های شبیه‌سازی با گرد هم آوردن کارشناسان از زمینه‌های مختلف از نجوم گرفته تا مهندسی، نوآوری و آمادگی را تقویت می‌کنند.

منبع: Earth.com

برچسب ها: سیارک ها ، زمین ، ناسا ، فضا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۳ تير ۱۴۰۳
همه می میریم به همین سادگی ، این که پرسیدن نداره
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۳ تير ۱۴۰۳
توی این مملکت کم خبرهای نگران کننده داریم،این خبررو میدید که مردمو نگران تر کنید.
BIT - BUUN
۰۸:۱۴ ۲۳ تير ۱۴۰۳
خورد سرتون باور کنید !! سرعت 2 مگابایت در ثانیه هست و زیر نظر پلیس نظارت ملی !! ألان دیگه ی گوشی همراه خوب رو همه دارند پدرم !!!