سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان آبان برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان گفت: بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان نیمه دوم آبان در همدان برگزار می‌شود.

مسعود ویژه گفت: امسال همدان میزبان بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان است، رویدادی که نیمه دوم آبان برگزار می‌شود.

او با اشاره به اینکه گروه‌های نمایشی در شهرستان‌ها هم اجرا خواهند داشت گفت: در این دوره ۸ سالن شهر همدان میزبان برنامه‌ها و نمایش‌ها خواهند بود.

مدیرکل ارشاد اسلامی همدان با این توضیح که هنوز آمار میزبان‌ها و کشور‌ها مشخص نیست گفت: از امروز فراخوان شرکت در جشنواره منتشر شده و تا یک ماه ادامه خواهد داشت و پس از آنها تعداد گروه‌ها و کشور‌های متقاضی شرکت در جشنواره معلوم می‌شود.

ویژه با بیان اینکه جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان خاستگاهش همدان بوده است چرا که این شهر استادان بزرگی را در عرصه تئاتر دارد گفت: در ابتدا عنوان جشنواره که به صورت ملی برگزار می‌شد به عنوان تئاتر امید بود و پس از چند سال این رویداد به جشنواره بین المللی تبدیل شده و در زمره تئاتر‌های دنیا قرار گرفت به گونه‌ای که هم اکنون رتبه ۱۳ را در جهان دارد از این رو این جشنواره از پرافتخار‌ترین و پر اعتبارترین جشنواره‌های بین المللی است.

او با این توضیح که ما جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان را میراث ناملموس شهر همدان می‌دانیم گفت: خاستگاه جشنواره تئاتر همدان است و باید تلاش کنیم این میراث ناملموس را حفظ کنیم.

مدیرکل ارشاد اسلامی همدان با اشاره به اینکه در ۲۹ دوره‌ای که جشنواره برگزار شده، ۲۰ دوره در همدان بوده و تنها در چند دوره به دلایلی این رویداد در شهر‌های دیگر برگزار شده است گفت: یکی از مسائلی که مورد غفلت واقع شده این است که در بسیاری از کشور‌ها متولی فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهرداری‌ها هستند که با اعتباراتی که دارند می‌توانند در زمینه پشتیبانی و ... این رویداد‌ها را حمایت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با تشریح برخی مشکلات موجود گفت: سال قبل که جشنواره به اردکان یزد منتقل شد، با اعتراضات مردم و هنرمندان رو به رو شدیم چرا که برگزاری این جشنواره نشاطی را در جامعه به ویژه در بین کودکان ایجاد می‌کرد.

ویژه گفت: جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان با استقبال بی نظیری رو به رو بود به نحوی که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۵۰ هزار نفر از اجرای‌های نمایشی دیدن کردند.

او گفت: قرار بود امسال جشنواره باز هم در اردکان باشد، اما پشتیبانی مردم و هنرمندان سبب شد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و برخی متولیان مصمم شوند تا این رویداد در همدان برگزار شود.

مدیرکل ارشاد اسلامی همدان گفت: از آنجایی که امسال همدان پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی شده و نتیجه ثبت جهانی هگمتانه نیز نهایی اعلام می‌شود، این فضا مناسب‌ترین بستر برای باز گرداندن جشنواره بود که با همکاری شهرداری و استقبال شهردار این مهم محقق گردید.

ویژه گفت: جلسات هماهنگی برگزار و مکاتبات و جلساتی نیز با وزیر ارشاد انجام شد که در نهایت با استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس موفق شدیم این جشنواره را به همدان بازگردانیم.

او در ادامه سخنان خود گفت: از آنجایی که همدان با چند شهر دنیا خواهر خواندگی دارد قرار است به پیشنهاد شهرداری امسال گروه‌هایی از این شهر‌ها نیز در همدان اجرا داشته باشند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.