سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهار دوباره آتش سوزی خائیز در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده خائیز شهرستان کهگیلویه مجددا مهار شد.

علیرضا نیکروز با بیان اینکه هم اینک نیز پایش منطقه از سوی نیروها برای جلوگیری از آتش سوزی مجدد در حال انجام است، گفت: آتش سوزی در روزهای اخیر چندبار مهار شد ولی به دلیل وزش باد شدید و پرپشت بودن بافت گیاهی این منطقه مجددا شعله ور شد. 
 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: وقوع این آتش سوزی از روز دوشنبه و از روستای خلیفه‌ای در شهرستان بهبهان از توابع استان خوزستان آغاز و بعد از آن به منطقه حفاظت شده کوه خائیز کشیده شد.
 
نیکروز بیان کرد: با توجه به حفاظت منطقه تحت پوشش برنامه ریزی لازم با استانداری خوزستان در راستای تامین امکانات، بالگرد، نیرو و تجهیزات مقابله با گسترش آتش انجام شد.
 
وی افزود: مدیریت بحران کشور در تامین بالگرد آبپاش و انجام بیش از ۱۰ سورتی پرواز برای اعزام نیروها به منطقه دچار آتش سوزی نقش مهمی در اطفای این آتش سوزی داشت.
 
وی گفت: میزان خسارت این آتش سوزی برآورد و اعلام می شود.
 
این آتش سوزی هشت مصدوم هم داشت که شامگاه گذشته با تلاش نیروهای هلال احمر از بالای کوه به پایین هدایت شدند و نجات یافتند.
 
منطقه حفاظت شده کوه خیز و سرخ (خائیز) با مساحت ۳۲ هزار ۳۳۲ هکتار در غرب استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد که در حوزه استحفاظی شهرستان گچساران، کهگیلویه و بهبهان در استان خوزستان واقع شده است.
 
منطقه حفاظت شده خاییز که به گونه حیات وحش کل و بز معروف است دیگر گونه‌های جانوری و شکاری از جمله گرگ، گراز، کفتار، شغال، جوجه تیغی، کاراکال (سیاه گوش)، پلنگ، سنجاقک و انواع خزنده گان است پرندگان این منطقه را شامل کبگ، تیهو، شاهین، بحری، عقاب، بلوط خور، سارگپه، را نیز در خود اسکان داده است.
 
منطقه حفاظت شده خائیز به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه‌های حیات وحش کشور و کهگیلویه و بویراحمد در حوزه شهرستان‌های کهگیلویه، گچساران و بهبهان خوزستان واقع شده است.
 
این منطقه حفاظت شده سال ۱۳۷۷ با توجه به نقش محیط زیستی و اکولوژی منطقه در جادادن گونه‌های جانوری و شکاری به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد.با توجه به وسعت، پراکندگی، وجود روستا‌های اطراف این منطقه، حفاظت بهتر از آن نیازمند تامین نیروی انسانی و تجهیز پاسگاه‌های محیط بانی است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.