سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی در قزوین 

همزمان با دهه اول ماه محرم در مراسم شیرخوارگان حسینی مادران حسینی با نوزادان شیرخواره در بغل با این مراسم عشق و ارادت و دلبستگی خود به سالار شهیدان و خاندان حسینی و قیام تاریخ ساز کربلا را نشان می‌دهند.

 

همزمان با فرا رسیدن ایام محرم، شیعیان در هر شهر و استانی با پوشیدن جامه سیاه و برگزاری آیین‌های مخصوص عزاداری به استقبال این ماه می‌روند. آنچه آیین‌های عزاداری این سرزمین را به یکدیگر پیوند داده، عشق به امام حسین (ع) و پیروی از خط و منش اوست.

در استان قزوین حدود ۲ هزار هیئت مذهبی فعالیت می‌کند و آیین‌های عزاداری ماه محرم همه ساله در این استان با شور و عشق خاص مردم به ابا عبدالله الحسین (ع) برگزار می‌شود و عاشقان آن حضرت ارادت خود را در قالب دسته‌های عزاداری و برپایی حسینیه‌ها و هیئت‌های مذهبی مستحکم‌تر می‌کنند

در دهه نخست ماه محرم و همزمان با سایر نقاط کشور آیین محرمی شیرخوارگان حسینی با حضور هزاران نفر از زنان و نوزادان حسینی عاشق قیام اباعبدالله الحسین (ع) در ۲۲ نقطه استان قزوین برگزار می‌شود.

اوج برگزاری این مراسم را در صحن آستان مقدس امامزاده حسین (ع) شاهدیم و هم اینک مراسم شیرخوارگان در امامزاده حسین (ع) و مسجد امام حسن عسکری (ع) قزوین در حال برگزاری است.

حجت الاسلام میثم عباسپور معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: ویژه برنامه شیرخوارگان حسینی در بیش از ۱۱۸ نقطه اماکن مذهبی اعم از حسینیه، مسجد و بقاع متبرکه استان با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه درحال برگزاری است که در مراسم‌های اجرا شده در بقاع متبرکه و مساجد، اوقاف دخیل است.

وی بیان کرد: دوخت لباس متبرک به نام حضرت علی اصغر (س) سالهاست که در امامزاده حسین (ع) قزوین صورت می‌گیرد و پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۰ هزار لباس متبرک در مجموعه بقاع متبرکه استان دوخته شود.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان گفت: لباس‌ها در بین عزاداران حاضر در ویژه برنامه شیرخوارگان حسینی اهدا می‌شود.
 
حجت‌الاسلام عباسپور عنوان کرد: بقاع متبرکه در سطح یک، دو و سه سطح‌بندی شده‌اند و برنامه‌های آنان با هم متفاوت است، اما به طور کلی در همه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی شاخص استان برنامه‌های ویژه عزاداری حسینی برگزار می‌شود.

در این مراسم که تحت عنوان «بصیرت عاشورایی» در حیاط امامزاده حسین (شازده حسین) قزوین در حال برگزاری است، صد‌ها نفر از زنان قزوینی در حالی که نوزادان و خردسالان خود را در آغوش می‌گیرند، به همراه مداحان اهل بیت (ع) نوای مدیحه سرایی در رثا و عزای حضرت علی‌اصغر (ع) نوزاد شهید دشت کربلا را زمزمه می‌کنند.

مادران حسینی با نوزادان شیرخواره در بغل با این مراسم عشق و ارادت و دلبستگی خود به سالار شهیدان و خاندان حسینی و قیام تاریخ ساز کربلا را نشان می‌دهند.

روضه‌خوانی و مرثیه‌خوانی در سوگ شهادت حضرت علی‌اصغر (ع) و یادآوری نحوه شهادت این نوزاد شهید توسط سخنرانان از دیگر برنامه‌هایی است که در میان حزن و اندوه مادران برگزار می‌شود و شرکت کنندگان اشک ریزان، قاتلان دشت کربلا به ویژه حرمله بن کاهل اسدی قاتل پلید حضرت را لعن و نفرین می‌کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.