سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کدام قضات صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی و مالی را دارند؟

رئیس قوه قضاییه آیین‌نامه «شرایط قضات دادسرا و دادگاه در رسیدگی به جرایم مربوط به مفاسد اقتصادی و مالی و دوره‌های آموزشی تخصصی» را ابلاغ کرد.

آیین‌نامه «شرایط قضات دادسرا و دادگاه در رسیدگی به جرایم مربوط به مفاسد اقتصادی و مالی و دوره‌های آموزشی تخصصی» در ۱۹ ماده و ۳ تبصره، ششم تیرماه ۱۴۰۳ توسط وزیر دادگستری تهیه و به تصویب حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رسیده است.

به موجب این آیین‌نامه، قضات شعب تخصصی موضوع این آیین‌نامه از بین دارندگان پایه قضایی که مهارت و تجربه کافی در مواجهه با پیچیدگی‌های فنی جرایم موضوع قانون و آیین نامه را داشته باشند، تعیین می‌شوند.

بر اساس ماده ۵ این آیین‌نامه، شایستگی‌های علمی قضات برای رسیدگی به پرونده‌های موضوع قانون و آیین نامه اعلام شده است که مطابق آن داشتن تجربه کافی در رسیدگی به جرایمی از قبیل پرونده‌های مربوط به امور مالی، بانکی، گمرکی، بورس و بیمه همچنین گواهینامه گذراندن دوره‌های آموزشی موضوع آیین نامه، دارا بودن حداقل ۳ سال سابقه کار قضایی در رسیدگی به پرونده‌های دادسرا‌های شهرستان و ۵ سال در دادسرا‌های مرکز استان از جمله شرایط قضات این نوع پرونده‌ها است.

همچنین دارا بودن حداقل ۳ سال سابقه دادرسی برای رسیدگی به پرونده‌های کیفری دو و بخش و ۱۰ سال در دادرسی دادگاه‌های کیفری یک و انقلاب، دارا بودن ۲ سال سابقه قضایی در واحد‌های اجرای احکام کیفری تخصصی و داشتن مدرک کارشناسی ارشد در یکی از گرایش‌های حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق عمومی، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق مالی، حقوق اقتصادی، حقوق اسناد و قرارداد‌های تجاری و حقوق تجارت بین‌الملل یا دارا بودن تالیفات معتبر در قالب کتاب و مقالات علمی و پژوهشی در حوزه‌های موضوع این آیین نامه از دیگر شرایط قضات رای رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی و مالی است.

مطابق تبصره ماده ۵ این آیین‌نامه، قضات مشمول این آیین نامه نباید محکومیت قطعی به مجازات‌های انتظامی درجه ۶ و بالاتر در سه سال اخیر داشته باشند.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.