سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پوتین: «میلیارد طلایی» در برابر شکل‌گیری جهان چندقطبی مقاومت می‌کند

رئیس‌جمهور روسیه گفت: نخبگان به اصطلاح «میلیارد طلایی» در برابر تلاش‌های کشور‌های بریکس برای ایجاد نظم جهانی چند قطبی به شکل جدی مقاومت می‌کنند.

به نقل از خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین پنجشنبه در دهمین مجمع پارلمانی بریکس که با حضور رؤسای پارلمان‌های کشور‌های عضو از جمله رئیس مجلس شورای اسلامی در سن‌پترزبورگ در حال برگزاری است، افزود: ما به خوبی درک می‌کنیم که شکل‌گیری نظم جهانی که دربرگیرنده توازن واقعی قدرت، واقعیت‌های جدید ژئوپلیتیکی، اقتصادی، جمعیتی است، فرآیندی پیچیده و از بسیاری جهات، دشوار است.

پوتین پیچیدگی این فرآیند را با این واقعیت توضیح داد: تلاش‌های اعضای بریکس و سایر کشور‌های در حال توسعه با مقاومت شدید نخبگان حاکم به اصطلاح میلیارد طلایی مواجه شده است.

وی ادامه داد: «میلیارد طلایی» برخلاف منطق تاریخی و اغلب حتی به ضرر منافع بلندمدت مردم خود، امروز به دنبال ایجاد نظم خاصی طبق به اصطلاح قواعد خود هستند که نه کسی آن را دیده، نه کسی در مورد آن بحث کرده و نه کسی تاکنون، آن را پذیرفته است.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: چنین قوانینی هر بار برای هر موقعیتی به نفع کسانی که خود را استثنایی می‌دانند و حق دیکته کردن اراده خود را به دیگران برای خود قائل هستند، نوشته و تنظیم می‌شود.

وی از این رویکرد به عنوان استعمار کلاسیک یاد کرد و آن را تلاشی ویرانگر برای جایگزین کردن انحصار با قوانین مشروع بین‌المللی دانست.
پوتین گفت: آنها بر خلاف اصول حقوق بین‌الملل، از زور، تحریم‌های یکجانبه، اعمال گزینشی قوانین تجاری و باج خواهی در ارتباط با کشور‌ها در عرصه بین‌المللی استفاده می‌کنند.

پیش از این نیز رئیس‌جمهور روسیه از عبارت «میلیارد طلایی» در سخنان خود استفاده کرده بود. وی پارسال در کنفرانس بین المللی پارلمانی "روسیه - آمریکای لاتین" گفت که ساختار روابط اعتباری مدرن به گونه‌ای است که فقط در خدمت منافع کشور‌های «میلیارد طلایی» است. به طور دقیق تر، رهبران این کشور‌های «میلیارد طلایی»، تقریباً همه کشور‌های دیگر جهان را استثمار می‌کنند. آنها از موقعیت خود، فناوری، اطلاعات و مالی سوء استفاده می‌کنند. از نگاه پوتین، ساختار موسسات مالی بین‌المللی به گونه‌ای است که به جز کشور‌های «میلیارد طلایی» برای دیگران زیان آور است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ در نشستی خبری در این باره گفت: ناتو، جنگ و ویرانی را برای بسیاری از کشور‌ها به خاطر رونق «میلیارد طلایی با ارزش‌های مشکوک» به همراه داشته است؛ ابزاری که در جهان چندقطبی در حال ظهور جایی ندارد.

بریکس، منافع همه کشور‌ها را در نظر می‌گیرد

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنان خود در جمع رؤسای مجالس کشور‌های عضو بریکس گفت: بریکس یکی از عناصر کلیدی نظم جهانی چندقطبی در حال ظهور است که منافع همه کشور‌ها را در نظر می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما آماده تقویت تعامل با همه کشور‌هایی هستیم که به فعالیت‌های بریکس علاقه‌مند هستند، گفت و گوی فعالی را در قالب بریکس پلاس انجام می‌دهیم و در حال کار بر روی ایجاد دسته کشور‌های شریک هستیم.

پوتین با اشاره به دوره ریاست یکساله روسیه بر گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ گفت: هدف اصلی ما، ایجاد مطلوب‌ترین شرایط برای توسعه مترقی همه اعضای بریکس است.

وی افزود: من متقاعد شده‌ام که با همکاری مشترک و متحد، می‌توانیم به حداکثر بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، فناوری و انسانی کشورهایمان دست یابیم، تأثیر سازنده بریکس را بر فرآیند‌های جهانی تقویت کنیم و جهانی را بسازیم که بتوانیم در آن امن‌تر و هماهنگ‌تر زندگی کنیم.
رئیس‌جمهور روسیه خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های بریکس دستیابی به تغییرات عادلانه در اقتصاد جهانی است.

وی ادامه داد: ما توجه زیادی به افزایش سهم ارز‌های ملی در تجارت و سرمایه گذاری و همچنین توسعه ابزار‌ها و سازوکار‌های مالی مطمئن برای تسویه حساب‌های متقابل داریم.

دعوت پوتین از مقامات پارلمانی بریکس به مجمع بین المللی فرهنگی سن پترزبورگ

رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنان خود مقامات پارلمانی شرکت کننده در مجمع پارلمانی بریکس را به مجمع بین المللی فرهنگی سن پترزبورگ که ۱۲ تا ۱۴ ماه سپتامبر ۲۰۲۴ (۲۲ تا ۲۴ شهریور ۱۴۰۳) برگزار می‌شود، دعوت کرد.
پوتین که اهل لنینگراد (سن پترزبورگ کنونی) است، پایتخت شمالی را افتخار روسیه و میراث کل بشریت خواند.

دهمین مجمع پارلمانی بریکس که روز پنجشنبه در سن‌پترزبورگ روسیه آغاز به کار کرد، روز جمعه ۲۲ تیرماه به کار خود پایان می‌دهد.

موضوع این مجمع نقش پارلمان‌ها در تقویت چندجانبه گرایی برای توسعه و امنیت جهانی عادلانه است.

در روز نخست این نشست که با حضور و سخنرانی قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و رؤسا و دیگر مقامات پارلمانی کشور‌های عضو بریکس برگزار شد، چشم انداز تقویت همکاری‌های بین مجالس کشور‌های عضو بررسی شد.

این رویداد با اولین جلسه اجلاس عمومی این مجمع در قالبی گسترده با حضور نمایندگان هیأت‌های پارلمانی کشور‌های بریکس، کشور‌های دعوت شده و سازمان‌های بین المجالس ادامه یافت و تمرکز مباحث درباره نقش مجالس در افزایش کارایی نظام روابط بین الملل و تضمین دموکراتیک شدن آن بود.

روز دوم مجمع پارلمانی بریکس نیز با یک جلسه عمومی در قالب گسترده آغاز می‌شود و در آن شرکت کنندگان در مورد نقش پارلمان‌ها در تجارت چندجانبه و چگونگی غلبه بر تهدیدات ناشی از بحران‌های جهانی بحث خواهند کرد.

همکاری‌های بشردوستانه و فرهنگی بین المجالس موضوع سومین نشست عمومی در این اجلاس خواهد بود.

به گفته کنستانتین کاساچوف نایب رئیس شورای فدراسیون (مجلس سنا) روسیه، تقریباً تمام هیأت‌های دعوت شده به مجمع پارلمانی بریکس به سن پترزبورگ آمده‌اند و در بالاترین سطح ممکن در این نشست حضور دارند.

وی ادامه داد: عربستان همچنان در حال تصمیم گیری در مورد مشارکت خود در بریکس است و ما قطعاً در این موضوع مشکلی ایجاد نمی‌کنیم، ما همیشه از دیدن نمایندگان عربستان سعودی در گروه بریکس خوشحال خواهیم شد.

بنا بر اعلام مقام‌های روس، ۴۰۰ شرکت کننده از ۱۸ کشور جهان در دهمین مجمع پارلمانی بریکس حضور یافته اند.

روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای گروه بریکس حدود ۲۵۰ رویداد را در سال ۲۰۲۴ میلادی میزبانی می‌کند. اجلاس آتی سران بریکس به عنوان مهمترین رویداد این گروه در کازان در ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد.

مسکو موضوعاتی در سه بخش شامل سیاست و امنیت، اقتصاد و مسائل مالی و روابط فرهنگی و بشردوستانه را در اولویت برنامه‌های این گروه در سال ۲۰۲۴ قرار داده است.

گروه اقتصاد‌های نوظهور سال ۲۰۰۶ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد. آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به این گروه پیوست و به دنبال آن، نام گروه از بریک به بریکس تغییر یافت.

در دی ماه سال ۱۴۰۲ همزمان با ژانویه ۲۰۲۴ میلادی و به دنبال پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم، جمهوری اسلامی ایران همراه با مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به صورت رسمی به این اتحاد پیوستند که در این میان مشارکت عربستان سعودی در نشست‌ها کمرنگ بوده است.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.