سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردوغان از آغاز تلاش‌ها برای احیای توافق غلات خبر داد

رئیس جمهور ترکیه می‌گوید تلاش‌ها برای احیای توافق غلات دریای سیاه که به موجب آن روسیه و اوکراین در خلال جنگ غلات صادر می‌کردند، آغاز شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در حاشیه نشست سران ناتو به ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود اعلام کرد: «کار برای احیای توافق غلات دریای سیاه آغاز شده است». 

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان و زلنسکی در حاشیه نشست سران ناتو  که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس آن در واشنگتن برگزار شده، با یکدیگر دیدار و درباره جنگ روسیه و اوکراین و مسائل منطقه‌ای و جهانی گفتگو کردند. اردوغان در این نشست پشت در‌های بسته به زلنسکی گفت که ترکیه به تلاش‌های خود برای پایان دادن به جنگ اوکراین ادامه می‌دهد. 

قرارداد غلات دریای سیاه با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل سال ۲۰۲۲ میلادی امضا شد تا اوکراین و روسیه بتوانند در میانه جنگ، غلات را از طریق دریا صادر کرده و به کاهش بحران جهانی غذا کمک کنند. پس از پایان قرارداد، مسکو حاضر به تمدید آن نشد و گفت بخش روسی توافق محقق نشده و روسیه به دلیل تحریم‌های غرب و مشکلات در سیستم پرداخت، نتوانسته کود شیمیایی و غلات خود را صادر کند. روسیه همچنین اعلام کرد که بیشتر غلات صادر شده طی این قرارداد، برخلاف چیزی که عنوان شده بود، به کشور‌های ثروتمند فرستاده شد.

مترجم: زهرا نجفی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.