سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

وضعیت بیماری تب دانگی در زنجان به صورت مستمر رصد می‌شود

حسین معصومی گفت: تاکنون پشه آئدس و همچنین موردی از بیماری تب دانگی در استان زنجان مشاهده نشده است و رصدها در این خصوص به طور مستمر انجام می‌شود.

حسین معصومی گفت: مراقبت حشره شناسی پشه آئدس و مراقبت انسانی بیماری تب دانگ به صورت مستمر توسط معاونت بهداشت دانشگاه و شبکه های بهداشت شهرستان های تابعه در حال انجام است.

معصومی در ادامه با بیان اینکه تب دانگی یک بیماری ویروسی است که توسط گزش یک نوع پشه به نام آئدس به انسان منتقل می شود، گفت: این بیماری می تواند به صورت بدون علامت، دارای علائم خفیف و شدید بروز کند.

وی افزود: علائم این بیماری در موارد خفیف مثل آنفلوانزا است که شامل تب، سردرد، درد عضلات، مفاصل، استخوان ها و پشت چشم و حالت تهوع و استفراغ را شامل می شود.

به گفته این کارشناس، در موارد شدید بیماری، علائم می تواند شامل درد شدید شکمی، خونریزی از لثه و بینی، تنفس دشوار یا سریع، پوست سرد و مرطوب، افت سریع فشار خون و شوک باشد.

این مسوول ادامه داد: این بیماری در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند، امارات متحده عربی، عمان، قطر، یمن و عربستان و در کشورهای پاکستان، افغانستان و همچنین کشورهای جنوب شرق آسیا و بسیاری از مناطق گرمسیری جهان مشاهده شده است.

معصومی، راه های پیشگیری و کنترل بیماری تب دانگی را جلوگیری از گزش پشه از طریق پوشیدن لباس های آستین بلند و شلوار بلند و جوراب در زمان مسافرت به کشورها و مناطق دارای بیماری تب دانگی، استفاده از قلم دافع حشرات بر روی مناطقی از پوست که با لباس پوشیده نمی شود و - استفاده از پشه بند برای استراحت در فضای باز، ذکر کرد.

وی اضافه کرد: نصب توری روی درب و پنجره ها و اطمینان از سالم بودن آنها، خودداری از باز کردن پنجره های محل اسکان، پرهیز از بیرون رفتن در ساعاتی از روز که احتمال گزش توسط پشه زیاد است مانند اوایل صبح و هنگام غروب را از دیگر راه های پیشگیری اعلام کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.