سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کار در روستا باید در قالب شبکه‌ انجام شود

استاندار کرمان گفت: کار در روستا اگر در قالب شبکه انجام شود موثر است. 

محمدمهدی فداکار صبح امروز در شورای گفتگوی دولت وبخش خصوصی که در سالن رودکی برگزارشد، گفت: اینکه ساختار دولتی با رفتن دولت‌ها بهم می‌ریزد یک عیب است، اما در اتاق بازرگانی به عنوان بخش خصوصی ظرفیت خوبی برای کار وجود دارد. 


وی افزود: اتاق کرمان در حوزه‌های مختلف کار‌ها و اقدامات خوبی داشته است.


فداکار بیان کرد: روستاها دربرنامه ریزی‌ها از چشم دور مانده است. 


وی تصریح کرد: مطالعاتی که سال‌ها قبل در شیراز انجام شدنتیجه اش این بود که هرچه خدمات بیشتر شد مهاجرت نیز بیشتر شد و این نشانه توسعه نامتوازن روستایی بود.


استاندار کرمان گفت: سالهاست پدیده بازگشت به روستا جاافتاده است زمانی در هر استانی ۱۰۰ روستا یا ۵۰ روستا حتی داشتیم که کسی در ان ساکن نبود که خوشبختانه این سیر در حال اصلاح است.


وی بیان کرد: بحث اشتغال روستایی بسیار مهم است و عامل تعیین کننده درکاهش روند مهاجرت است، چون شبکه اشتغال کامل نیست این مشکلات امروز را در روستا‌ها داریم. 


وی گفت: اعضای خانواده زمانی اعضای کاری هم به حساب می‌آمدند که امروزه این مساله بهم خورده است مثلا در ابتدای انقلاب طرح شهید رجایی نقاط ضعف وقوتی داشت، اما کمک جامعه سالمند روستابود. 


وی گفت: امسال سطح زیر کشت کمتر شد ولی باید شبکه روستایی راه بیفتد تاکار بهتر جلو برود.


وی بیان کرد: اینکه هرسال سیب زمینی وپیاز می‌کاریم، اما کلزا نمی‌کاریم درحالی که کلزا خریدار دارد، یک ضعف است. 


وی خواستار استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش برای ارتقای طرح‌های روستایی شد.

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان نیز در این مراسم گفت: در دنیا موضوع روستا مورد توجه قرار دارد و بسیاری از کشور‌ها در ابتدا به روستا‌ها توجه کرده‌اند و سپس به توسعه همه‌جانبه رسیده‌اند.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم حمیدی تصریح کرد: واقعیت تلخ این است که ما از بعد از پیروزی انقلاب نیز توجه لازم به توسعه روستا‌ها نداشته‌ایم و سلیقه‌ای عمل کرده‌ایم، دلیل آن این بود که در کشور زیرساخت‌های قانونی خوبی در این زمینه نداریم و این امر در تمام سطوح اداره کشور وجود دارد و اگر به این موضوع توجه نکنیم قطعا وضعیت ما در سال‌های آینده بدتر از وضعیت کنونی خواهد بود.


وی بیان کرد: برای توسعه روستا‌ها باید سند تحول و توسعه روستایی و قانون توسعه روستایی داشته باشیم و در این قانون تکلیف هر سازمان، وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی مشخص شده و قابل نظارت و ارزیابی باشد و برای آن بودجه و اعتبار تعیین شود.


حجت الاسلام والمسلمین حمیدی با اشاره به اینکه نمی‌توانیم با سیاستی که شهر‌ها را مدیریت می‌کنیم روستا‌ها را هم مدیریت کنیم، ابراز کرد: در برنامه‌های توسعه توجهی به روستا‌ها می‌شود، اما چون کامل نیست منجر به توسعه همه‌جانبه نمی‌شود و باید قانون جامع کامل در این زمینه تدوین شود.

وی تصریح کرد: با تدوین سند جامع توسعه روستایی بسیاری از خلاء‌های موجود از بین می‌رود و می‌توان بسیاری از مشکلات روستا‌ها را برطرف کرد. 


رئیس‌کل دادگستری استان کرمان افزود: توسعه روستایی باید قانون‌مند شود و نظارت بر هزینه کرد آموزش‌ها وجود داشته باشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.