سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

میزان و علت سرعت پیچش کهکشان راه شیری

ستاره شناسان سرعت پیچش کهکشان راه شیری را اندازه گیری کرده اند.

ستاره شناسان چینی کشف کرده اند که چرخش موجود در قرص مارپیچی کهکشان راه شیری تحت تأثیر توده عظیم ماده تاریک اطراف کهکشان ما به سمت عقب حرکت می‌کند.

این موضوع صرفاً به این دلیل است که حدود یک سوم کهکشان‌های مارپیچی مانند کهکشان راه شیری ما دارای یک پیچ و تاب قابل مشاهده در ساختار قرص‌شکل خود هستند که معمولاً نتیجه عوامل مختلفی است. تصور می‌شود که برخورد با کهکشان دیگر در گذشته علت اصلی آن باشد؛ اما برهم‌کنش‌های بیشتر با کهکشان‌های وابسته و میدان مغناطیسی بین کهکشان‌ها و همچنین سقوط ابر‌های عظیم گازی نیز می‌تواند نقش خود را ایفا کند.

با این حال، حداقل در مورد کهکشان راه شیری، بازیکن کلیدی در حفظ پیچش، هاله ماده تاریک است که دیسک را احاطه کرده و بر آن تأثیر می‌گذارد و این پیچ و تاب با گذشت زمان ثابت نمی‌شود؛ چرا که همراستایی آن با بقیه کهکشان را پیش می‌برد.

اخترشناسان به رهبری یانگ هوانگ از آکادمی علوم چین از یک ردیاب برای انجام دقیق‌ترین اندازه‌گیری جهش پیچشی استفاده کردند و دریافتند که در نهایت به سمت عقب حرکت می‌کند.

تیم هوانگ از طریق روشی که آن را «تصویر متحرک» می‌نامند، با استفاده از داده‌های فضاپیمای نجومی گایا که موقعیت‌ها، حرکات و ویژگی‌ها را اندازه‌گیری می‌کند، این نتایج را به دست آوردند.

تیم هوانگ توانست شکل و موقعیت پیچش این کهکشان را در ۲۰۰ سال گذشته با اجرای نقشه‌های جداگانه، مانند یک تصویر متحرک، نشان دهد.

آن ها دریافتند که کهکشان راه شیری به هر حال، با سرعت ۲ کیلومتر (۱.۲۴ مایل) در ثانیه به ازای هر کیلوپارسک (۳۲۶۱ سال نوری) از فضا، به صورت وارونه حرکت می‌کند.

منبع: الیوم السابع

برچسب ها: کهکشان ، راه شیری ، فضا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۱ تير ۱۴۰۳
دیروز یه مقاله خوندم که نوشته بود اگه روی سطح یه سیاهچاله بایستیم کل عمر کائنات رو از یبگ بنگ تا پایان ظرف یه ماه میبینیم