سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهلت استفاده از تسهیلات انتقال کوره‌های آجرپزی اصفهان پایان سال ۱۴۰۳

مدیرکل دفتر فنی استانداری اصفهان گفت: مهلت استفاده از بسته‌های تشویقی و تسهیلات انتقال کوره‌های آجرپزی اصفهان تا پایان سال ۱۴۰۳ است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری اصفهان در نخستین جلسه «انتقال و بهینه‌سازی تولید کوره‌های آجرپزی اطراف اصفهان» در استانداری گفت:  تسهیلات و بسته‌های تشویقی به کوره‌های آجرپزی برای تسریع خروج آنها از محدوده شعاع ۵۰ کیلومتری کلانشهر اصفهان  تا پایان سال ۱۴۰۳ است.

 محمد یوسف‌زاده افزود: ایجاد ارزش افزوده برای زمین‌ها و کوره‌های موجود در اطراف اصفهان از طریق ارائه تسهیلات و تقسیط بلند مدت آن در واگذاری زمین (بر اساس مساحت و موقعیت) برای تسریع انتقال آنها با مشارکت شهرداران در دستور کار قرار گرفته است.

او گفت: در صورتی‌که فعالان این حوزه تا پایان سال جاری برای تهیه نقشه‌های مربوطه به‌منظور انتقال واحد آجرپزی به خارج از شعاع تعیین شده اقدام کنند، مشمول استفاده از تسهیلات مذکور، تعیین کاربری و حق تفکیک زمین می‌شوند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: کاهش حداقل پنج درصد سهم تفکیک زمین نیز برای کمک به انتقال این واحد‌ها در نظر گرفته شده است.

یوسف زاده افزود: تعهدنامه بیش از ۱۱۰ کوره آجرپزی برای تعیین تکلیف خط تولید مطابق با استاندارد‌های محیط زیست یا انتقال به خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان در سر رسید پنج ساله به‌تازگی بررسی و پایش شد.

او اظهار کرد: با توجه به پایان مهلت پنج ساله در تعهد اخذ شده از این واحدها، مقرر شد مجددا با مشارکت اصناف تولیدکننده در حداکثر ۶ ماه، مدارک و مستندات مربوط به این واحد‌ها بررسی و در صورت عدم انطباق با معیار‌های زیست محیطی، خط تولید واحد‌های مذکور تعطیل و به خارج از شعاع ۵۰ کیلومتر شهر اصفهان منتقل شود.

به گفته مسوولان، با اجرای تدریجی مصوبات مرتبط با مساله آلودگی هوای اصفهان در دولت سیزدهم، سال گذشته ۵۳ واحد ریخته‌گری از شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان جابه‌جا و به شهرک بزرگ اصفهان منتقل شد.

سند بهسازی واحد‌های تولید آجر در سال ۱۳۹۸ تصویب شده بود، اما این طرح نخستین بار در سال گذشته و با حمایت دادگستری ، اجرایی و بر اساس آن ۴۲ واحد آجرپزی متخلف در اصفهان پلمب شد.

در مسیر اجرای کامل این طرح برای ۲۵۰ واحد آجرپزی دیگر استان نیز اخطار قانونی صادر و به آنها مهلت داده شد تا شرایط تولید خود را با محیط زیست سازگار کنند یا تغییر کاربری دهند در غیر این صورت باید به‌سرعت از منطقه خارج شوند.

به گفته مسئولان در ماه‌های اخیر مراجعه زیادی از سوی متولیان کوره‌های آجرپزی شرق اصفهان به اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای عملیات بهسازی انجام شده است.

۱۰ هزار واحد تولیدی صنعتی، معدنی، ۷۰۰ معدن فعال، ۲ هزار واحد سنگبری، پنج ناحیه بزرگ تولید آجر و بیش از ۳۰۰ واحد فعال و نیمه فعال کوره آجرپزی در اصفهان مشغول فعالیت است.

کلانشهر اصفهان کمترین تعداد روز‌های هوای پاک را در مقایسه با سایر شهر‌های ایران دارد، در حالی که صنایع آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری آن پراکنده است و روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تردد می‌کند.

به گفته کارشناسان، شرایط جغرافیایی و اقلیمی و کم بودن وزش باد، مساله آلودگی هوای این خطه را به مراتب پیچیده‌تر کرده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.