سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیماری‌های منتقله توسط پشه‌های آئدس مهاجم و راه‌های پیشگیری

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد گفت: پشه‌های آئدس بیماری‌های مهمی مانند تب دنگی، چیکونگونیا، زیکا و تب زرد را به انسان منتقل می‌کنند.

مسعود شریفی معاون فنی مرکز بهداشت استان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از بین این بیماریها، بیماری تب دنگی با توجه به احتمال شدید شدن و خطر مرگ و میر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی اظهار داشت: بیماری دنگی درمان اختصاصی ضد ویروسی ندارد ولی در صورت تشخیص به موقع اکثریت موارد بهبود می‌یابند.

شریفی خاطر نشان کرد: این پشه‌ها روز‌ها فعال هستند و در طول روز بخصوص اوایل صبح و نزدیک غروب آفتاب انسان را نیش می‌زنند و باعث انتقال بیماری می‌شوند.

شریفی تصریح کرد: بیماری تب دنگ در کشور‌های حاشیه خلیج فارس، هند، پاکستان و افغانستان وجود دارد و باعث بروز طغیان‌هایی از این بیماری در این کشور‌ها شده است و احتمال ابتلا به بیماری در مسافرت به این کشور‌ها وجود دارد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان افزود: طی ماه‌های ابتدایی سالجاری موارد زیادی مورد مبتلا به تب دنگ در چندین استان کشور شناسایی شده است که اکثریت موارد وارده از کشور امارات بوده اند یعنی سابقه مسافرت به کشور امارات را داشته اند و باعث به صدا درآمدن زنگ خطر بیماری در کشور شده است.

وی علائم بیماری تب دنگی را تب طول کشیده حداقل به مدت دوروز به همراه دو یا چند علائم سردرد شدید/درد پشت چشم/درد‌های استخوانی/درد عضلانی (میالژی) /درد مفاصل (آرترالژی)، بی اشتهایی، تهوع/استفراغ و اسهال برشمرد.

شریفی راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری را در شرایطی که ناقلین در منطقه وارد و یا مستقر نشده اند (مانند استان یزد)، انجام پیشاپیش عملیات
بهسازی محیط شامل تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف کوچک محتوی آب که بطور بالقوه زیستگاه لاروی می‌شوند (آب زیرگلدان/آب زیر کولرو.)، تعبیه درب و یا پوشش قابل جابجایی بر روی ظروف ذخیره سازی آب عنوان کرد.

 معاون فنی مرکز بهداشت استان ادامه داد: مدیریت زباله و ضایعات جامد در شهر‌ها و حاشیه شهر‌ها به منظور کاهش منابع لاروی، نظافت مداوم آبگذر‌های شهری به منظورجلوگیری از راکد شدن آب و ساماندهی لاستیک‌های مستعمل بخصوص در شهر‌ها و حاشیه شهر‌ها از جمله موارد جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری می‌باشند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.