سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گذر بی‌عارضه برقی از تابستان گرم نیازمند همکاری مشترکان

استفاده از برق که در روزهای گرم سال به بیش از ۲ برابر روزهای عادی می‌رسد،‌ مدیریت هرچه بیشتر مصرف این انرژی را ضروری می‌کند تا بخشهای مختلف صنعت، کشاورزی، خانگی در این ایام با مشکل جدی مواجه نشوند.

برق یکی از انرژی های پاک است که با گسترش شهرنشینی و زندگی های مدرن بر اهمیت آن روز به روز افزوده می شود به طوریکه تقریبا تمام امور شهروندان با این انرژی گره خورده و حتی تصور یک روز بدون برق نیز ملال آور است و موجب رکود فعالیت های روزمره می شود.

امروز بخش بزرگی از تولیدات در بخش صنعت و کشاورزی نیز وابسته به برق است و اختلال در تامین این انرژی موجب مختل شدن فعالیت این بخش‌ها و به بار آمدن خسارات بسیاری به صاحبان آنها خواهد شد از همین رو با شروع روزهای گرم سال مسوولان درصدد ارایه راهکارهای صرفه جویی و مصرف بهینه و جلوگیری از بروز مشکل در تداوم تامین برق بر می آیند و با اعمال برخی محدودیت ها و ممنوعیت ها مشترکان را برای اهداف تعیین شده با خود همراه می کنند.

ابزارهای کنترل مصرف برق ادارات و چاههای کشاورزی در اختیار شرکت برق زنجان

در استان زنجان تعداد مشترکان برق از نیم میلیون گذشته است و برای تامین انرژی این تعداد مشترک ۱۵ هزار کیلومتر شبکه برق به صورت مویرگی در خیابان ها، کوچه ها و جاده های استان توزیع می شود که ۹ هزار کیلومتر آن فشار متوسط و حدود چهار هزار کیلومتر فشار ضعیف بوده و ۱۱ هزار پست هوایی و زمینی نیز در استان مستقر است.

مشترکان بالای هفت مگاوات در این استان برق مورد نیاز خود را به طور مستقیم از شرکت برق منطقه ای دریافت و کمتر از این میزان برق مصرفی خود را با ولتاژ ۲۱ و یا فشار ضعیفتر از شرکت توزیع برق تامین می کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق زنجان با اشاره به ناترازی هایی که بین تولید و مصرف انرژی برق در ایام تابستان روی می دهد بر لزوم صرفه جویی در مصرف برق به خصوص در روزهای گرم سال تاکید کرد و گفت: در این ایام بالا بودن سرعت رشد مصرف برق نسبت به تولید آن موجب مسایل و مشکلاتی در بخشهای مختلف می شود که این امر مدیریت مصرف و اعمال راهکارهایی را برای پایدار نگداشتن این انرژی اجتناب ناپذیر می کند.

با مدیریت مصرف برق سال گذشته بیش از ۳۰ هزار مشترک استان زنجان بالغ بر چهار میلیارد ریال پاداش همکاری دریافت کردند.پیام جوادی افزود: در روزهای اوج مصرف برق، سال گذشته ۴۰ برنامه تشویقی، حمایتی و کنترلی، اجرا و این امر با همکاری مشترکان و اصحاب رسانه موجب مدیریت مصرف شد و در پایان فصل گرم سال با بازگشت میزان مصرف به روزهای عادی، بیش از ۳۰ هزار مشترک برق این شرکت بالغ بر چهار میلیارد ریال پاداش همکاری و صرفه جویی دریافت کردند که امسال نیز جوایز بسیار ارزنده ای به همین منظور پیش بینی شده است.

وی با تاکید بر اهمیت ارتقای فرهنگ مصرف در جامعه به خصوص استفاده بهینه از انرژی برق، اظهار داشت: امسال برنامه هایی برای مدیریت مصرف داریم که برای ادارات برنامه های نسبتا سنگینی در نظر گرفته شده است به طوریکه موظف هستند در ساعات اداری نسبت به سال ۱۴۰۰ مصرف برق خود را ۴۰ درصد و در غیرساعات اداری این مصرف را ۷۰ درصد کاهش دهند.

جوادی با بیان اینکه تاکنون همه ادارات همکاری و تعامل داشته اند و مجبور به برخورد قهری نشده ایم، تصریح کرد: ابزارهای کنترلی در اختیاری داریم و کنتورهای " فهام " مجهز به نرم افزار سیستم قطع و وصل است و با یک کلیک فعال می شود و اگر اداره ای از برنامه های تعیین شده تخطی کند برق آنها در مراتبی قطع می شود.

صرفه جویی بیش از ۳۰ درصدی در مصارف برق با کاهش ساعات فعالیت ادارات

وی ادامه داد: برنامه های بخش کشاورزی نیز همانند پارسال است و اگر کشاورزان پنج ساعت در روز برق چاههای آب را قطع کنند مصرف آنها در بقیه ساعات رایگان خواهد بود و با توجه به اینکه میانگین پروانه های بهره برداری آب برای کشاورزان کمتر از ۱۹ ساعت است این محدودیت برای آنها مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

جوادی با بیان اینکه همه کنتورهای آب کشاورزان به سیستم قطع و وصل مجهز شده است، گفت: برنامه های مدیریت مصرف عادلانه اجرا می شود و در برخی مناطق نیز خاموشی کنتورهای چاههای آب کشاورزی کمتر از پنج ساعت است.

مشترکان برق با مصرف کمتر از ۳۰ کیلووات با هدف حمایت از صنایع کوچک از برنامه های مدیریت مصرف معاف هستند.وی بخش صنعت را مهمترین و بیشترین مصرف کننده برق در استان ذکر کرد و افزود:‌ مصرف این بخش به ۲ قسمت بالای ۲ مگاوات و کمتر از ۲ مگاوات تقسیم می شود که مصرف بالاها با برنامه های خاص باید بیشتر همکاری کنند و مشترکان زیر ۳۰ کیلووات برای حمایت از صنایع کوچک از برنامه های مدیریت مصرف معاف هستند.

این مسوول گفت: مصرف کنندگان بین ۳۰ کیلووات تا ۲ مگاوات می توانند یک روز تعطیلی واحد خود را به وسط هفته انتقال دهند که در صورت نیاز این تعطیلی ها در ۲ ماه تیر و مرداد باید ۲ روز باشد.

جوادی یادآور شد: مشترکان با مصرف بالای ۲ مگاوات در اردیبهشت و شهریورماه ۳۵ درصد و در تیر و مرداد که ماههای اضطرار است ۵۰ درصد باید تعدیل مصرف داشته باشند که سعی می کنیم با هر مشترکی برای اعمال محدودیت ها تعامل داشته باشیم.

وی گفت:‌ برنامه سراسری برای فرهنگسازی مصرف بهینه نیز از سوی وزارت نیرو، امسال با همکاری اپراتور همراه اول از تیرماه با نام پویش با انرژی آغاز شده است که بر این اساس با هر مشترکی بر اساس وضعیت و الگوی مصرف او، تعامل ۲ سویه صورت می گیرد و از طریق اس ام اس، فضای مجازی و رسانه ها، اطلاع رسانی، تشویق و فرهنگ سازی مصرف انرژی انجام می شود.

جوادی، تغییر ساعات اداری را در صرفه جویی مصرف برق تاثیر گذار دانست و افزود:‌ جابجا شدن ساعت کاری نامعقول نیست چرا که قبلا ساعت ها جلو کشیده می شد و بیشترین استفاده از روشنایی طبیعی روز صورت می گرفت.

وی با بیان اینکه میزان اثرگذاری این تغییر برای امسال در حال پایش است، خاطرنشان کرد:‌ سال قبل با کاهش ساعات فعالیت ادارات بیش از ۳۰ درصد در مصارف برق صرفه جویی شد.

صنایع روی و فولاد بیشترین مصرف کنندگان برق در بخش صنعت استان زنجان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق زنجان صنایع روی و فولاد را بیشترین مصرف کنندگان برق در بخش صنعت استان بیان کرد و گفت: متاسفانه در استان به هر دلیلی صنایعی مستقر هستند که مصرف انرژی بالایی دارند که در برخی کشورهای به این صنایع به دلیل نداشتن ارزش افزوده بالا و به صرفه نبودن مصرف انرژی و تولیدات آنها اجازه فعالیت داده نمی شود.

جوادی گفت: شدت انرژی مصرفی برخی صنایع بسیار زیاد است درحالیکه می توان این تولیدات را با تجهیزات و فناوری های روز با صرف انرژی کمتری انجام داد.

ضرورت احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای صنایع بزرگ

معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان نیز با اشاره به لزوم مدیریت مصرف برق همزمان با افزایش دمای هوا به خصوص در ساعات اوج مصرف، گفت: طبق مصوبه هیات دولت در سال ۱۳۹۴ همه صنایع بزرگ موظف شدند نیروگاه احداث و یا انرژی برق مورد نیاز خود را از بورس تهیه کنند بر این اساس کلیه مشترکان بزرگ صنعت باید با اولویت نیروگاه‌های تجدیدپذیر، برق مورد نیاز خودشان را تامین کنند.

رویا قزلباش تاکید کرد: تامین انرژی برق صنایع بزرگ و خاص در دستور کار دولت نیست و صنایع از منابع داخلی خود باید بتوانند نیروگاه ایجاد کنند.

وی اظهار داشت: طبق قانون، مشترکان با مصرف بالای ۲ مگاوات پنج درصد از انرژی خود را باید با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کنند.

قزلباش با اشاره به لزوم مدیریت مصرف برق از سوی همه مشترکان در بخشهای مختلف، گفت: رساندن دمای محیط به درجه آسایش، تنظیم وسایل سرمایشی برای بهره وری بالا و مصرف کم، خارج کردن لوازم و چراغهای روشن غیرضروری از مدار و استفاده نکردن از وسایل برقی پرمصرف به خصوص در ساعات اوج مصرف از جمله راهکارهای کاستن از میزان مصرف برق خانگی است.

گذر بی‌عارضه برقی از تابستان گرم نیازمند همکاری مشترکان

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان با اشاره به پایداری شبکه برق در زنجان، گفت: این مهم با همت و همکاری همه مشترکان در بخش های مختلف محقق شده است.

عادل کاظمی با بیان اینکه همه ساله میزان مصرف برق در استان با افزایش تعداد مشترکان و افزایش مصرف در روزهای گرم سال حدود ۶ درصد رشد می یابد، افزود: با افزایش هر یک درجه دمای هوا یک هزار و ۷۰۰ مگاوات بر میزان برق مصرفی در کشور افزوده می شود و این افزایش در برخی ساعات، ناترازی در تولید و توزیع برق را در پی دارد.

افزایش هر یک درجه مای هوا میزان تقاضای برق را یک هزار و ۷۰۰ مگاوات در کشور بالا می برد.وی تاکید کرد:‌ برای جلوگیری از اختلال در تامین برق مورد نیاز مشترکان، در روزهای گرم برای گذر بی دغدغه و مشکل باید مدیریت مصرف صورت گیرد و تا حد امکان صرفه جویی مورد اهتمام جدی مشترکان باشد.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق زنجان ساعات اوج‌بار روزانه را در استان زنجان از ساعت ۱۱ تا ۱۷ و اوج مصرف شبانه را از ساعت ۱۹ تا ۲۳ بیان کرد و گفت: مشترکان در این ساعات از لوازم برقی پرمصرف مانند اتو، ماشین لباس‌شویی و ظرف‌شویی، ماکروفر و دیگر لوازم برق غیرضروری استفاده نکنند.

کاظمی افزود: استفاده زیاد از برق در ساعات اوج بار و فشار بر تاسیسات برق علاوه بر افزایش هزینه موجب خسارت به لوازم برق به دلیل ایجاد نوسانات می‌شود.

منبع: ایرنا

برچسب ها: تامین برق ، مصرف برق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.