سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یورو ۲۰۲۴؛

هلند - انگلیس/ نبرد لاله‌های نارنجی و سه شیر‌ها برای رسیدن به فینال

تیم‌های ملی فوتبال هلند و انگلیس در مرحله نیمه نهایی یورو ۲۰۲۴ به مصاف هم می‌روند.

در چارچوب مرحله نیمه نهایی یورو ۲۰۲۴ امشب از ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران تیم ملی فوتبال هلند و انگلیس با قضاوت فلیکس زوایر آلمانی در ورزشگاه وستفالن شهر دورتموند به مصاف هم می‌روند.

انتخاب زوایر برای قضاوت این بازی توسط یوفا با توجه به اینکه او در سال ۲۰۰۵ به دلیل اخذ رشوه ۳۲۵ دلاری از داوری دیگر به نام روبرت هویزر با محرومیت ۶ ماه از قضاوت مواجه شده بود پیش از این بازی به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین در سال ۲۰۲۱ نیز بلینگام پس از شکست ۳ بر ۲ دورتموند برابر بایرن مونیخ به ماجرای تبانی زوایر اشاره کرده و گفته بود: به تصمیماتی که در این بازی گرفته شد، نگاه کنید؛ قضاوت بزرگ‌ترین بازی آلمان را به داوری می‌سپارید که سابقه تبانی دارد؟! چه انتظاری دارید!

بلینگام بلافاصله پس از این اظهار نظر ۴۰ هزار یورو جریمه شد. در آن بازی یک پنالتی برای دورتموند اعلام نشد و یک پنالتی برای حریف گرفته شد و این صحبت بلینگام نیز پیش از این بازی مجددا در فضای مجازی وایرال شده است.

لاله‌های نارنجی در مرحله یک هشتم نهایی با ارائه یک بازی دیدنی با نتیجه ۲ بر یک ترکیه را مغلوب کردند و پا به مرحله نیمه نهایی گذاشتند.

انگلیسی‌ها نیز در این مسابقات که عملکردشان مورد انتقاد شدید کارشناسان و هواداران شان قرار گرفته در مرحله یک هشتم نهایی در پایان وقت قانونی و اضافه مقابل سوئیس به تساوی یک بر یک رسیدند و در ضربات پنالتی  موفق شدند با نتیجه ۵ بر ۳ حریف را شکست دهند تا حریف هلندی‌ها در نیمه نهایی شوند.

هلند طی ۹ بازی اخیر با انگلیس ۴ پیروزی کسب کرده است، همچنین ۴ بازی با تساوی و فقط یک بازی را انگلیس پیروز شده است. آخرین برد سه شیر‌ها مقابل هلند به یک بازی دوستانه در آمستردام در مارس ۲۰۱۸ برمی گردد.

 هلند و انگلیس برای چهارمین بار در یک مسابقات بزرگ جام جهانی و یورو به مصاف هم می‌روند. هلند در یورو ۱۹۸۸ با هت‌تریک مارکو فان باستن ۳ بر یک پیروز شد. بازی دوم ۲ تیم در جام جهانی ۱۹۹۰ بدون گل به پایان رسید و انگلیس در یورو ۱۹۹۶ ۴ بر یک هلند را در هم کوبید تا انتقام شکست در یورو ۸۸ را بگیرد.

از میان همه کشور‌هایی که در تاریخ حداقل ۲۰ بازی مقابل انگلیس انجام داده اند، آمار سه‌شیر‌ها تنها مقابل برزیل با ۱۵ درصد پیروزی بدتر از آمار جدال‌های مستقیم با هلند ۲۷ درصد پیروزی است.

این چهارمین حضور انگلیس در نیمه نهایی جام ملت‌های اروپا محسوب می‌شود. در ۲ دوره اول حضور در نیمه نهایی، انگلیس مقابل یوگسلاوی در یورو ۱۹۶۸ و آلمان یورو ۱۹۹۶ شکست خورد. آنها در یورو ۲۰۲۰ طلسم را شکستند و در نیمه نهایی مقابل دانمارک به پیروزی رسیدند و به فینال رسیدند که در ضربات پنالتی در ومبلی لندن شکست خوردند تا شاهد قهرمانی ایتالیا در کشورشان باشند.

از سال ۲۰۰۴ به بعد این اولین حضور تیم ملی هلند در مرحله نیمه نهایی یورو محسوب می‌شود. هلندی‌ها در ۴ مورد از ۵ بازی خودشان در نیمه نهایی‌های گذشته شکست خورده اند. آخرین باری که هلند به سلامتی از نیمه نهایی عبور کرد، به یورو ۱۹۸۸ و پیروزی مقابل آلمان مربوط می‌شود. لاله‌های نارنجی در فینال با پیروزی مقابل شوروی جام قهرمانی را بالای سر بردند.

دیشب اسپانیا ۲ بر یک فرانسه را شکست داد تا در فینال منتظر پیروز بازی هلند و انگلیس باشد.

گزارشی از سجاد هدایت پور 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.