سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اتمام مطالعات طرح الگوی کشت در ۵ دشت فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از اتمام مطالعات طرح الگوی کشت بر روی پنج دشت این استان خبر داد و گفت: با اجرای طرح بر روی این دشت ها، حدود ۳۲ محصول زراعی و باغی به صورت کشت قراردادی و با رعایت الگوی کشت، تولید می‌شوند.

مجتبی دهقان پور بیان کرد: دشت‌های نمدان، قادرآباد-مادرسلیمان، داریان، قره باغ و دشت توابع ارسنجان از جمله مناطقی هستند که کار مطالعاتی بر روی آنها تمام شده است.

او تصریح کرد: برنامه اجرای طرح الگوی کشت در دشت‌های قادرآباد-مادرسلیمان، نمدان و داریان برای کشت محصولات زراعی و باغی مدنظر به شهرستان‌های اقلید، پاسارگاد، خرمبید و شیراز ابلاغ شده است.

به گفته این مقام مسئول؛ مبنای رسیدن به الگوی کشت بهینه در هر دشت، علاوه بر موضوع تامین امنیت غذایی و معیشت بهره برداران، آب قابل برنامه‌ریزی برای آبیاری مزارع است که توسط وزارت نیرو تعیین شده و سهم استان فارس میزان چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمینی است.

او با اشاره به اینکه برای کشت محصولات زراعی و باغی در دشت قره باغ ۴۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود، افزود: این میزان مصرف باید به ۲۲ میلیون مترمکعب برسد که با توجه به کشت ۲۵ محصول زراعی و باغی در این دشت، باید بعضی از کشت‌ها را به محیط‌های کنترل شده برد تا بتوانیم به میزان آب مدنظر برسیم. 

این مقام مسئول تصریح کرد: در اصلاح الگوی کشت، باید براساس اختلاف حجم آب مصرفی در الگوی فعلی با آب قابل برنامه‌ریزی، هم سطوح کشت محصولات زراعی کاهش پیدا کند و هم محصولات کم آب‌بر جایگزین محصولات پرآب‌بر شود به طوری که کمترین صدمه به معیشت بهره بردار برسد.

او افزود: سطح باغات در طرح الگوی کشت نسبت به الگوی فعلی ثابت در نظر گرفته می‌شود و کاهش سطح صرفا مربوط به محصولات زراعی است.

دهقان پور خاطر نشان کرد: مطالعه بر روی دشت‌های کوار-کوار مهارلو و دشت فیروزآباد در حال انجام است و کار تدوین و مطالعه بر روی دشت‌های مرودشت-خرامه، تنگ حنا-پیچگان، آباده طشک-جهان آباد و دشت بیضا-زرقان نیز در برنامه مطالعاتی سال جاری قرار دارد.

این مقام مسئول اظهار کرد: با توجه به اینکه اجرای این طرح فرایندی زمان‌بر است و مسائل اجتماعی به دنبال خواهد داشت، سعی می‌شود پیاده‌سازی الگوی پیشنهادی در دشت‌های مذکور سالانه و تدریجی انجام شود تا جامعه بهره برداران با مزایای طرح آشنا شده و فرصت داشته باشند با شرایط جدید وفق پیدا کنند. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه به منظور اجرای موفق طرح الگوی کشت باید سیاست‌های تشویقی دنبال شود، افزود: یارانه سبز، بیمه، هزینه نکاشت، توسعه زنجیره ارزش و تامین محصولات کشاورزی، مشوق‌های صادراتی، ایجاد واحد‌های خدمات مکانیزاسیون کشاورزی، تمرکز بر تدارک وسیله حمل و نقل محصولات در فصل برداشت و هماهنگی با بانک کشاورزی برای توجه خاص به ارائه تسهیلات کشاورزی در این دشت‌ها از جمله مواردی است که باید به آن پرداخت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۰ تير ۱۴۰۳
هرجا آب هست آبادانی هم هست.آب سالم می خواهیم.
لیلا ایزدی خرامه
۱۱:۱۲ ۲۰ تير ۱۴۰۳
انشاالله در دولت جدید،خدا به رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان توفیق خدمت گزاری به ملت شریف ایران دهد.