سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشست شورای حکام میراث‌فرهنگی ناملموس:

میراث‌فرهنگی ناملموس روح فرهنگ ملت‌هاست

رئیس شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی گفت: میراث‌فرهنگی ناملموس روح همیشه زنده فرهنگ ملت‌هاست.

افتتاحیه ششمین نشست عادی شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی با حضور علی دارابی، رئیس شورای حکام مرکز و قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی، روزانا جیاناندره سرپرست دفتر یونسکو تهران و اعضای شورا،  امروز ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳ در هتل لاله تهران برگزار شد.

دارابی با خوشامدگویی به مهمانان، نمایندگان کشور‌های عضو و اعضای متخصص شورای حکام مرکز میراث ناملموس گفت: امروز مفتخریم که ششمین نشست شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران را در پی اجرایی سازی تعهداتمان در پنجمین شورا و در هیئت‌های اجرایی سوم و چهارم با حضور شما نمایندگان محترم کشور‌ها و متخصصین ارجمند در این مرکز برگزار کنیم.

او افزود: میراث‌فرهنگی ناملموس روح همیشه زنده فرهنگ ملت‌هاست که از ارکان حصول پیشرفت پایدار در جوامع هویتمند امروز ما مردم جهان به شمار می‌رود، چرا که این وجه از میراث مؤید خرد و اندیشه انسان از دوردست‌های تاریخ جهانیان است. تجلیات پنج گانه میراث ناملموس همانا گنجینه‌ای از پرشمول‌ترین نمود‌های فرهنگی و هویتی ملتهاست که نمی‌توان در این فرصت محدود از تجارب زیسته هزاران ساله انسان در تعامل با سیاره زمین در تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری‌اش در انتقال آن به نسل امروز، بیان کرد.

رئیس شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی با اشاره به برگزاری این نشست همزمان با ماه محرم‌الحرام و بزرگداشت شهیدان جاودان تاریخ، ادامه داد: ۱۳۸۴ سال از آن واقعه غم‌انگیز میگذرد، امام حسین (ع)، نوه پیامبرگرامی اسلام و ۷۲ تن از یارانش برای مقابله با فساد، تبعیض و حاکمیت حق و اصلاح امور جامعه در برابر حاکمان و قدرتمندان زمانه ایستادند و در مصاف نابرابر به شهادت رسیدند.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی تصریح کرد: از این رو شیعیان، به خصوص ما ایرانیان برای بازخوانی آرمان‌ها و پیام‌های نهضت جاویدان کربلا و در سوگ و ماتم امام حسین (ع) و یارانش، جامه سیاه بر تن می‌کنیم و از این رو «میراث فرهنگی»، «روضه خانگی» که نمادی از میراث ناملموس تلقی می‌شود ثبت ملی شده است و از این روست که شما جامه سیاه بر تن ما و یا چهره شهر را سیاه پوش می‌بینید. 

دارابی ادامه داد: هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم در چهارمین نشست هیئت اجرایی فرصتی دست داد تا بخشی از فعالیت‌های تحقق یافته وزارت میراث‌فرهنگی به ویژه اقدامات نوآورانه که در معاونت میراث‌فرهنگی در عرصه ملی و بین‌المللی صورت پذیرفته، را محضر شما نمایندگان محترم تقدیم کنم.

رییس شورای حکام مرکز میراث ناملموس افزود: در این مجال تنها به اهمیت فعالیت‌های تخصصی مرکز به‌عنوان مرکزی برای اجرایی سازی کنوانسیون ۲۰۰۳ در منطقه آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو بسنده می‌کنم.

او ادامه داد: در این نشست که به‌منظور پاسداری موثر و کارآمد بر اساس اسناد قانونی کنوانسیون ۲۰۰۳ گردهم آمده‌ایم ضمن بررسی عملکرد مرکز میراث ناملموس تهران که با نظارت هیات اجرایی و همکاری کشور‌های عضو تحقق یافته است، به ارائه برنامه‌هایی جدید خواهیم پرداخت که امروزه مورد نیاز کشور‌های منطقه آسیای غربی و مرکزی است.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی در خاتمه سخنان خود ابراز امیدواری کرد که نتیجه این جلسه همانند جلسات پیشین راهکار‌هایی مفید و دستاورد‌هایی موثری برای مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی در راستای تحقق اهداف و وظایف ذاتی مراکز مقوله ۲ به ارمغان خواهد آورد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.