سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش تنوع گونه‌های جانوری در تالاب گندمان

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری گفت: از زمان احیای تالاب گندمان تاکنون، تنوع گونه‌های جانوری در این تالاب افزایش یافته است.

محسن حبیبی با بیان این‌که در این استان هشت تالاب وجود دارد که تالاب گندمان، سولقان و چغاخور از تالاب‌های دائمی هستند، اظهار داشت: با توجه به اینکه بارش‌ها در سال زراعی جاری کمتر از سال گذشته بود، اما وضعیت آبگیری تالاب‌ها تغییری نداشته است و میزان آبی موجود در تالاب‌ها با سال گذشته برابری می‌کند.

وی با اشاره به وضعیت حیات وحش تالاب‌های استان، افزود: وضعیت حیات وحش در تالاب‌های استان خوب و به صورت ثابت است، اما این وضعیت در تالاب گندمان نسبت به تالاب‌های دیگر بهتر است و ما هر سال شاهد ثبت گونه‌های جدید در این تالاب هستیم. همچنین گونه‌های زادآور و مقیم تالاب گندمان هر ساله افزایش داشته‌اند و در وضعیت خوبی قرار دارند.

حبیبی اضافه کرد: احیای تالاب گندمان از سال ۱۳۹۲ شروع و طی پنج مرحله و پنج سال اجرایی شد و اقدامات عمرانی متعددی صورت گرفت، حقابه تالاب در زمان غیر کشت رها شد که کمک خوبی در احیای این تالاب صورت گرفت، همچنین بندی به طول هزار و ۸۰۰ متر در قسمت خروجی ایجاد شد و کمک خوبی به آبگیری تالاب گندمان کرد.

وی ادامه داد: هم اکنون تالاب گندمان در وضعیت خوبی قرار دارد، حقابه آن تأمین می‌شود و حتی سریز آب هم دارد.


بیشتر بخوانید


حبیبی تصریح کرد: از زمان احیای تالاب گندمان تاکنون شاهد افزایش و تنوع گونه‌های جانوری در این تالاب هستیم، در سال‌جاری گونه گیلان شاه ابرو سفید که تاکنون در استان دیده نشده بود، در تالاب گندمان ثبت شد، همچنین گونه زادآور و مقیم تالاب گندمان هر ساله افزایش داشته‌اند و در وضعیت خوبی قرار دارند.

وی گفت: همچنین در حال حاضر یک برج پرنده‌نگری در تالاب گندمان ایجاد، همچنین تجهیز پاسگاه محیط زیست و تجهیز آن صورت گرفته است.

حبیبی عنوان کرد: تالاب خانمیرزا و تالاب جونقان به دلیل استفاده بیش از اندازه از آب‌های زیرزمینی و زهکشی زمین‌های کشاورزی تخریب شده‌اند و این دو تالاب از تالاب‌های تخریبی استان هستند.

وی با بیان این‌که تالاب خانمیرزا به یکی از کانون‌های گردوغبار استان تبدیل شده است، ادامه داد: می‌توانیم از تجربه موفق احیای تالاب گندمان برای احیای تالاب خانمیرزا نیز استفاده کنیم و این تالاب را احیا کنیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.