سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معماری اصیل یکی از دلایل انتخاب شهر یزد به عنوان شهر میراث جهانی

رییس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد گفت: ارزیابان یونسکو بار‌ها از بافت تاریخی یزد بازدید کردند و تحت تاثیر معماری اصیل و همزیست با محیط زیست یزد قدیم قرار گرفتند.

بی بی فاطمه حقیرالسادات رییس کمیسیون گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و روابط بین الملل شورای اسلامی شهر یزد   ضمن گرامیداشت ۱۸ تیرماه ماه سالروز انتخاب یزد به عنوان شهر میراث جهانی در خصوص برخی ویژگی‌های یزد گفت: سازه‌ای بنام بادگیر بدون مصرف برق و آب تنها با انرژی پاک بادی کار می‌کند و سال‌ها بخش تابستانه خانه‌های یزدی‌ها را خنک می‌کرده است و خانه‌های قدیمی برای هر فصل بخش جداگانه داشتند و معماری درونگرایی و ملات کاهگل گواه پایداری آنها است. 

به گفته او: شبکه عظیم قنات‌ها در زیر شهر یزد و سیستم صحیح آبرسانی بدون تبخیر و اتلاف انرژی و طراحی آب انبارها، ساباط ها، طاق و طویزه‌ها همه گواه هزاران سال پایداری یزد است.

رئیس کمیسیون گردشگری گفت: پیشینه عظیم شهر یزد در رعایت اصول معماری پایدار و خاص و داشتن بزرگترین بافت خشتی زنده جهان با محلات تاریخی پیوسته که زندگی و رسومات اصیل یزدی در آن جاری است و مردم هنوز در این خانه‌های قدیمی و بافت تاریخی ساکن هستند، اصالت فرهنگی و اجتماعی ایرانی _ اسلامی بافت تاریخی یزد و زندگی مسالمت آمیز ادیان مختلف و نظر مثبت و تاییدیه ارزیاب یونسکو منجر به انتخاب یزد به عنوان شهر میراث جهانی در ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۶ شد. 

حقیرالسادات اظهار کرد: یزد همچنین در بهمن ماه ۱۳۹۷ به عنوان پایتخت تاریخی شهر‌های پایدار جهان در سال ۲۰۱۹ لقب گرفت و roll modeling شهر‌های دنیا لقب گرفت. حالا در سالروز آن وظیفه تک تک مردم یزد و کشور است که در حفظ و توسعه معیار‌های شهر میراث جهانی یزد تلاش کنند. 

او خاطرنشان شد: حفظ اصالت فرهنگی ایرانی_اسلامی، رعایت اصول ساخت و ساز سبز، تفکیک زباله‌های خشک و تر، هوشمند سازی شهر و حرکت به سمت شهر هوشمند و دولت الکترونیک، بالابردن کیفیت آموزش و بهداشت عالی، به حداقل رساندن استفاده از پلاستیک و ظروف یکبارمصرف، توانمند سازی جوامع محلی و ایجاد فرصت‌های کارآفرینی و شغلی مساوی و عادلانه برای همه شهروندان، ایجاد شور و نشاط اجتماعی و مشارکت فعال شهروندان در تصمیمات شهری و رعایت اصول گردشگری پایدار توسط همه ذینفعان گردشگری یزد از جمله موارد مهمی هستند که خواستار عملیاتی شدن آنها توسط مسئولان و شهروندان در سالروز انتخاب یزد به عنوان شهر میراث جهانی هستیم. 

حقیرالساد تأکید کرد: همه با هم برای حفظ شهر میراث جهانی یزد، پایتخت تاریخی و فرهنگی شهر‌های پایدار جهان برای نسل آتی و فرزندانمان تلاش کنیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۵۸ ۲۴ تير ۱۴۰۳
??