سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تب دنگی، تب استخوان شکن

معاون بهداشت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: بیماری تب دنگی که با عنوان تب استخوان‌شکن نیز از آن یاد می‌کنند از پشه آئدس منتقل می‌شود و قابل انتقال از انسان به انسان نیست.

معصومه جودکی گفت: پشه آئدس می‌تواند بیماری‌های مختلفی را منتقل کند، که «تب دانگ»، «بیماری چیکونگونیا»، «زیکا» و «تب زرد» بیماری‌هایی هستند که پشه آئدس به انسان منتقل می‌کند.
وی افزود: علائم شدید شامل علایم سرماخوردگی، تب ناگهانی، بدن درد و استخوان درد شدید که «تب استخوان‌شکن» نامیده می‌شود، جزو علائم بیماری تب دنگی هستند. همچنین علائمی مانند گلودرد، درد پشت حدقه چشم که یک علامت مهم به حساب می‌آید و کادر درمان را در مسیر تشخیص تب دنگی قرار می‌دهد.
وی درباره میزان خطرناک‌بودن تب دنگی، اظهار کرد: اگر بیمار جزو گروه‌های پرخطر مانند زنان باردار، افراد دارای بیماری زمینه‌ای، مبتلایان سرطان، افراد داری نقص ایمنی، کودکان و سالمندان نباشد با مشکل خاصی مواجه نمی‌شود.
 
جودکی گفت: افرادی که جزو گروه‌های پرخطر هستند، در صورت ابتلا به بیماری تب دنگی و مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی با مشکلاتی مواجه می‌شوند. بررسی‌ها بیانگر این است که ۲.۵ درصد افراد مبتلا به تب دنگی، جان خود را از دست می‌دهند.
 
وی با بیان اینکه درمان اختصاصی برای تب دنگی وجود ندارد، افزود: منظور از درمان اختصاصی این است که داروی خاصی برای بیماری تب دنگی وجود ندارد و درمان این بیماری، درمان مراقبتی و حمایتی است. اگر بیمار بدحال باشد، می‌بایست تحت مراقبت‌های خاص قرار گیرد.
 
گفت: مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از گسترش پشه این است که پشه محدود شود و در یک منطقه مستقر نشود و برای جلوگیری از شیوع پشه، محیط به‌سازی شود. نظافت معابر عمومی، مدیریت فاضلاب و مدیریت دفع پسماند باید به بهترین شکل ممکن انجام شود.
 
وی با بیان این که پشه آئدس می‌تواند در یک قوطی که مقداری آب در آن جمع‌شده باشد نیز تخم‌گذاری کند، افزود: برخی مناطق کشور از تایر‌های متسعمل به عنوان حصار باغ یا خانه‌ها استفاده می‌کنند، این درحالی است که پشه آئدس به دلیل رنگ و بوی خاص تایر به لاستیک علاقه دارد و همین موضوع می‌تواند محلی برای تخم‌گذاری پشه باشد.
 
وی با اشاره به ضرورت رعایت بهداشت خانه‌ها نیز گفت: علاوه بر بهداشت محیط‌های عمومی، بهداشت محیط خانه‌ها نیز اهمیت دارد. پشه‌هایی که در سنوات گذشته در بندر لنگه صید شد، در ظروفی که برای جمع‌آوری آب خروجی کولر گازی تهیه شده بود، کشف شدند. این پشه در آب زیرگلدان، بطری‌های رهاشده، آب جمع‌شده در قوطی کنسرو‌های رها شده و چاله آسانسور کشف شدند..
 
وی افزود: همچنین پوشیدن لباس‌های رنگ روشن، بلند و آزاد نیز باید در کانون توجه قرار گیرد. مسافران باید در مکان‌هایی استراحت کنند که درب و پنجره‌های آن دارای توری باشد. امکان تشخیص سریع بیماری تب دنگی به وسیله کیت‌های تشخیص سریع وجود دارد. تست خون از فرد بیمار گرفته می‌شود و کمتر از۲۰ دقیقه، ابتلای وی به تب دنگی اعلام می‌شود.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.