سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

متقی در گفتگوی ویژه خبری:

انتخابات در بین مردم همبستگی ایجاد کرد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: هریک از کاندیدا در دور دوم آرایشان افزایش پیدا کرد لذا انتخابات در کشور شوک و همبستگی ایجاد کرد.

ابراهیم متقی کارشناس مسائل سیاسی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر درباره انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم گفت: در این دور از انتخابات رقابت خیلی جدی بود و هریک از کاندیدا گفتمان خود را داشتند، اما در مرحله اول چهل درصد پای صندوق آمدند و نشان داد جامعه قطبی مسالمت‌آمیز نداشت، اما در دور دوم قطبی مسالمت‌آمیز به‌وجود آمد البته بی‌اخلاقی هم در برخی ستاد‌ها شکل گرفت که جامعه به آن توجه نکرد.

وی اظهار کرد: خیلی از افرادی که در طی سال‌های گذشته مشارکت انتخاباتی نداشتند با این فضای قطبی در انتخابات شرکت کردند. 

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: هریک از کاندیدا در دور دوم آرایشان افزایش پیدا کرد و نشان داد جامعه نیازمند شوک انتخاباتی بود البته در سال‌های گذشته انتظارات گروه‌های اجتماعی، نسلی، هویتی، زبانی و مذهبی مورد توجه قرار نگرفته بود لذا انتخابات در کشور شوک و همبستگی ایجاد کرد.

متقی تصریح کرد: همان‌گونه که ما مشارکت را به‌عنوان اقتدار نشان دادیم رسانه‌های بین‌المللی سعی کردند نشان دهند که کنش انتخاباتی وجود ندارد. 

وی ادامه داد: وقتی شهروندان ساکن خارج از کشور را مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند نشان می‌داد که فضا رقابتی است البته این آزار و اذیت با اصول دموکراسی و انسانی در تضاد بود.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: کنش ممکن است اجتماعی باشد و هر کنش ماهیت اجتماعی دارد، اما اتفاقاتی که در خارج از کشور در مقابل مراکز اخذ رای افتاد اجتماعی نبود.

متقی گفت: کنش با ماهیت امنیتی باعث کاهش مشارکت می‌شود. گاهی کسانی که مخالف ایران هستند رویکردهایشان را آزادانه می‌گویند، اما گاهی وقت‌ها برای فشار آوردن به جامعه اقدامات خود را انجام می‌دهند که فضا امنیتی می‌شود.

وی تصریح کرد: کنش‌هایی که توسط سرویس‌های امنیتی برخی کشور‌ها ایجاد شده بود به‌دنبال انجام سیاست پرس و فشار بود و می‌خواستند فضای کنش دموکراتیک را مورد فشار قرار دهند لذا درگیری ایجاد می‌کردند تا سیاست پرس و فشار باعث کاهش مشارکت شود، اما روحیه ایرانی دقیق‌تر در انتخابات نقش ایفا کرد.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: همزمان در فضای انتخابات ایران در انگلیس و فرانسه هم انتخابات داشتیم.

وی افزود: ذهن انگلیسی کنترل آرام است و پلیس انگلیس رویکرد محافطه‌کارانه دارد، اما پلیس فرانسه از همه خشن‌تر است که این امر براساس ساخت اجتماعی و الگوی اعتراضی گروه‌های رقیب است. 

متقی اظهار کرد: ساخت اجتماعی فرانسه براساس اعتراض شدید و سطح خشونت آن نسبت به انگلیس بالاتر است لذا به همین دلیل شاهد درگیری مردم فرانسه با پلیس بودیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.