سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کار در فضای اسطوره‌ای و تاریخی، تجربه متفاوتی است

بازیگر نقش پادشاه در نمایش آریوبرزن گفت: کار در فضای اسطوره‌ای و تاریخی، تجربه متفاوتی بود و با چالش هایی مواجه بودم.

مهیار هواسی، بازیگر نقش پادشاه در نمایش آریوبرزن در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان از این نمایش تاریخی سخن گفت.

باشگاه خبرنگاران جوان: از داستان نمایش آریو برزن بگویید.

نمایش آریوبرزن، روایت واپسین روز‌های زندگی آریوبرزن، آخرین سردار ایرانی است. زمانی که پادشاه ایران یعنی داریوش سوم، شکست را در مقابل سپاه اسکندر مقدونی پذیرفت و تصمیم به عقب نشینی گرفت، این سردار ایرانی در برابر ارتش یورش‌گر با تسلیم کردن پارسه که مهم‌ترین شهر و پایتخت شاهنشاهی ایران بود، مخالفت می‌کند و با تعداد اندک یارانش در تنگه دربند پارس، راه را بر سپاه پرشمار اسکندر می‌بندد و طعم تلخ شکست را برای اولین بار به او می‌چشاند.

وی ادامه داد: اما طولی نمی‌کشد که آریوبرزن و خواهرش یوتاب، زخم خورده خیانت یک چوپان می‌شوند و موقعیت استراتژیکی خوب خود را در جنگ از دست می‌دهند و مجبور به جنگ تن به تن با دشمن می‌شوند. به دلیل تعداد کم نفرات، آریوبرزن تا آخرین نفر نیرو‌هایش از جمله خواهرش یوتاب را از دست می‌دهد و به تنهایی در مقابل دشمن می‌ایستد و اسکندر را به مبارزه دعوت می‌کند، اسکندر نمی‌پذیرد و دستور مرگ او، صادر می‌شود. آریوبرزن، چنان شجاعتی از خود نشان می‌دهد که تحسین اسکندر و تمام یارانش را بر می‌انگیزد.

باشگاه خبرنگاران جوان: در نمایش آریو برزن چه نقشی را ایفا کردید؟

 در نمایش آریوبرزن نقش داریوش سوم پادشاه ایران و چند نقش دیگر را ایفا می‌کنم. پادشاهی که در مورد تصمیم عقب نشینی با آریوبرزن مشورت می‌کند، اما از او جواب رد می‌شنود.

باشگاه خبرنگاران جوان: چه مولفه‌هایی در چهره و کاراکتر شما بود که این نقش به شما پیشنهاد شد؟ آیا در وهله اول با نقش ارتباط گرفتید؟

 از آنجا که آقای مکملی با وسواس و ریز بینی بسیار، بازیگران را هوشمندانه برای نقش‌های نمایش انتخاب کردند، قطعا در مورد بنده، پارامتر‌هایی متناسب با شخصیت پادشاه، مثل: قد، صدا و …در نظر گرفتند و بعد مسئولیت این نقش را به من سپردند.

باشگاه خبرنگاران جوان: کار کردن در یک فضای تاریخی چگونه است؟

کار کردن در یک فضای اسطوره‌ای و تاریخی، تجربه متفاوتی است و برای بازیگر در برخورد با نقش و رسیدن به درون مایه وجودی کاراکتر چالش سختی بود. بنده هم با این چالش رو به رو بودم، اما با کمک کارگردان، این مسیر برایم آسان شد. 

باشگاه خبرنگاران جوان: شرایط تمرین تئاتر و درگیری با کاراکتر مورد نظر چگوه بود؟

تمرین‌ها بسیار ویژه و سخت بودند. در این نمایش صحنه‌سازی‌ها به وسیله حرکات فرم اتفاق می‌افتد و خب سختی‌های خاص خود مانند هماهنگی بازیگران، اجرای درست حرکات، حفظ ریتم با توجه به کد‌های موسیقی و …. بر سر راه تمرین برای گروه بازیگران قرار می‌گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان: از میزان کیفیت سالن‌ها تئاتر از نظر نور، صدا، صحنه، صندلی مخاطب بیگویید.

متاسفانه یکی از چالش‌هایی که گروه پر جمعیت ما با آن روبه رو بود، سالن مناسب برای تمرین و اجرا بود. در شهرزاد هم هنوز مشکلات ما با سالن و نور برطرف نشده است؛ اما رسالت این نمایش، معرفی و یادآوری این بزرگ مرد تاریخ ایران به مخاطبان است که باعث شد از مشکلات بگذریم.

باشگاه خبرنگاران جوان: قیمت بلیط تئاتر با توجه به شرایط تمرین و اجرا چگونه است؟

قیمت بلیط تئاترها درحال حاضر مناسب است، اما هزینه‌های جانبی کنار کار، طی کردن این مسیر را برایمان کمی سخت کرده است. 

باشگاه خبرنگاران جوان: در طول اجرا به مشکلی بر خوردید که بخواهید بیان کنی؟

مشکل که زیاد بود، اما معتقد هستم سخن گفتن از مشکلات کمکی به رفع آنها نمی‌کند؛ بنابراین ترجیح می‌دهم از مشکلات صحبت نکنم.

باشگاه خبرنگاران جوان: بازخورد تماشاگر‌ها چطور بود؟ برقراری ارتباط نسل‌ها با کار تاریخی چطور؟

خداراشکر بازخوردی که ما از مخاطب عام و حتی اساتید و همکارانمان در حوزه تئاتر گرفتیم، بسیار مثبت بود. یکی از اهداف ما، پیوند خوردن مخاطب مخصوصا نسل جوان با کار تاریخی بود که این هدف محقق شد. امیدوارم مخاطبان بیشتری به تماشای این نمایش بنشینند، آریوبرزن را بشناسند و برای دیگران تعریف کنند تا ما بتوانیم سر بلند از این ماموریت خارج شویم و دینمان را به این سردار و ایران ادا کنیم.

شایان ذکر است نمایش «آریوبرزن» به نویسندگی و کارگردانی حامد مکملی  از دهم تیر در سالن شماره ۳ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه نمایش بود.

خبرنگار: زهرا بالاور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.