سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت گونه نادر جانوری رودک عسل خوار برای اولین بار در شهرستان اردستان

گونه نادر جانوری رودک عسل خوار برای اولین بار در شهرستان اردستان ثبت شد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اردستان با بیان اینکه این گونه نادر جانوری توسط یکی از اهالی روستای اونج در زیستگاه آزاد این شهرستان ثبت شده گفت: ثبت این‌گونه جانوری در مناطق تحت مدیریت شهرستان اردستان یک اتفاق و رویداد خوب و امیدبخش برای تداوم شرایط زیستی حیات‌وحش شهرستان است.


حسین شواخی افزود: مناطق و زیستگاه‌های حوالی روستای اونج شهرستان اردستان یکی از مناطق بکر و مناسب برای زیست گونه‌های کم‌نظیر جانوری است.


رودک عسل خوار که از گونه پستانداران ایران است، برخلاف اکثر پستانداران، رنگ پشت آن سفید یا خاکستری متمایل به زرد و رنگ پهلو‌ها و زیر بدن کاملاً سیاه است، در ناحیه سر، نوار‌های سیاه‌وسفید وجود ندارد.


بارزترین ویژگی ظاهری رودک عسل‌خوار این است که برخلاف سایر جانوران روی بدنشان روشن‌تر از زیر بدن است، به‌طوری‌که رنگ بدن سیاه بوده و نوار سفیدرنگی از بالای چشم‌ها تا انتهای دم امتداد دارد.


این گونه تک‌زی است، ولی ممکن است در گروه‌های کوچکی که حداکثر ۳ عضو داشته باشد، زندگی کند. بسیار پنهان‌کار بوده و شب‌ها در گستره خانگی خود به فعالیت می‌پردازد.

 
این حیوان با ناخن‌های قوی خود سوراخ‌هایی می‌کند و یا در سوراخ‌های طبیعی، شکاف سنگ‌ها و سوراخ درختان لانه می‌سازد. برای یافتن عسل از درختان بالا می‌رود.

 
به علت ایجاد بو‌های بسیار تند و تهوع‌آور از غده‌های زیر دم، داشتن دندان‌های تیز و آرواره‌های قوی، پوست‌کلفت و چرم‌مانند و حالت تهاجمی به او لقب جنگجوی بدون رقیب داده‌اند.

 
رودک قادر است در پوست خود که بسیار شل است بچرخد و با این عمل می‌تواند حتی حیوانی را که پشت گردنش را گرفته است گاز بگیرد.


فیلم کوتاهی نیز به‌وسیله دوربین تلفن همراه در زمان رویت حیوان به ثبت رسیده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.