سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارلووی واری ۲۰۲۴ برندگانش را شناخت

فیلم «نگاهی ناگهانی به چیز‌های عمیق‌تر» با صدای تیلدا سوینتون به عنوان راوی و درام «دوست داشتنی» جوایز اصلی جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۴ را به خانه بردند.

به نقل از هالیوود ریپورتر، (شنبه شب) در مراسم اختتامیه جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۴ برندگان این دوره با دریافت گوی کریستال تجلیل شدند.

در این مراسم «نگاهی ناگهانی به چیز‌های عمیق‌تر» مستندی از مارک کازینز در مورد هنرمند اسکاتلندی ویلهلمینا بارنز-گراهام و مسایل عصبی او که با صدای تیلدا سوینتون در نقش روایت‌گر خاطرات روزانه این هنرمند ساخته شده عنوان برنده جایزه بزرگ یعنی گوی بلورین جشنواره فیلم کارلووی واری شد را از آن خود کرد.

این مستند کاوشی بر فراز یخچال‌های طبیعی گریندل والد سوییس در سال ۱۹۴۹ است که دیدگاه هنری ویلهلمینا بارنز گراهام، نقاش مدرنیست بریتانیایی را تغییر داد. گوی بلورین بهترین فیلم با یک جایزه ۲۵۰۰۰ دلاری همراه است. مارک کازینز هنگام پذیرفتن این جایزه گفت یک میلیون سال هم انتظار چنین افتخاری را نداشت.

در مراسم اختتامیه پنجاه و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کارلووی واری همچنین از «دوست داشتنی» درام خانوادگی نروژی به کارگردانی لیلیا اینگولفسدوتیر با جایزه ویژه هیات‌داوران که همراه با چک ۱۵۰۰۰ دلاری است، تجلیل شد. کارگردان هنگام پذیرش این جایزه گفت این فیلم عمیقاً از قلب خودش درآمده و همچنین از همسرش که فیلمبردار این فیلم و در خانه مانده بود تا از بچه‌های‌شان مراقبت کند و چند سال پیش با وی بحرانی را که فیلم بر اساس آن ساخته شده بود پشت سر گذاشت، تشکر کرد. این فیلم ۵ جایزه جشنواره را دریافت کرد و در این زمینه رکوردی جدید به جای گذاشت.

جایزه تماشاگران جشنواره هم به «موج‌ها» جیری مَدل رسید که درامی درباره نقش دفتر خبری بین‌المللی رادیو چکسلواکی قبل و بعد از تهاجم سربازان پیمان ورشو به چکسلواکی در سال ۱۹۶۸ است.

نلیسیا لو برای فیلم «پیرس» جایزه بهترین کارگردان را دریافت کرد. این فیلم درباره جوانی است که پس از ۷ سال زندانی بودن برای کشتن حریفش در مسابقه شمشیربازی از زندان نوجوانان آزاد می‌شود.

جوایز بهترین بازیگری هم به هلگا گورن برای بازی در «دوست داشتنی» و گوئیدو پولمنز و تان کاس برای بازی در درام «سه روز ماهی» با تمرکز بر رابطه پدری-پسری اهدا شد.

هیات داوران امسال را کریستین واچون، جفری راش، گابور ریس کارگردان مجار، سجون شاعر، رمان‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس ایسلندی و نیز الیشکا کرنکووا بازیگر اهل چک تشکیل داده بودند.

سال پیش «درس‌های بلگا» به کارگردانی استفان کوماندارف محصول مشترک بلغار و آلمان برنده جایزه برتر جشنواره شده بود.

برنده جایزه سومین دوره رقابتی پروکسیما که به آثار جسورانه فیلمسازان جوان و مولفان مشهور متمرکز است، فیلم «غریبه» ژنگفان یانگ شد که کاوشی در تنهایی، انزوا و هویت است. این جایزه با چک ۱۵۰۰۰ دلاری همراه بود. مستند «شب آمده است» اثر پائولو تیزون، درباره سربازان نخبه ارتش پرو هم جایزه ویژه هیات داوران پروکسیما به ارزش ۱۰۰۰۰ دلار را دریافت کرد.

تقدیر ویژه هیات داوران شامل «Xoftex» ساخته نوآز دِشِه و «سلاخ خوک دوست‌داشتنی ما» ساخته آدام مارتینک در بخش رقابتی اصلی و همچنین «مارس تا می» ساخته مارتین پاوُل رپکا در بخش پروکسیما شد.

«دوست داشتنی» جایزه لیبل سینما‌های اروپا را هم برد تا عنوان بهترین فیلم اروپایی را از آن خود کند. این فیلم همچنین جایزه بزرگ هیات داوران جهانی را دریافت کرد.

در مراسم اختتامیه همچنین جایزه «رییس» جشنواره به کلایو اوون بازیگر بریتانیایی اهدا شد. ایوان تروجان، بازیگر کهنه کار اهل چک هم دیگر بازیگری بود که همین جایزه را دریافت کرد.

امسال پنجاه و هشتمین دوره جشنواره کارلووی واری که به عنوان بزرگترین جشن سینمای اروپای مرکزی شناخته می‌شود، با اهدای جایزه افتخاری به ویگو مورتنسن و نمایش فیلم وسترن وی «مرده‌ها آسیب نمی‌زنند» آغاز کرد و شب پیش پس از اهدای جایزه به اوون، با نمایش فیلم «ناخن‌ها» درامی از کریستوس نیکو با بازی جسی باکلی و ریز احمد به عنوان فیلم اختتامیه به کار خود خاتمه داد.

منبع: مهر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.