سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تئاتر شهر قزوین میزبان آیین تعزیه‌خوانی است

رییس انجمن تعزیه خوانی قزوین گفت: مجموعه تئاتر شهر قزوین میزبان آیین تعزیه خوانی با حضور ۱۵ تعزیه خوان در دهه نخست محرم است.

حشمت الله اسلامی رییس انجمن تعزیه خوانی قزوین گفت: امسال با آغاز ماه محرم تعزیه خوانان در سطح استان با بیش از ۲۰۰ گروه به عزاداری برای خون پاک سیدالشهدا در کل استان قزوین و شهرستان‌ها اقدام خواهند کرد.

وی با بیان اینکه یکی از آیین‌های مربوط به عزاداری ماه محرم در قزوین که در ماه صفر نیز اجرا می‌شود، تعزیه خوانی است، گفت: تعزیه خوانی از آیین‌های ویژه عزاداری عاشورایی در قزوین محسوب می‌شود که ریشه آن به دوران صفویه باز می‌گردد که هنوز در ایام محرم و صفر در بعضی مناطق قزوین و روستا‌های اطراف برگزار می‌شود.

به گفته این مسئول، تعزیه نوعی نمایش مذهبی به شمار می‌رود که شخصیت‌های آن واقعه کربلا را روایت کرده و به ایفای نقش‌های آن پردازند.

وی افزود: آیین تعزیه خوانی علاوه بر شهر‌های قزوین در روستا‌های اطراف نیز برگزار می‌شود و مردم با شوق و علاقه قلبی خود در این مراسم شرکت می‌کنند.

رییس انجمن تعزیه خوانی قزوین عنوان کرد: پنج هزار و ۲۰۰ متر زمین به انجمن تعزیه تحویل داده شده تا تعزیه سرای اباعبدالله الحسین به نام علمدار کربلا در پارک فدک قزوین احداث شود که از مسئولان و مردم استان خواهشمندیم تا کمک کنند تا هنر آیین مذهبی از نظر بودجه تامین شود و ظرف مدت سه ساله به بهره برداری برسد.

ماه محرم در کنار برگزاری آیین‌های سوگواری و عزاداری عاشقان امام حسین (ع)، فرصتی مناسب برای اجرای نمایش دینی و مذهبی تعزیه است و سابقه آیین‌های عزاداری‌های ماه محرم در قزوین به بیش از یک هزار سال قبل بازمی گردد.

استان دارای ۲ هزار تعزیه خوان بسیار حرفه‌ای و نخبه در سطح کشور است که همواره در همایشات خارج از استان به عنوان افراد برتر انتخاب و معرفی شده‌اند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.