سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روند نرخ تورم در قزوین کاهشی است

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی قزوین گفت: نرخ تورم ماهانه خرداد در این استان ۳۷.۵ درصد بوده که بر اساس آمارهای موجود، نسبت به سال گذشته ۱۲.۲ درصد کاهش داشته است.

سید منوچهر حیاتی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی قزوین گفت: نرخ تورم برای خانوارهای روستایی در سال گذشته ۵۳.۳ درصد بوده که این میزان امسال به ۳۴.۵ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین تورم برای خانوارهای شهری نیز در سال گذشته ۴۸.۸ درصد بوده که امسال به ۳۸.۸ درصد رسیده است.

حیاتی ضمن ارائه تعریفی از تورم، گفت: افزایش مستمر و پایدار سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات در اقتصاد و در یک دوره زمانی مشخص، تورم را ایجاد می کند و به عبارتی دیگر، تورم افزایش سطح عمومی قیمت‌ سبد مصرفی خانوار (متشکل از کالاها و خدمات مختلف)، در یک بازه زمانی مشخص است و به طور عمومی نیز با افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت‌ها در نظر گرفته می‌شود.

به گفته این مسئول، شاخص قیمت مصرف‌کننده در واقع قیمت سبدی از کالاها و خدمات مورد استفاده مصرف‌کنندگان را نسبت به قیمت همان سبد از کالا و خدمات در یک سال پایه اندازه‌گیری می‌کند، منظور از مصرف‌ کنندگان در این تعریف، مصرف‌کنندگان نهایی یا خانوارهای یک جامعه هستند.

وی افزود: سبد کالاها و خدماتی که در شاخص قیمت مصرف‌ کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد به گروه‌های مختلف از جمله خوراکی ها، مسکن، حمل و نقل، هتل و رستوران و موارد این چنینی تقسیم می‌شود که میانگین تغییرات قیمت ها هر ماه اندازه گیری و با توجه به ضریب اهمیت هر کالا، محاسبه این تغییرات قیمت صورت می گیرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت وبرنامه ریزی قزوین بیان کرد: کالاهایی که برروی تورم تاثیر می گذارند دارای ضریب اهمیت بالایی هستند، برای مثال اجاره مسکن حدود ۳۰ درصد ضریب هزینه خانوار و خوراکی ها نیز در همین حدود هزینه یک خانوار را به خود اختصاص می دهند اما به طور کلی روند تورم در قزوین طی سال جاری کاهنده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.