سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ابتلاء ۱۰ کردستانی به بیماری سیاه زخم

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کردستان گفت: ۱۰ نفر در سال گذشته در سطح استان به بیماری سیاه زخم مبتلا شده‌اند.

جهانبخش یوسفی اظهار کرد: شایع‌ترین نوع بیماری سیاه زخم، نوع پوستی آن است که از طریق ارتباط فرد با خود دام یا گوشت دام مبتلا می‌شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کردستان افزود: از دیگر موارد این بیماری می‌توان به نوع گوارشی که از طریق مصرف گوشت و نوع تنفسی که باعث درگیری ریوی می‌شود نام برد.

ابتلای ۹ نفر به کیست هیداتیک در کردستان

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کردستان از ابتلای ۹ نفر به کیست هیدراتیک در استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

وی با اشاره به اهمیت روش صحیح سالم سازی سبزیجات گفت: مهم‌ترین عامل مبتلا به کیست هیداتیک، آلودگی سبزیجات و سیفی جات به مدفوع و ادرار سگ هاست که بهتر است هم استانی‌های عزیز در شست و شوی آنها به خصوص در فصل تابستان به شدت دقت کنند.

راه‌های پیشگیری از تب خونریزی دهنده کنگو

وی به تب خونریزی دهنده کنگو هم اشاره کرد و گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یا CCHF یک بیماری ویروسی است که مخزن و ناقل این ویروس در طبیعت کنه‌های سخت است، زمانیکه این کنه‌ها حیوان را مورد گزش قرار می‌دهند، ویروس را به بدن دام منتقل می‌کنند و دام در طی مدت دو هفته ناقل ویروس خواهد بود و ممکن است خود دام علامتی بروز ندهد.

به گفته وی، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یا CCHF یک بیماری ویروسی است که مخزن و ناقل این ویروس در طبیعت کنه‌های سخت است، زمانیکه این کنه‌ها حیوان را مورد گزش قرار می‌دهند، ویروس را به بدن دام منتقل می‌کنند و دام در طی مدت دو هفته ناقل ویروس خواهد بود و ممکن است خود دام علامتی بروز ندهد.

یوسفی گفت: چنانچه در طی این مدت، دام توسط انسان بدون رعایت نکات بهداشتی و بدون استفاده از وسائل حفاظت فردی ذبح شود و در معرض خون و ترشحات دام آلوده قرار گیرد، احتمال انتقال بیماری به انسان وجود دارد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کردستان تصریح کرد: از راه‌های پیشگیری از این بیماری می‌توان به استفاده از لوازم حفاظت فردی هنگام تماس با دام، فراورده‌های دامی و کار در اماکن دامی (دستکش لاستیکی مناسب، ماسک، روپوش، شیلد یا عینک محافظ، چکمه، پیشبند پلاستیکی)، شستشوی دست‌ها با آب و صابون پس از تماس با دام، فراورده‌های دامی، شستشو و ضد عفونی کردن وسایل مورد استفاده در پاک کردن گوشت نام برد.

یوسفی خاطرنشان کرد: از دیگر موارد جدا کردن سر کنه از پوست با استفاده از پنس و سپس شستشو و ضدعفونی کردن محل گزش، خودداری از دستکاری و کندن کنه با دست یا له کردن کنه بر روی پوست، استفاده از دستکش مناسب هنگام قطعه قطعه کردن گوشت بویژه در صورت خراشیدگی یا آسیب‌دیدگی پوست دست، پوشیدن لباس‌های روشن و پوشاننده (آستین دار، جوراب بلند و ...) هنگام حضور در سبزه زار‌ها و جنگل‌ها، استفاده از دور کننده حشران (Repellant) بر روی پوست و یا اسپری پرمترین بر روی لباس و کفش است.

وی ادامه داد: نگهداری گوشت در یخچال، ۴ درجه به مدت ۲۴ ساعت و امعا و احشا به مدت ۴۸ ساعت قبل از مصرف و بسته‌بندی، سم پاشی هدفمند دام‌ها (۲ هفته قبل از کشتار)، بهسازی اماکن دامی، خودداری از ذبح دام در معابر و خارج کشتارگاه، ضد عفونی محل و وسایل ذبح به مدت ۱۵دقیقه با محلول سفید کننده خانگی از ضرورت‌ها در پیشگیری از این بیماری است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.