سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیش از ۹۸ درصد بذور گواهی شده در داخل تولید می‌شود

معاون تحقیقات ثبت و گواهی بذر گفت: بنابر آمار بیش از ۹۸ درصد بذور گواهی شده در داخل تولید می‌شود.

صمد مبصر معاون تحقیقات ثبت و گواهی بذر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بذور گواهی شده مهم ترین نهاده تولید در بخش کشاورزی محسوب می شود که بدین منظور کیفیت سایر نهاده ها بستگی به بذر و نهالی است که در مزرعه کشاورزان مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته او، بسیاری از کارشناسان تاثیر بذر با کیفیت در تولید را تا ۵۰ درصد عملکرد عنوان کردند که براین اساس اگر کشاورز از رقم مناسب که رقم ریخته ژنتیکی بذر مورد استفاده است، استفاده کند می تواند بهره وری تولید را تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

مبصر با بیان اینکه بذور با کیفیت در تولید محصولات کشاورزی امری مهم است، افزود: استفاده از بذور با کیفیت وابستگی حداقلی به خارج دارد و در افزایش بهره وری می تواند نقش داشته باشد.

معاون تحقیقات موسسه بذر و نهال ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آب کشور قادر به افزایش سطح زیر کشت محصولات زراعی نیستیم و حتی به دلیل برخی محدودیت ها ناشی از کاهش بارش ها و افت سطح آب های زیرزمینی، سطح زیرکشت روند نزولی داشته است. از این رو برای تامین امنیت غذایی با افزایش بهره وری در واحد سطح باید آن را جبران کنیم.

به گفته او،  توزیع بذر با کیفیت از ارقام مناسب به کشاورزان در راستای افزایش بهره وری انجام شود چراکه در کوتاه مدت و با هزینه کمتر می توان به افزایش عملکرد دست یافت.

۳۵ درصد بذور مصرفی گواهی شده است

مبصر درباره تاثیر استفاده از بذور مصرفی در ارتقای امنیت غذایی افزود: در حال حاضر به طور متوسط ۶۰۰ هزارتن بذر اصلاح شده در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که براین اساس ۳۵ درصد بذور مصرفی کشاورزان گواهی شده است، البته درصد استفاده از بذور گواهی شده محصول به محصول متفاوت است. به عنوان مثال در برخی محصولات مثل کلزا و سویا ۱۰۰ درصد و گیاهان علوفه ای زیر ۱۰ درصد است.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر سیاست های دولت و ابزارهای لازم به سمتی رود که مصرف بذر کشاورزان به سمت بذر گواهی شده باشد، افزایش عملکرد در تولید اتفاق می افتد که  این امر منجر به بالارفتن ضریب امنیت غدایی کشور می شود.

تغییر مسیر پرداخت یارانه بذور در کنار آموزش و ترویج امری ضروری است

او با تاکید بر تغییر مسیر پرداخت یارانه بذور افزود:  یکی از ابزارهایی که در کنار  استفاده از بذر گواهی شده و آموزش و ترویج استفاده از این بذور اثر گذار است، تغییر مسیر پرداخت یارانه برای مصرف بذر گواهی شده بویژه محصولات گندم و جو و علوفه ای  است چراکه در برخی مواقع کشاورز از محصول خود برای کشت بعد استفاده می کند، درحالیکه محصول دارای  ویژگی های بذر کیفیت اصلاح شده نیست و در نهایت ضریب بهره وری را کاهش می دهد، لذا برای توسعه استفاده از بذر گواهی شده باید نوع و مسیر پرداخت یارانه ها  تغییر کند چراکه با تغییر مسیر پرداخت از تولیدکننده به مصرف کننده می تواند ضمن ایجاد رقابت می تواند به مصرف بذر گواهی شده کمک کند.

معاون تحقیقات موسسه ثبت و گواهی بذر گفت: بنابر آمار بیش از ۹۸ درصد بذر مصرفی گواهی  شده کشاورزان در داخل تولید می شود و میزان واردات در این حوزه رقم بزرگی نیست. براین اساس برای افزایش  ضریب نفوذ بذر تولید شده بحث افزایش بهره وری، بالابردن متوسط تولید و کمک به امنیت غذایی مطرح است.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.