سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شناسایی ۴۲۴۲ فقره استفاده غیرمجاز از شبکه آب فارس

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر۴ هزار و ۲۴۲ فقره استفاده غیر مجاز، اعم از شیر برداشت‌ها و انشعابات غیرقانونی آب و فاضلاب، اعمال قانون شده است که این تعداد رشد ۱۹۰ درصدی نسبت به مدت مشابه درسال ۱۴۰۲ را نشان می‌دهد.

علی شبانی در نشست شرکت آبفا فارس، با بیان اینکه انشعاب‌های غیرمجاز علاوه بر افزایش بی رویه مصرف آب سبب بروز خسارت‌هایی به شبکه توزیع و تأسیسات آبرسانی و تضییع حقوق مشترکین می‌شود، گفت: وصل انشعاب غیرمجاز تخلف محسوب و دارای مجازات‌های قانونی است، زیرا علاوه بر اختلال در خدمات‌رسانی منظم، منجر به تضییع حقوق سایر مشترکین، احتمال آلودگی در شبکه‌های توزیع آب، کاهش عمر و افت فشار در شبکه توزیع به دلیل برداشت‌های بی رویه می‌شود.

او با ارائه تعریفی کلی از استفاده کنندگان غیر مجاز (سرقت آب) از آب شرب، به مجازات‌های قانونی این اشخاص نیز اشاره کرد و گفت: این اصطلاح به آن دسته از اشخاص حقیقی یا حقوقی اطلاق می‌شود که بدون داشتن پروانه انشعاب از تأسیسات آبرسانی استفاده می‌کنند و یا مصرفی مغایر با کاربری تعیین شده، دارند.

مدیرعامل آبفا استان فارس افزود: از طرفی بر اساس فتاوی بسیاری از مراجع تقلید، استفاده غیرمجاز (سرقت آب) از آب، غیرجایز و حرام اعلام شده است.

شبانی ادامه داد: بر اساس ماده یک قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، هر شخصی که بدون دریافت انشعاب قانونی آب، به استفاده از آن اقدام و یا با داشتن انشعاب قانونی، مبادرت به استفاده غیرمجاز کند، علاوه بر الزام به پرداخت بهای خدمات مصرفی و جبران خسارت و سایر حقوق مربوطه، مجازات‌هایی برای متخلف در نظر گرفته شده است.

او با هشدار به استفاده کنندگان از انشعابات غیر مجاز، افزود: به منظور جلوگیری از اختلال در روند آب‌رسانی به مشترکین این شرکت، در سال ۱۴۰۳ شناسایی انشعابات غیر مجاز را با شدت و جدیت در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان فارس تأکید کرد: برای کلیه کسانی که اقدام به وصل انشعابات غیر مجاز کنند، بدون اغماض پرونده قضایی تشکیل و برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

شبانی در خصوص امکان واگذاری انشعاب قانونی به دارندگان انشعاب غیر مجاز نیز گفت: بر اساس ماده ۴ قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب در صورت داشتن شرایط لازم، امکان واگذاری انشعاب به دارندگان انشعابات غیرمجاز قبلی وجود دارد، لذا کسانی که از اجرای قانون پیروی نکنند و بر استفاده از انشعابات غیرمجاز اصرار داشته باشند، به جبران خسارت، جزای نقدی و قطع انشعاب و برخورد قانونی محکوم می‌شوند.

او افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سه ماهه اول سال جاری، تیم‌های شناسایی انشعابات غیرمجاز، ضمن بررسی انشعابات مشترکین، موفق به شناسایی حدود۴ هزار و ۲۴۲ فقره انشعاب غیرمجاز و تبدیل بخشی از آن به انشعاب مجاز شده‌اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشدی ۱۹۰ درصدی را نشان می‌دهد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.