سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محرم؛ ماه حزن و اندوه آمد

مردم چهارمحال و بختیاری با فرارسیدن ماه محرم، عزاداری برای مصائب حضرت سیدالشهدا (ع) و خاندان اهل بیت (ع) را آغاز می‌کنند.

محرم الحرام، ماه حزن و اندوه، و عزاداری و سوگواری سالروز شهادت مظلومانه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان در صحرای کربلا است.

امروز یکشنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳ و مصادف با اول محرم است. مردم چهارمحال و بختیاری با فرارسیدن ماه محرم و با نوای لبیک یا حسین عزاداری برای مصائب حضرت سیدالشهدا (ع) و خاندان اهل بیت (ع) را آغاز میکنند.

همه ساله مردم استان با نزدیک شدن به ماه محرم با نصب پارچهنوشته‌ها در ذکر مصائب اهل بیت (ع) و سیاهپوش کردن مساجد، تکایا، خیابان‌ها و کوچه‌ها برای ایام شهادت امام حسین (ع) مهیا میشوند.

امسال نیز مراسم عزاداری ماه محرم از نخستین روز این ماه در استان برگزار میشود.

مردم عزادار و سیاه پوش این استان در سوگ و مظلومیت شهدای کربلا بویژه حضرت سیدالشهدا (ع)، اشک ماتم میریزند و بر سر و سینه می‎زنند.


بیشتر بخوانید


همچنین مراسم‌های عزاداری از جمله سینهزنی، زنجیرزنی در مساجد و حسینیه‌ها و هیئت‌های مذهبی در استان در حال برگزاری است.

برپایی مجالس روضهخوانی و قرائت زیارت عاشورا، آیین سنتی خیمه سوزان و مراسم تعزیه حضرت قاسم (ع) در طاقانک، آیین‌های سنتی گِل زنی، آقا سلام و عَلَم گردانی (فرو بردن عَلَم در گرداب) در شهر بن، آیین سنتی «چاق چاقو» در شهر سامان و روستا‌های اطراف، آیین‌های استقبال از محرم با راه اندازی کاروان نمادین، بازسازی صحنه‌های جانسوز کربلا، مجالس سخنرانی با هدف تبیین اهداف واقعه کربلا و قیام امام حسین (ع)، ساماندهی هیئات مذهبی، اجرای مجالس روضه خوانی، نوحه خوانی، تعزیه خوانی، زنجیرزنی و سینه زنی، و طبخ و توزیع غذا‌های نذری از جمله آش، حلیم و شله زرد، از آیین‌های مرتبط با ایام سوگواری شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان در دهه اول ماه محرم الحرام در استان چهارمحال و بختیاری است.

همچنین مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت امام حسین (ع) و شهدای کربلا که هر سال از اول ماه محرم آغاز میشود، در روز‌های تاسوعا و عاشورا، جلوه دیگری به خود می‎گیرد و با شور خاصی پیگیری می‎شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.