سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی محوطه‌های پارینه‌سنگی مهاباد آغاز شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد گفت: بررسی محوطه‌های پارینه‌سنگی مناطق شمالی این شهرستان آغاز شد.

واحد جولایی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد گفت: بررسی محوطه‌های پارینه‌سنگی با همکاری تیم ۶ نفره از کارشناسان این حوزه و به سرپرستی رحمت نادری انجام می‌شود و در آن محوطه‌های باستانی با قدمت بیش از ۴۰ هزار ساله در این شهرستان مورد کاوش و بررسی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته مطالعات و بررسی‌های پراکنده‌ای در مورد محوطه‌های پارینه سنگی این شهرستان در مناطقی مانند شیوه‌تو در جاده مهاباد- پسوه و محوطه روستای خاتون‌باغ این شهرستان انجام شده بود، اما بررسی‌های این دوره گسترده‌تر و تمامی مناطق شمالی مهاباد و دشت شهرویران را شامل می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد در ادامه گفت: در این بررسی، مناطقی با آثاری مربوط به دوران ابزار سنگی و دوران قبل از یکجانشینی انسان در این مناطق مورد کاوش قرار گرفته و مستند نگاری می‌شود.

جولایی اضافه کرد: از روی نقوش ابزار سنگ‌های دوران پارینه سنگی می‌توان به اندیشه ها، باورها، آیین‌ها و تمامی رخداد‌های زیستی ساکنان این منطقه پی برد و آنها شناسنامه‌های کهن و بی بدیل و شاخصه‌های کم نظیر هویتی مردمانی است که طی هزاره‌ها در آن سرزمین می‌زیسته اند.

وی اظهار کرد: دوران پارینه‌سنگی قدیمی‌ترین دوران ماقبل تاریخ انسان و فرهنگ مادی انسانی و دورانی است که در آن انسان برای نخستین بار از ابزارسنگی دست‌ساز استفاده کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.